Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
2513 AA Den Haag
Uw brief Ons kenmerk
W&B/URP/04/30127
Onderwerp Datum 1.
Informatie in vervolg op Algemeen Overleg 26 april 2004
over de uitvoering van de Wet werk en
bijstand en het gemeentelijke
arbeidsmarktbeleid d.d. 15 april 2004
Op 15 april jl. heb ik met uw Kamer in een Algemeen Overleg gesproken over de uitvoering
van de Wet werk en bijstand (WWB) en het gemeentelijke arbeidsmarktbeleid. Op een
drietal onderwerpen dat tijdens dit overleg aan de orde is geweest, ga ik in deze brief nader
in.
1. Fictief budget bijzondere bijstand in algemene uitkering gemeentefonds
In het overleg is gevraagd naar de uitbetaling van de extra middelen voor bijzondere
bijstand, die voor 2004 worden toegevoegd aan het gemeentefonds (in totaal 111
miljoen1).
De beheerders van het gemeentefonds hebben in hun circulaire aan de gemeentebesturen
van 16 maart 2004, kenmerk FO2004/57623, uitgebreid aandacht besteed aan de diverse
onderdelen van de toevoeging van in totaal 111 miljoen. De minister van BZK heeft deze
circulaire bij brief van 15 maart 2004, ter kennisneming aan de Tweede Kamer gezonden. In
de circulaire is uiteengezet welke verdeelmaatstaven bij de verdeling van de 111 miljoen
worden gehanteerd. Iedere gemeente kan zich door deze informatie een goed beeld vormen
van het bedrag dat zij uit de 111 miljoen ontvangt.
Eerder hadden de gemeenten ook reeds van mijn kant informatie ontvangen over het feit dat
voor 2004 extra middelen beschikbaar worden gesteld voor de bijzondere bijstand, te
beginnen met de Verzamelbrief van 18 december 20032. De gemeenten kunnen dus bekend
zijn met deze maatregelen en hun beleid daarop afstemmen.
1 Dit bedrag is als volgt opgebouwd: 80 miljoen beschikbaar gekomen bij de Kamerbehandeling van de
SZW-begroting voor intensivering bijzondere bijstand in 2004, 20 miljoen intensivering bijzondere bijstand
in 2004 in het kader van de werkgeversbijdrage najaarsoverleg en 11 miljoen voor 2004 uit hoofde van het
vervallen verrekenmogelijkheid bijzondere bijstand met buitengewone uitgavenaftrek.
2 SOZA030906
---
In de circulaire van 16 maart hebben de fondsbeheerders gemeld dat het vaststaat dat de
111 miljoen beschikbaar is en dat deze middelen in de bevoorschotting 2004 van de
algemene uitkering van het gemeentefonds worden opgenomen na het uitbrengen van de
zogenoemde meicirculaire gemeentefonds. Dan wordt de bevoorschotting 2004 ook
aangepast aan andere ontwikkelingen en beleidsbeslissingen die effect hebben op de
algemene uitkering. In concreto betekent dit dat verwacht mag worden dat de gemeenten
vanaf juli 2004 het bedrag in de bevoorschotting ontvangen. Het is al vele jaren staand
beleid de bevoorschotting op gezette tijden (na de meicirculaire, na de septembercirculaire)
aan te passen en dat niet tussentijds ook nog op andere momenten te doen. Dat ontslaat de
gemeenten niet van de taak tijdig - los van het opnemen van geld in de bevoorschotting -
taken op te pakken.
In het overleg heb ik toegezegd dat de fictieve budgetten bijzondere bijstand per gemeente
openbaar zullen worden gemaakt. Er is contact gelegd met de beheerders van het
gemeentefonds. Dat heeft ertoe geleid dat deze informatie op korte termijn wordt
opgenomen op de website van het ministerie van BZK, www.bzk.nl (onderdeel
gemeentefonds, vraag en antwoordrubriek). Er zal een link worden gelegd met de
Gemeenteloket-website van SZW, zodat ook via die website een gemakkelijke toegang tot
de informatie verzekerd wordt.
2. Structureel maken intensivering bijzondere bijstand
Tijdens het Overleg is aan de orde gesteld de intensivering van de bijzondere bijstand met
80 miljoen in 2004 en de wens van uw Kamer deze middelen ook structureel in te zetten
conform de motie Weekers aangenomen bij de begrotingsbehandeling van SZW3. Hierover
bericht ik u het volgende.
Het kabinet wil zich in augustus in samenhang met het totale inkomensbeleid voor 2005
beraden op het eventueel structureel maken van deze middelen en de eventuele wijze
waarop dit zou moeten geschieden. In de begroting van SZW zal hierover uitsluitsel worden
gegeven. Dit betekent dat in de Voorjaarsnota van de minister van Financiën, die binnenkort
uw Kamer zal bereiken, hierover nog geen mededelingen zullen worden gedaan.
3. Kinderalimentatiestelsel
Een ander punt betreft de wet herziening kinderalimentatiestelsel die op 23 maart 2004 is
ingediend bij uw Kamer 4. In het Algemene Overleg van 15 april 2004 is aan de orde gesteld
dat invoering per 1 juli 2004 niet zal worden gehaald. Het (latere) invoeringsmoment is
afhankelijk van de verdere afhandeling van dit wetsontwerp. Hierover zal later in het jaar
meer duidelijkheid komen. In de medio mei 2004 aan uw Kamer te zenden Voorjaarsnota is
in financiële zin rekening gehouden met invoering in de loop van 2004. Het definitieve
macro-budget voor het I-deel van de WWB 2004 zal zonodig worden aangepast aan de hand
van het feitelijke verloop van het wetsvoorstel.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
3 Kamerstukken II 2003-2004, 29200 XV, nr. 53.
4 Kamerstukken II 2003-2004, 29840.
3
(M. Rutte)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid