( BW)(ESTEE-LAUDER)(EL) The Estee Lauder Companies is bedroefd om het
heengaan van Estee Lauder, Founding Chairman en leidster van de
cosmeticabranche
Zakenredactie/City Desks
MULTIMEDIA VERKRIJGBAAR:
http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=4624463
NEW YORK--(BUSINESS WIRE)--16 APRIL 2004--The Estee Lauder Companies
Inc. (EL) maakte vandaag het heengaan bekend van haar illustere
oprichtster Estee Lauder op 24 april 2004 in haar woning in Manhattan.
Mevrouw Lauder was tot haar overlijden Founding Chairman van het
bedrijf, een erefunctie waarvoor geen opvolger zal komen. Ze was sinds
haar pensioen in 1995 niet meer actief binnen het bedrijf.
Mevrouw Lauder laat haar zoons achter, Leonard A. Lauder en Ronald
S. Lauder; haar schoondochters Evelyn H. Lauder en Jo Carole
Lauder; haar kleinkinderen Aerin, Gary, Jane en William, en zes
achterkleinkinderen.
Mevrouw Lauder is de verpersoonlijking van de 'American dream'; ze
begon een familiebedrijf in cosmetica dat uitgroeide tot een
cosmetica-imperium dat zes continenten omspant. Haar zakelijke en
creatieve intuïtie, haar marketingsuccessen en jaren van
onvoorstelbaar hard werken, maakten haar tot een legende in de
cosmetica- en parfumbranche. Haar verhaal was meer dan een
success-story: het was een inspirerend verhaal van succes door
toewijding. "Ik ben er niet gekomen door te wensen of te hopen, maar
door te werken," zo hield zij de werknemers van het bedrijf voor
tijdens sales-meetings. Ze stond bekend om een leven vol elegantie en
schoonheid en om haar oog voor het precieuze detail.
"Mijn moeder bezat een passie voor drie dringen: haar familie, het
schitterende bedrijf dat ze heeft opgericht en haar missie om
schoonheid te brengen in het leven van vrouwen overal ter wereld,"
aldus Leonard A. Lauder, Chairman van The Estee Lauder Companies. "Ze
vormde door de jaren heen een inspiratie voor de vrouwen die zij met
haar producten en optredens bereikte, voor de vele werknemers van The
Estee Lauder Companies, en bovenal voor haar familie, door haar
ononderbroken liefde en ondersteuning. We zullen haar gigantisch
missen."
"Mijn moeder was niet alleen een zakenvrouw van zeldzaam formaat, maar
ook een bijzondere echtgenote, moeder en grootmoeder," aldus Ronald S.
Lauder, Chairman van Clinique Laboratories, Inc. "Ze bracht in alle
dingen vreugde, een unieke visie en vastberadenheid. Haar geest leeft
voort in ons allen."
Namens het bedrijf zei President en CEO Fred H. Langhammer: "Ik had
het voorrecht om Mevrouw Lauder te kennen en met haar te mogen werken,
en uit de eerste hand te ervaren hoe zij het beste in haar werknemers
en haar klanten naar boven kon brengen. Ik heb heel veel van haar
geleerd. Ter ere van haar nagedachtenis zullen wij de standaard van
schoonheid en prestige hooghouden die door haar is gesteld, en die het
kenmerk van The Estee Lauder Companies zal blijven."
Estee Lauder begon met het verkopen van vier huisgemaakte
huidverzorgingsproducten en trouwde in 1930 met Joseph H. Lauder, die
haar partner werd in de zaak. Ze bleven privé en zakelijk partners tot
het overlijden van de heer Lauder in 1982. Ze was dol op verkopen, en
die talenten resulteerden in 1948 in een verkoopbalie bij Saks Fifth
Avenue in New York, die al snel gevolgd werd door contracten bij
andere prominente warenhuizen. In 1960 begon het bedrijf zijn
activiteiten bij Harrods in Londen, de eerste van vele buitenlandse
klanten. Thans worden de merken van The Estee Lauder Companies
verkocht in meer dan 14.000 winkels in meer dan 130 landen en
gebiedsdelen wereldwijd. De fiscale jaaromzet van het bedrijf over
2003 bedroeg $5,12 miljard.
