Nota Ruimte beperkt samenhangende ontwikkeling Noordvleugel Randstad
Woningbouw komt in de knel
27 april 2004 - Gezamenlijk persbericht van de Noordvleugel van de
Randstad*
De Noordvleugel van de Randstad* concludeert dat de Nota Ruimte bij
gebrek aan financiële slagkracht onvoldoende bijdraagt aan een
samenhangende ontwikkeling van de Noordvleugel en aan de gewenste
economische aanjaagfunctie van deze regio voor heel Nederland. De
Noordvleugelpartners onderschrijven de aandacht van het rijk voor de
economische positie van de Randstad en de beleidsruimte die de lagere
overheden krijgen. Zij hebben begrip voor de financiële vooruitzichten
van het rijk voor de kortere termijn maar vinden dat visie en inzet
voor de noodzakelijke investeringen op lange termijn in de nota
ontbreken. Deze wordt hierdoor te vrijblijvend.
De Noordvleugelpartners zijn ongelukkig met de onduidelijke
formulering van de beperkingen voor woningbouw als gevolg van de groei
van Schiphol en met de onvoldoende (financiële) mogelijkheden voor
binnenstedelijke woningbouw. De geplande 60.000 woningen in de steden
vormen een onmisbaar onderdeel van de te realiseren 150.000 woningen
in de gehele Noordvleugel.
De as Haarlemmermeer- Amsterdam - Almere
Positief is de Noordvleugel over de aangekondigde planstudie van
Verkeer en Waterstaat naar de A1, A6 en A9, en de start van de
prijsvraag voor de Zuiderzeelijn, met inbegrip van de
IJmeerverbinding. Immers, uitbreiding van de capaciteit van zowel de
weginfrastructuur als van het Openbaar Vervoer is noodzakelijk.
Beprijzing van de mobiliteit naar tijd en plaats is daarbij
onvermijdelijk. De Noordvleugel acht het noodzakelijk dat de
infrastructuur op de ontwikkelings-as Haarlemmermeer - Amsterdam -
Almere daadwerkelijk financieel wordt mogelijk gemaakt in de
Uitvoeringsagenda van de Nota Ruimte en in de nog te verschijnen Nota
Mobiliteit. Deze infrastructuur is noodzakelijk voor de bereikbaarheid
van Schiphol én vanwege de groei van Almere met ten minste 40.000
woningen.
Mainport Schiphol: zekerheid over werken, bereikbaarheid én wonen
Het Kabinet steunt terecht de ontwikkeling van de mainport Schiphol
als economische motor van Nederland. De ontwikkeling van de
Amsterdamse Zuidas tot internationale toplocatie is gunstig voor de
werkgelegenheid. Tevens moeten voldoende aantrekkelijke woonmilieus
worden gerealiseerd, van binnenstedelijk tot wonen in het groen.
Het is voor de ontwikkelingen in de Noordvleugel zeer nadelig dat er
onduidelijkheid blijft bestaan over de consequenties van de groei van
Schiphol. Het gebied waarbinnen geen woningen mogen worden toegevoegd
verdubbelt het Kabinet nu (de zogenaamde 20 KE-contour) ten opzichte
van vorig jaar. Daarmee verandert niets aan de feitelijke
geluidshinder, maar nieuwe woningen voor mensen die op of rondom de
luchthaven werken worden onmogelijk gemaakt, zoals in een groot deel
van de Legmeerpolder. Die woningen zijn nodig omdat er vraag naar is.
Ze zijn juist dáár nodig, omdat zo wonen en werken bij elkaar gebracht
kunnen worden.
Het Kabinet verbiedt zelfs woningbouw in niet helder afgebakende
gebieden buiten de 20 KE-contour ("direct aan de 20 Ke" of "onder
uitvliegroutes"). Zoals in Hoofddorp-West. De Noordvleugelpartners
pleiten voor een eenduidige, heldere begrenzing die exact aangeeft
voor welk gebied de beperkingen gelden en die dus de ontwikkeling van
locaties buiten de 20 Ke-contour mogelijk maakt. Voor het gebied
binnen de 20 KE-contour moeten de reeds juridisch en bestuurlijk
overeengekomen ontwikkelingen (streekplan, vinex/vinac-afspraken,
binnenstedelijke vernieuwing) blijven gelden. Anders is het
Kabinetsstandpunt zoals nu geformuleerd niet aanvaardbaar.
