Nieuwe linden langs Liendertseweg; wegwerkzaamheden maken behoud van bomen
onmogelijk
datum: 27 april 2004
Het college van B&W heeft besloten langs de Liendertseweg in Kruiskamp
een nieuwe laanstructuur aan te brengen. Het is daarbij noodzakelijk
om ca. 47 bomen te kappen. Deze bomen zijn door de huidige
wegwerkzaamheden in de problemen gekomen. Onderzoek maakt duidelijk
dat het realiseren van het nieuwe wegprofiel de levensverwachting van
de bomen ingrijpend zal verkorten. De procedure voor het aanvragen van
de kapvergunningen neemt 10 tot 18 weken in beslag. Gedurende die
periode wordt de weg opengesteld voor bestemmingsverkeer.
Langs de Liendertseweg in Kruiskamp staan 47 volwassen bomen: 35
lindes en 12 zuilhaagbeuken. Bij het ontgraven van de fundering ten
behoeve van de reconstructie, bleken de wortelpaketten (inclusief de
hoofdwortels) van veel van deze bomen in de bovenlaag van de grond te
zitten. Hierdoor was het noodzakelijk een aanzienlijk deel van de
wortels te verwijderen. Toezichthouders kregen twijfel over de
stabiliteit en levensvatbaarheid van de bomen en legden - na een
quick-scan - het werk medio maart stil. Copijn Utrecht
Boomspecialisten werd aangetrokken voor onderzoek en advies. Duidelijk
moest worden hoe de huidige conditie van de bomen is en wat de
gevolgen zouden zijn voor de levensverwachting van de bomen als de
wegwerkzaamheden worden hervat.
Onderzoeksresultaten
Uit het onderzoek waarbij per boom een beschrijving is gegeven van de
huidige conditie van de bomen, blijkt dat in ieder geval 8 en
waarschijnlijk nog eens 3 lindes moeten worden geveld. Dat gaat vooral
om bomen op het gedeelte waar de wegwerkzaamheden reeds gestart zijn.
De 24 overige lindebomen groeien nauwelijks meer en zullen naar
verwachting behoorlijke schade oplopen bij de realisatie van het
nieuwe wegprofiel. Met extra maatregelen en onderhoud kan de
levensduur van deze serie bomen opgerekt worden tot ca. 5 tot 15 jaar.
De 12 zuilhaagbeuken kunnen alleen worden gehandhaafd als het ontwerp
wordt aangepast en er ter hoogte van de flat en de kerk ca. 6
parkeerplaatsen worden geschrapt. Tenslotte meldt Copijn dat het
gedeeltelijk vellen en handhaven van de bomen de bestaande
verbrokkeling van het laankarakter zal doen toenemen.
Aanpak Gemeente
Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten heeft de gemeente drie
scenario's opgesteld op basis van aspecten als beeldkwaliteit,
parkeercapaciteit, levensduur en soort bomen, onderhoudskosten, extra
investeringen, kans op bezwaren en stagnatietijd. De eerste optie
betreft het zoveel mogelijk handhaven van de bestaande bomen; de
tweede betreft het handhaven van de 12 haagbeuken; de derde optie
leidt tot kappen en vervangen van alle 47 bomen op dit gedeelte van de
Liendertseweg. Na een zorgvuldige afweging van bovengenoemde aspecten,
komt optie drie voor de gemeente als meest wenselijke naar voren. Deze
variant biedt de gemeente de kans een eenduidige en gezonde
laanstructuur te creëren di
- net als de opgeknapte weg - een ruime toekomst heeft. Tijdens een
informatieavond waar de onderzoeksresultaten en de drie scenario's
werden gepresenteerd, was het merendeel van de aanwezige bewoners het
met dit voorstel eens.
Poortmodel
Het overleg met de bewoners leverde nog een vierde variant op: het
handhaven van de ca. 5 grote lindes aan het begin van de
Liendertseweg. Deze lindes zijn in goede conditie en vormen een poort
van volwassen bomen langs de hoogbouw richting Kruiskamp. Voor het
college telt het ruimtelijk aspect echter zwaarder: nu er calamiteiten
zijn ontstaan en het kappen van bomen noodzakelijk is geworden, wil
zij van de gelegenheid gebruik maken eenheid en continuïteit aan te
brengen in de laanbeplanting. De Liendertseweg krijgt daarmee een
nieuwe toekomst met lindebomen van ca. 10 jaar oud. De verwachting is
dat bij zo'n grootschalige aanpak het gewenste laankarakter snel zal
terugkeren.
Gevolgen voor werkzaamheden
Het werk aan de weg ligt nu ca. 4 weken stil. De procedure voor het
verkrijgen van de gewenste kapvergunningen duurt nog eens 10 tot 18
weken. Vanaf woensdag 28 april wordt de weg opengesteld voor alle
verkeer. In de tussentijd wordt het ontwerp bijgesteld. Er worden
nieuwe plantgaten ingetekend en ook wordt bekeken welke maatregelen
nodig zijn om de standplaatsen voor de nieuwe bomen te optimaliseren.
Het bijgestelde ontwerp wordt ter inzage gelegd in wijkcentrum De Roef
en stadsinformatiewinkel De Observant. Daar liggen op dit moment ook
al de onderzoeksrapporten van Copijn ter inzage.
De eigenlijke reconstructiewerkzaamheden kunnen dan medio augustus
weer worden hervat. De oplevering - inclusief de nieuwe bomen - wordt
tegen het eind van dit jaar verwacht.
Gemeente Amersfoort