Hoewel zij haar succes al aangetoond had in de huidverzorgingsbranche,
ontwikkelde mevrouw Lauder zich vervolgens ook nog tot een bekend
parfumexpert. "De geur die in de lucht achterblijft na het
voorbijkomen van een mooie vrouw is één van die herinneringen die je
op onverklaarbare wijze voor eeuwig bijblijven," heeft zij gezegd.
Onder haar leiding introduceerde het bedrijf in 1952 Youth Dew en
later vele andere geuren, waaronder Private Collection in 1973, White
Linen in 1978 en Beautiful in 1985. The Estee Lauder Companies biedt
thans meer dan 70 geuren aan.
Mevrouw Lauder laat meer achter dan een erfgoed van zakelijk succes;
ze creëerde een cultuur van schoonheid en klantgerichtheid die de
cosmeticabranche voorgoed heeft veranderd. Ze instrueerde haar
verkoopmedewerkers nauwgezet en coachte hen persoonlijk tijdens haar
aanwezigheid bij bijna iedere opening van een nieuwe 'deur' van het
bedrijf. Haar advies over persoonsgerichte marketing was memorabel:
"Telephone, telegraph, tell a woman," merkte ze vaak op.
Mevrouw Lauder was ook een fervent voorstander van monsters; ze
gebruikte reeds vroeg haar reclamebudgets om gratis geschenken weg te
geven aan verkoopbalies en op modeshows. Ze was de pionier van "gift
with purchase" door klanten gratis monsters mee te geven van andere
producten. Tot haar vele bijdragen behoort ook de keuze voor het
kenmerkende blauw van Estee Lauder, waarvan zij van mening was dat het
zou passen bij de inrichting van de meeste badkamers en slaapkamers.
Ze streefde er in ieder detail naar om haar klanten mooi te maken.
Naast de vele uitdagingen van een multinationale onderneming was
mevrouw Lauder onvermoeibaar bezig het beeld van de schoonheid in de
V.S. en daarbuiten te vormen. Ze hechtte eraan dat reclame een
schoonheid portretteerde die zowel inspirerend als toegankelijk was,
"Of je nu de bestuursvoorzitter bent of je wilt hem bekoren, je hebt
schoonheid en vrouwelijkheid net zo hard nodig als wijsheid en
kracht," zei zij.
Mevrouw Lauder ontving zowel binnen als buiten haar werkterrein alom
erkenning. Ze kreeg zowel het Franse Légion d'Honneur als de Gouden
Medaille van de Stad Parijs. In 1967 was ze in de Verenigde Staten één
van de tien Uitzonderlijke Zakenvrouwen van de American Business
Women's Association. Cosmetic Executive Women kende haar in 1989 de
Lifetime Achievement Award toe, en de American Society of Perfumers
verleende haar in 1994 haar eerste Living Legend Award. The Estee
Lauder Companies Inc. is één van de leidende fabrikanten en verkopers
van de wereld in kwaliteitsproducten voor huidverzorging, make-up,
parfum en haarverzorging. De producten van het bedrijf worden verkocht
in meer dan 130 landen en gebiedsdelen, onder bekende merknamen als
Estee Lauder, Aramis, Clinique, Prescriptives, Origins, M-A-C, La Mer,
Bobbi Brown, Tommy Hilfiger, Donna Karan, Aveda, Stila, Jo Malone,
Bumble and bumble, kate spade beauty, Darphin Paris, Michael Kors and
Rodan & Fields.
MULTIMEDIA VERKRIJGBAAR:
http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=4624463
--30--DB/ny*
CONTACT: The Estee Lauder Companies Inc.
Media Relations:
Sally Susman, 212-572-4430
of
Investor Relations:
Dennis D'Andrea, 212-572-4384