Mzine ontvangt subsidie
26-apr-04
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van
151.240,- beschikbaar te stellen aan Stichting Diversity Affairs voor
het blad Mzine.
MZine werd in 2002 opgericht en begon aanvankelijk als gratis uitgave.
Het blad richt zich op Marokkaanse jongeren in de leeftijd van 18 tot
en met 35 jaar en wil de integratie van deze doelgroep bevorderen. Om
duidelijkheid te verkrijgen of er uitzicht was op een rendabele
exploitatie, heeft de uitgever in 2003 een onderzoek laten uitvoeren
naar het effect van abonneewervingsacties. Dit onderzoek is mede door
het Bedrijfsfonds gefinancierd. In maart 2004 diende Mzine op basis
van de resultaten van het onderzoek een aanvraag in met de volgende
maatregelen: het uitdelen van flyers, het plaatsen van banners op
internet, het inzetten van promotieteams op festivals, het verzorgen
van informatievoorziening rondom Marokko-Nederland 400 jaar, het
verbeteren van de distributie (via displays en het inzetten van
Marokkaanse retailers), het inzetten van direct mailing en het (laten)
uitzenden van televisiecommercials. De totale kosten voor het drie
jaar durende project zouden 251.240,- bedragen, waarbij aan het
Bedrijfsfonds een bijdrage werd gevraagd van 151.240,-. Succes
Marketing & Productions, de initiatiefnemer van Mzine, zal de
resterende 100.000,- voor haar rekening nemen. Het besluit de aanvraag
toe te wijzen is gebaseerd op de volgende overwegingen. Artikel 130
van de Mediawet biedt het fonds de mogelijkheid financiële steun in de
vorm van een uitkering te verlenen indien de continuïteit van een
persorgaan in gevaar is en er sprake is van een eenmalige
reorganisatie. Voorwaarde voor het verstrekken is verder dat de
verantwoordelijke uitgever een project indient dat uitzicht biedt op
een rendabele exploitatie binnen een bepaalde periode. In zijn
aanvraag geeft de uitgever aan dat in 2007 een rendabele exploitatie
behaalt wordt. Daarmee is uitzicht geboden op een rendabele
exploitatie binnen een redelijke termijn. Verder is er sprake van een
eenmalige reorganisatie met betrekking tot het anders inrichten van de
promotie en de organisatie van het magazine.
Bedrijfsfonds voor de Pers