Bij de bereikbaarheid van de Schiphol gaat het zowel om
woon-werkverkeer als om de verbindingen met het achterland. Naarmate
het wonen verder van Schiphol afligt, neemt het woon-werkverkeer
onnodig toe en vermindert de noodzakelijke differentiatie aan
woonmilieus nabij de luchthaven. Beide zijn nadelig voor een optimaal
vestigingsklimaat op en nabij de luchthaven. Als het Kabinet de
mainport Schiphol werkelijk als onderdeel ziet van de economische
motor van Nederland, is veel meer zicht nodig op investeringen in de
bereikbaarheid van de luchthaven en de daarbij behorende werkgebieden.
Zo kan bijvoorbeeld het logistieke complex dat bij de luchthaven hoort
alleen goed ontwikkeld worden als er geïnvesteerd wordt in de A4.
Binnenstedelijke woningbouwopgave
De Kabinetsinzet op vitale steden wordt van harte ondersteund door de
Noordvleugelpartijen. De binnenstedelijke woningbouwopgave voor de
Noordvleugel (in totaal 60.000 woningen) past in het rijksbeleid.
Bouwen binnen stedelijk gebied is noodzakelijk voor het sparen van het
groene buitengebied en brengt wonen en werken bij elkaar.
De financiële inzet van het rijk op de steden wordt in de Nota Ruimte
echter niet duidelijk. Financiële betrokkenheid bij de complexe
transformaties die nodig zijn om binnenstedelijk grote aantallen
woningen te bouwen is onontbeerlijk. Zonder deze ondersteuning is de
doelstelling niet uit eigen investeringen door de gemeenten te
realiseren.
Almere
Almere is essentieel om in de woningbehoefte van de Noordvleugel te
voorzien. Dat belang wordt alleen maar sterker nu andere
mogelijkheden, binnenstedelijk en rond Schiphol, verminderen.
Voorwaarde voor groei van de stad met ten minste 40.000 woningen is
dat de bereikbaarheid tussen Almere en de rest van de Noordvleugel
wordt gegarandeerd. Als deze niet goed wordt geregeld is woningbouw
niet realiseerbaar. Er moeten keuzes voor infrastructuurprojecten
gemaakt worden, inclusief een IJmeerverbinding. Fasering van
woningbouw en verbetering van de bereikbaarheid zijn noodzakelijk.
Om de totale behoefte aan woningen in de Noordvleugel op te vangen
zullen er uiteindelijk 70.000 woningen nodig zijn in Almere. Deze
opgave pleit ervoor dat er zo spoedig mogelijk een integraal
bestuursakkoord wordt gesloten over de stedelijke ontwikkeling in
Almere.
Reëel ontwikkelingsperspectief
Het Kabinet gaat uit van een middelgrote woningbehoefte. Maar gezien
de achterstanden in de woningproductie en de gewenste economische
groei is een hoge raming voor de woningbehoefte in de Noordvleugel
reëler. Tijdige zekerheid over een voldoende aanbod van woningen is
voorwaarde voor de economische ontwikkeling. Deze komt anders in grote
delen van de regio ernstig onder druk.
De Noordvleugelpartners pleiten voor handhaving van het hoge
ontwikkelingsscenario als gezamenlijk eindbeeld, ook al zullen om
financiële redenen de investeringen voor de korte termijn volgens het
middenscenario verlopen.
Noodzakelijke aanpassingen
Op grond van het bovenstaande hebben de Noordvleugelpartners de
volgende concrete wensen:
* vasthouden aan de bouw van 150.000 woningen in de Noordvleugel.
Dit betekent het veiligstellen van voldoende binnenstedelijke en
andere locaties en de bijbehorende financiële middelen;
* op korte termijn voldoende zicht bieden op investeringen in de
benodigde weg- en railinfrastructuur, zoals de A4 en de
verbindingen op de as Schiphol - Almere (A1, A6, A9, inclusief de
IJmeerverbinding);
* een eenduidige, heldere definitie van het beperkingengebied ten
behoeve van de groei van Schiphol. Beperkingengebied en groei
moeten afgestemd zijn op de daarvoor noodzakelijke ontwikkeling
van andere functies, zoals woningbouw.
Op deze aanpassingen in de Nota Ruimte zal ook bij de Tweede Kamer
worden aangedrongen.
* Deelnemers aan het Noordvleugeloverleg zijn de provincies Flevoland
en Noord-Holland, het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) en de gemeenten
Amsterdam, Haarlemmermeer, Almere, Muiden, Weesp, Diemen,
Ouder-Amstel, Amstelveen, Uithoorn, Aalsmeer, Haarlemmermeer,
Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Waterland, Purmerend, Edam-Volendam,
Zeevang, Beemster, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan, Zaanstad,
Beverwijk, Velsen, Heemskerk, Uitgeest, Haarlem en Hilversum.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam