Persbericht
Mini symposium over het succes van de Goese consultatieteams
Het succes van de Goese consultatieteams, de nieuwe geïntegreerde
werkwijze, recente ontwikkelingen op het gebied van jeugdzorg in
Zeeland en het Goese jeugdbeleid, is één van de onderwerpen tijdens
het Mini symposium over geïntegreerde consultatieteams van 0- tot
12-jarigen. Op woensdag 28 april organiseert de gemeente Goes in
samenwerking met de GGD Zeeland het symposium in Theater de Mythe. Het
symposium is bedoeld voor alle organisaties die een rol spelen bij de
aanpak van sociaal-emotionele problematiek. Scholen, de jeugdzorg en
andere betrokken instanties hebben begin april hiervoor een
uitnodiging ontvangen. Belangstellenden kunnen zich nog tot 26 april
opgeven bij de GGD Zeeland, tel. 249463 of via e-mail
petra.vandenhoek@ggdzeeland.nl.
Programma Mini symposium:
13.00 uur
Opening symposium door de gespreksleider
Dhr. J. van Iwaarden, Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland
13.05 uur
Toelichting op integraal jeugdbeleid in Goes
De wethouders mevr. D. van Ewijk en dhr. M.L. 't Hart
13.15 uur
Toelichting op jeugdzorg in Zeeland
Dhr. G.R.J. Van Heukelom, gedeputeerde Provincie Zeeland
13.25 uur
Toelichting op pilot afstemming jeugddbeleid-jeugdzorg
Oosterschelderegio
Dhr. J. Schouten, jeugdzorgspecialist Scoop
13.45 uur
Evaluatie consultatieteams 2000-2003
Mevr. P. van den Hoek, projectleider GGD Zeeland
14.00 uur
Presentatie geïntegreerde werkwijze
Dhr. W. Reynhout, leerkracht openbare basisschool De Zuidwesthoek
14.15 uur
Introductie marktpleindiscussie
Wederom door mevr. P. van den Hoek
14.30 uur
Pauze
15.00 uur
Marktpleindiscussie
15.50 uur
Informatie-uitwisseling marktpleindiscussie
Onder leiding van dhr. J. van Iwaarden
16.15 uur
Napraten
In de gemeente Goes is de afgelopen drie jaar ervaring opgedaan met
het werken in consultatieteams in het basisonderwijs. Binnen een
consultatieteam werken scholen, de schoolbegeleidingsdienst, het
maatschappelijk werk en de GGD samen om sociaal-emotionele problemen
bij kinderen te verminderen. Alle scholen doen inmiddels mee.
Een succesvolle aanpak voor ruim 40% van de kinderen, vermeldt het
evaluatierapport van de GGD. Reden voor de gemeente Goes om de teams
structureel te financieren.
Sociaal-emotionele problematiek is een verzamelnaam voor problemen die
een kind kan hebben met zichzelf in zijn omgeving thuis, met vriendjes
of op school. Dergelijke problemen kunnen een schadelijke invloed
hebben op leerprestaties en de lichamelijke gezondheid. Alle
basisscholen zijn verdeeld over vijf teams die regelmatig bij elkaar
komen.
Door vroegtijdige herkenning en praktische hulpverlening bieden de
teamleden ondersteuning aan de kinderen en hun ouders. De positieve
ervaringen in de gemeente Goes hebben er toe geleid dat ook andere
gemeenten starten met een proef met een soortgelijke aanpak.
Op dit moment wordt gezocht naar een werkwijze om de instellingen die
zich richten op 0- tot 4-jarigen en de buurtnetwerken te betrekken bij
de consultatieteams. Door deze integratie ontstaat een dekkend netwerk
van instellingen voor 0- tot 12-jarigen met een wijkgebonden aanpak in
heel de gemeente Goes. Tijdens het symposium wordt de laatste stand
van zaken besproken.
Gemeente Goes