Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Speech van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van het viaduct over de A1

Dames en heren,

U weet ongetwijfeld dat Amersfoort bekend staat als de Kei-stad. Maar weet u ook welke historische figuur verantwoordelijk is voor die reputatie? Ik vertel u dat graag, want geloof het of niet, diezelfde man dacht in zijn tijd al na over de bereikbaarheid van Vinex-locaties.

Zijn naam was Everard Meijster; zijn tijdgenoten noemde hem ook wel de dolle jonker. Meijster zat inderdaad vol met gewaagde plannen. In de zomer van 1661 kreeg hij bijvoorbeeld de Amersfoortse burgerij zo ver om een grote zwerfkei de stad binnen te slepen. Hij trakteerde de bevolking daarna op bier, krakelingen en tabak. Officieel zou de kei moeten herinneren aan de vrede die net was gesloten met Portugal. Maar in een brief aan zijn vrienden duidde Meijster de Amersfoorters aan als Keysche gecken, die aan haar eigen keysteen trekken. Hij zag de intocht van de kei dus vooral als een stunt. De Amersfoorters voelden zich achteraf dan ook behoorlijk voor gek gezet.

Meijster verhuisde later naar Utrecht en daar bleek hij nog niets van zijn branie verloren te hebben. De Utrechtse politiek werd in die tijd beheerst door de grote uitbreidingsplannen van Hendrick Moreelse. In die plannen zou Utrecht twee keer zo groot worden. Everard Meijster ging dat nog niet ver genoeg. Hij publiceerde zijn eigen nog veel grotere - plannen om Utrecht op zijn schoonst en sterkst te vergroten, zoals hij dat noemde.

U begrijpt het al: de ontwerpen van Moreelse en Meijster zijn niets meer of minder dan Vinex-plannen avant-la-lettre. U weet dat er nogal wat bij komt kijken als je in één keer een enorme wijk uit de grond stampt. Hier in Vathorst komen 30.000 mensen te wonen; in het Utrechtse Leidsche Rijn maar liefst 90.000. Dat zijn enorme operaties. De autoriteiten staan voor de uitdaging zulke nieuwe stadsdelen leefbaar te maken, economisch gezond én bereikbaar.

De bereikbaarheid is voor een deel mijn verantwoordelijkheid. En goede verbindingen hebben alles te maken met de economische ontwikkeling van een regio. Dat had Everard Meijster goed begrepen. Hij stelde een omvangrijk systeem van waterwegen voor en zelfs een zeehaven. Wij denken in onze tijd eerder aan asfalt, als we Vinex-bewoners met de buitenwereld willen verbinden. U weet dat de ontsluiting van Vinex-wijken vaak een heikel punt is. Ook hier in Vathorst is een hoop te doen geweest over de aansluitingen op de A28 en de A1, en het NS-station.

Ik weet dat die aansluitingen er nooit snel genoeg liggen. Toch denk ik dat alle toekomstige gebruikers tevreden kunnen zijn dat dit viaduct er uiteindelijk in korte tijd is gekomen. Door gebruik te maken van prefab-elementen kon het viaduct snel worden gebouwd, en was er relatief weinig ruimte nodig voor de bouwwerkzaamheden. Extra handicaps waren de grote stromen vrachtwagens die af en aan rijden naar de stortlocatie Smink, en natuurlijk het verkeer over de A1 dat zo weinig mogelijk mocht worden gehinderd. We praten over zon honderdduizend autos per dag. Vier keer een vol stadion Galgenwaard.

Alles overziend, vind ik dat er een knap staaltje werk is geleverd, waar de gemeente Amersfoort trots op kan zijn. Ik weet dat er heel veel partijen bij betrokken zijn geweest. Maar ontwikkelingsbedrijf Vathorst en Ballast Nedam hebben het werk uitgevoerd. Ik wil hen van harte complimenteren met de geleverde prestaties. Mijn eigen RWS heeft de zaak gefinancierd en voortdurend de vinger aan pols gehouden. Ik denk dat ik niemand tekort doe als ik speciaal de heer Bouke Boevink even noem. Hij heeft de laatste tien jaar van zijn dienstverband bij RWS heel veel voor dit project gedaan. Dank daarvoor.

Dames en heren,

Mijn verhaal over Everard Meijster is nog niet helemaal af. Hij liet aan de Leidsche Rijn een buitenhuis bouwen, om zicht te houden op de uitvoering van zijn stedenbouwkundige plannen. Dat was wel erg optimistisch. Meijsters ontwerpen kwamen tijdens zijn leven namelijk nooit verder dan het papier. Financieel waren de plannen in die tijd namelijk bij lange na niet haalbaar. Het duurde nog ruim driehonderd jaar voordat daadwerkelijk een stadsdeel werd gebouwd dat luistert naar de naam Leidsche Rijn. Ik bedoel maar: tussen droom en daad stonden ook toen al vooral financiële bezwaren in de weg. Ik ben blij dat we die hier hebben weten te overwinnen, met dit prachtige resultaat als gevolg.

Dank u wel.