INTRES BV
Intres Mode/Textiel boekt goede resultaten
Hoevelaken, 27 april 2004
-Zelfstandig ondernemers Intres Mode/Textiel behouden marktpositie
(+0,3%) ondanks tegenvallende markt (-10,2%)
-Divisie: van productgericht naar stylinggestuurd
-Uitbreiding inkoopkracht onder andere door fusie Centurion
-Optimalisering procesbeheersing: van factory gate tot winkelvloer
De groepen jeugd-, heren- en damesmode en bodyfashion van Intres
Mode/Textiel boekten goede resultaten in 2003. Ook de rendementen voor
de groepen die intensief samenwerkten, zijn gestegen, met een oplopend
verschil van 9% (Firstlady) ten opzichte van de markt. Deze positieve
ontwikkelingen waren het resultaat van de concentratie van de sturing
op het verhogen van de leversnelheid en het vergroten van de
aanlevermomenten, waardoor de frequentie van collecties toenam en ook
het aantal winkelbezoeken steeg.
Henk Havinga, divisiedirecteur Intres Mode/Textiel: 'Intensieve
ketensamenwerking komt alle betrokken partijen ten goede. Om kosten te
besparen en de doorloopsnelheid te verhogen moeten we alle onderdelen
van het proces tot in alle finesses beheersen. Deze aanpak vergt wel
de bereidheid tot verregaande samenwerking van ondernemers, want:
intensievere samenwerking aan de achterkant leidt tot grotere vrijheid
aan de voorkant. Hierdoor kunnen zelfstandige ondernemers toch
beschikken over alle voordelen van de verticalen. Dit alles moet zich
vertalen in gezonde rendementen voor Intres en zijn leden.'
Intres Mode/Textiel is actief in vier segmenten; jeugd-, heren- en
damesmode en bodyfashion. Bekende formules zijn o.a. First//Man,
Firstlady, Livera, Lindessa en Jambelle. Verder zijn zelfstandige
inkoopleden actief in samenwerkingsgroepen (o.a. herenmode: Alpha-,
Forum- en Optimus-groep), waarbinnen zij gebruik maken van diverse
private labels. Er zijn in totaal ruim 700 inkoopleden aangesloten.
Intres Mode/Textiel benut alle instrumenten die het rendement van zijn
leden positief beïnvloeden. De verregaande automatisering,
bijvoorbeeld van kassasystemen, vergemakkelijkt het forecasten.
Daarmee vult Intres ook de laatste fase van de volledige
professionalisering en de borging van optimale service in. Deze
strategie vereist een transformatie van een productgerichte naar een
styling-gestuurde organisatie. Het streven is om op dagbasis te
anticiperen op de meest actuele ontwikkelingen van het
consumentengedrag. De wensen van de consument zijn de basis voor de
styling van het assortiment en de coördinatie van de productie. Deze
werkwijze vereist nauwe contacten tussen Intres en zijn ondernemers en
goede training voor specifieke aspecten van de bedrijfsvoering, zoals
inkoopbudgettering.
Z.O.Z.
De integratie van de Centurion-leden naar aanleiding van de fusie met
inkooporganisatie Centurion is succesvol verlopen. Inmiddels werkt
meer dan 90% van de circa 129 Centurion-leden intensief samen met
Intres Mode/Textiel. Dit breidt de massa op het vlak van
collectieontwikkeling en inkoop aanzienlijk uit. Deze ontwikkeling
vertaalt zich direct in een sterkere concurrentiepositie en in hogere
rendementen. Bovendien kan het inkoopkantoor in Hong Kong voor een
grotere groep ondernemers worden ingezet, waardoor de kostenvoordelen
van grotere volumes blijven toenemen. Een ander initiatief ter
versteviging van de marktpositie van Intres Mode/Textiel, is de
logistieke samenwerking met MODINT. Het stroomlijnen van het gehele
traject van 'factory gate' tot 'instore' kan leiden tot extra
besparingen tot 15% voor leveranciers. Verder wordt het samenspel
tussen ondernemers en leveranciers voortdurend geanalyseerd. Het
succes van het rendementsconcept en category management op basis van
afspraken over wederzijds gegarandeerde rendementen met leveranciers
bij damesmode en bodyfashion wordt uitgebreid naar de herenmode.
Hierdoor neemt de omloopsnelheid en het rendement per vierkante meter
toe.
Retail service organisatie INTRES ondersteunt zelfstandige ondernemers
in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche in hun totale
bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal
samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met
een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man,
Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz.,
Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner%,
Berg & Berg, Woonflair en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400
medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo'n 2.200 winkels
aangesloten. De INTRES-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke
consumentenomzet van 2,1 miljard euro.