Gemeente Westerveld
28-4-2004
Knelpunten recreatiebedrijven Westerveld in beeld
Belemmeringen die recreatieondernemers in de gemeente Westerveld
ondervinden als zij hun bedrijf willen uitbreiden, vormen een fors
knelpunt in de economische ontwikkeling van de recreatiesector in dat
gebied. Dat blijkt uit het eindrapport van de eerste fase van het
proefproject "Ontwikkeling Recreatie Westerveld".
Bureau De Bes Van Nuland en Partners heeft deze inventarisatie in
opdracht van de gemeente Westerveld en de provincie Drenthe
uitgevoerd. Het gemiddeld aantal knelpunten ligt op 3,5 per plan.
Uitbreiding
Van de 107 ondervraagde recreatiebedrijven in de gemeente Westerveld
hebben 38 ondernemers aangeven dat ze uitbreidingswensen hebben. In
totaal gaat het om 80,2 hectare binnen het grondgebied van Westerveld.
De inventarisatie heeft aan het licht gebracht dat deze
uitbreidingsplannen op dit moment vaak niet haalbaar zijn vanwege de
ligging binnen de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) of in gebieden waar
de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn van kracht zijn. Grofweg
genomen zijn dat de zones 4, 5 en 6 van het Provinciaal Omgevingsplan
(POP II). Het merendeel van de kampeer- en bungalowbedrijven, 21 van
de 61 accommodaties, ligt juist in zone 5. Ook de beleidsmatige
beperkingen bij nieuwvestiging maakt uitbreiding van bedrijven vaak
onmogelijk.
Gedeputeerde Hans Schaap van recreatie en toerisme benadrukt het
belang van een gezonde recreatiesector. ?Deze tak van ondernemen is
voor Drenthe van groot belang omdat hier 1 op de 11 banen gerelateerd
is aan toerisme. In Westerveld is dat zelfs 1 op de 4. Als wij niets
doen aan de knelpunten zijn er straks twee verliezers. Onze mooie
landschappen worden aangetast door verwaarloosde accommodaties en
anderzijds gaan de ondernemers kopje onder,? zo licht hij toe. Binnen
het proefproject wordt gezocht naar maatwerk waar zowel het landschap
als de ondernemer profijt heeft.
Naar aanleiding van de eerste enquête zijn 24 ondernemers met
uitbreidingsplannen bezocht. Van de 24 plannen beschouwt het bureau 13
als noodzakelijk en daarvan zijn 9 op dit moment niet haalbaar. De 13
plannen zouden tezamen neerkomen op een uitbreiding van 10% van het
totale accommodatieaanbod in de gemeente Westerveld.
Knelpunten en belemmeringen
In de zones 1, 2 en 3 van het POP leken weinig knelpunten te bestaan
die te maken hadden met ruimtelijk ordeningsbeleid. Opvallend is dat
desondanks uitbreidingsplannen hier soms ook moeizaam van de grond
komen. Belemmeringen die hier ondervonden worden zijn bijvoorbeeld
regelgeving op het gebied van milieu, landschap, cultuurhistorie,
lintbebouwing,en/of horeca.
Oplossingen zoeken
Nu de inventarisatiefase is afgerond gaat fase 2 van start, het zoeken
naar oplossingsrichtingen. De gemeente en de provincie gaan samen met
ondernemers en natuurorganisaties bekijken welke mogelijkheden en
onmogelijkheden er zijn. Burgemeester Anne Meijer van Westerveld roept
de ondernemers op om mee te werken aan het vervolg. ?Hier liggen
kansen die in hun directe eigen belang zijn,? zo zegt hij, ?hun
ondernemerscreativiteit en kennis van hun bedrijfsomgeving moeten we
combineren met de kennis van de regelgeving binnen de overheden,?
aldus Meijer. De bevindingen uit fase 2 worden vervolgens vastgelegd
in een uitwerkingsplan voor heel Drenthe. Het uitwerkingsplan is een
aanvulling op het POP II dat binnenkort door provinciale staten wordt
vastgesteld.
Vooruitlopend op het uitwerkingsplan is in het voorliggende POP II wel
al meer ruimte gecreëerd door de zones 4, 5 en 6 - de meest kwetsbare
gebieden - gelijk te stellen met de EHS en de gebieden met Vogel- en
Habitatrichtlijn. Hans Schaap hierover: ?Vanuit het provinciaal beleid
creëren we geen extra belemmeringen. Daar is de werkgelegenheid in de
sector te belangrijk voor. De echt kwetsbare gebieden zijn vanuit de
landelijke en Europese regelgeving al voldoende beschermd.?