Gemeente Amersfoort

Nieuwe linden langs Liendertseweg; wegwerkzaamheden maken behoud van bomen onmogelijk

datum: 27 april 2004

Het college van B&W heeft besloten langs de Liendertseweg in Kruiskamp een nieuwe laanstructuur aan te brengen. Het is daarbij noodzakelijk om ca. 47 bomen te kappen. Deze bomen zijn door de huidige wegwerkzaamheden in de problemen gekomen. Onderzoek maakt duidelijk dat het realiseren van het nieuwe wegprofiel de levensverwachting van de bomen ingrijpend zal verkorten. De procedure voor het aanvragen van de kapvergunningen neemt 10 tot 18 weken in beslag. Gedurende die periode wordt de weg opengesteld voor bestemmingsverkeer.

Langs de Liendertseweg in Kruiskamp staan 47 volwassen bomen: 35 lindes en 12 zuilhaagbeuken. Bij het ontgraven van de fundering ten behoeve van de reconstructie, bleken de wortelpaketten (inclusief de hoofdwortels) van veel van deze bomen in de bovenlaag van de grond te zitten. Hierdoor was het noodzakelijk een aanzienlijk deel van de wortels te verwijderen. Toezichthouders kregen twijfel over de stabiliteit en levensvatbaarheid van de bomen en legden - na een quick-scan - het werk medio maart stil. Copijn Utrecht Boomspecialisten werd aangetrokken voor onderzoek en advies. Duidelijk moest worden hoe de huidige conditie van de bomen is en wat de gevolgen zouden zijn voor de levensverwachting van de bomen als de wegwerkzaamheden worden hervat.

Onderzoeksresultaten
Uit het onderzoek waarbij per boom een beschrijving is gegeven van de huidige conditie van de bomen, blijkt dat in ieder geval 8 en waarschijnlijk nog eens 3 lindes moeten worden geveld. Dat gaat vooral om bomen op het gedeelte waar de wegwerkzaamheden reeds gestart zijn. De 24 overige lindebomen groeien nauwelijks meer en zullen naar verwachting behoorlijke schade oplopen bij de realisatie van het nieuwe wegprofiel. Met extra maatregelen en onderhoud kan de levensduur van deze serie bomen opgerekt worden tot ca. 5 tot 15 jaar. De 12 zuilhaagbeuken kunnen alleen worden gehandhaafd als het ontwerp wordt aangepast en er ter hoogte van de flat en de kerk ca. 6 parkeerplaatsen worden geschrapt. Tenslotte meldt Copijn dat het gedeeltelijk vellen en handhaven van de bomen de bestaande verbrokkeling van het laankarakter zal doen toenemen.

Aanpak Gemeente
Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten heeft de gemeente drie scenario's opgesteld op basis van aspecten als beeldkwaliteit, parkeercapaciteit, levensduur en soort bomen, onderhoudskosten, extra investeringen, kans op bezwaren en stagnatietijd. De eerste optie betreft het zoveel mogelijk handhaven van de bestaande bomen; de tweede betreft het handhaven van de 12 haagbeuken; de derde optie leidt tot kappen en vervangen van alle 47 bomen op dit gedeelte van de Liendertseweg. Na een zorgvuldige afweging van bovengenoemde aspecten, komt optie drie voor de gemeente als meest wenselijke naar voren. Deze variant biedt de gemeente de kans een eenduidige en gezonde laanstructuur te creëren di

- net als de opgeknapte weg - een ruime toekomst heeft. Tijdens een informatieavond waar de onderzoeksresultaten en de drie scenario's werden gepresenteerd, was het merendeel van de aanwezige bewoners het met dit voorstel eens.

Poortmodel
Het overleg met de bewoners leverde nog een vierde variant op: het handhaven van de ca. 5 grote lindes aan het begin van de Liendertseweg. Deze lindes zijn in goede conditie en vormen een poort van volwassen bomen langs de hoogbouw richting Kruiskamp. Voor het college telt het ruimtelijk aspect echter zwaarder: nu er calamiteiten zijn ontstaan en het kappen van bomen noodzakelijk is geworden, wil zij van de gelegenheid gebruik maken eenheid en continuïteit aan te brengen in de laanbeplanting. De Liendertseweg krijgt daarmee een nieuwe toekomst met lindebomen van ca. 10 jaar oud. De verwachting is dat bij zo'n grootschalige aanpak het gewenste laankarakter snel zal terugkeren.

Gevolgen voor werkzaamheden
Het werk aan de weg ligt nu ca. 4 weken stil. De procedure voor het verkrijgen van de gewenste kapvergunningen duurt nog eens 10 tot 18 weken. Vanaf woensdag 28 april wordt de weg opengesteld voor alle verkeer. In de tussentijd wordt het ontwerp bijgesteld. Er worden nieuwe plantgaten ingetekend en ook wordt bekeken welke maatregelen nodig zijn om de standplaatsen voor de nieuwe bomen te optimaliseren. Het bijgestelde ontwerp wordt ter inzage gelegd in wijkcentrum De Roef en stadsinformatiewinkel De Observant. Daar liggen op dit moment ook al de onderzoeksrapporten van Copijn ter inzage.

De eigenlijke reconstructiewerkzaamheden kunnen dan medio augustus weer worden hervat. De oplevering - inclusief de nieuwe bomen - wordt tegen het eind van dit jaar verwacht.