Persberichten
28-04-2004
Aanpak 'black spots' voor meer verkeersveiligheid
De gemeente Breda geeft in het Verkeersveiligheidsplan prioriteit aan
het verbeteren van de verkeersveiligheid op plekken waar statistisch
gezien meer ongevallen gebeuren dan elders, 'black spots'. Het college
van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met de
verbeteringsplannen voor de kruising Terheijdenseweg - Moerlaken -
Groenedijk en voor de Lunetstraat, vanaf de Emerparklaan tot vlak bij
de Tramsingel. De kosten voor verbetering van beide verkeersgebieden
bedragen ruim een kwart miljoen Euro.
Eerder werden binnen het Uitvoeringsprogramma verkeer en Vervoer
2003-2004 de 'black spots' kruising Dr. Struyckenstraat -
Weerijssingel en de afsluiting van de Trekpot aan de zijde van de
Crogtdijk aangepakt.
Lunetstraat
Onderzoek over de periode 1999 t/m 2002 toont aan dat 172 ongevallen
plaatsvonden, waarvan 38 met letsel en in totaal 54
letselslachtoffers. Opvallend waren het aantal kop-staartbotsingen en
ongevallen waarbij brommers betrokken waren. Om de ongevallen te
verminderen dient het volgende pakket maatregelen: verbetering van de
verkeersregelinstallaties inclusief extra detectiemogelijkheden voor
auto's en fietsen; herindeling van opstelstroken; toevoeging van
verkeersborden; betere markering onder andere van tweerichtingen op
fietspaden, aanduiding '50 km'; en een in/uitritconstructie bij
winkelcentrum 'de Lunet'.
Kruising Terheijdenseweg - Moerlaken - Groenedijk
In de onderzoeksperiode werden hier 47 ongevallen geteld, waarvan 10
met letsel en in totaal 11 letselslachtoffers. Ook hier veel
kop-staartbotsingen, maar ook veel doorrijden bij rood licht. De
volgende maatregelen moeten uitkomst bieden: verbetering van de
verkeersregelinstallatie, vooral fietsdetectie; betere afwatering,
betere markering en waarschuwingsborden voor de twee richtingen
fietspaden.
Breda, 28 april 2004
Gemeente Breda