Rapport Onderwijsraad onderstreept eerdere bevindingen AOb
Bureaucratisering onderwijs kost leerlingen geld.
Utrecht, 26 april 2004. De AOb is het volledig eens met de constatering van de Onderwijsraad, dat een steeds groter deel van het onderwijsbudget niet ten goede komt aan leerlingen en studenten. Een groeiend percentage gaat namelijk op aan papierwerk, beleid en beheer, et cetera. De Onderwijsraad stelt voor ongebreidelde schaalvergroting een halt toe te roepen. Er komt een punt waarop schaalvergroting kostenverhogend werkt, in plaats van tot de beoogde kostenverlaging leidt. Martin Knoop, AOb: "Groot, groter, grootst is niet altijd goed, beter, best. Op het moment dat er voor het managen van de schaalvergroting een extra bestuurslaag nodig is, ben je vaak juist duurder uit. Dan is niemand er bij gebaat, zeker de leerling niet".
Ook, zo stelt de Onderwijsraad, komt er veel geld niet bij het primaire proces terecht vanwege de regelzucht vanuit het ministerie. De AOb meldde op zijn congres vorig jaar november al dat in 2003 740 miljoen euro, ofwel 4 procent van de onderwijsbegroting, naar 'regels en controle' zoals inspectie en procesmanagers ging. In 1960 was dit nog slechts 1 procent. De hang naar meer autonomie heeft zich vooral vertaald in meer regels en controle. De AOb ziet in het vandaag verschenen rapport van de Onderwijsraad dan ook een bevestiging van zijn eigen constateringen.
De grote mate van controle die de overheid uitoefent op de professionals, de mensen voor de klas, komt de motivatie van het onderwijspersoneel niet ten goede. Maar ook de 'interne bureaucratisering', zoals de Onderwijsraad dit noemt, stuit onderwijspersoneel tegen de borst. Docenten worden bijvoorbeeld geconfronteerd met extra verwachtingen vanuit de maatschappij op het gebied van veiligheid en opvoeding. Maar hiervoor krijgen zij niet of nauwelijks extra geld en extra middelen. Tegelijkertijd zien ze wel weer extra bestuurslagen ontstaan, overlegstructuren, schaalvergroting et cetera. Zoals de AOb al op zijn congres stelde, schrijft nu ook de Onderwijsraad dat de wens tot meer autonomie voor het onderwijs concretere vormen moet krijgen. "Dat betekent", zegt Martin Knoop, AOb, "dat de docent zelf verantwoordelijk moet mogen zijn voor het primaire proces - en dat daar passende budgetten bij horen - zonder te pas en te onpas gecontroleerd te worden. Dit is natuurlijk iets anders dan verantwoording afleggen over de inzet van publieke middelen en de voortgang van de leerling. Maar dit hoort bij het vak."
De AOb is op hoofdlijnen blij met het rapport van de Onderwijsraad en hoopt dat er nu werk gemaakt gaat worden van het terugdringen van de bureaucratisering van het onderwijs.
Nadere informatie: Marc Mathies, persvoorlichter AOb. 030 2989 210 / 06 53 41 01 59
---- --
Algemene Onderwijsbond