PO2002: verbeterpunten volgens de studenten zelf
Afgelopen vrijdag vond in Apeldoorn een belangrijke
bijeenkomst plaats over het nieuwe politieonderwijs PO2002. Dit op
verzoek van de landelijke politievakorganisaties, die vele
verontrustende reacties van studenten en docenten ontvingen over het
huidige politieonderwijs. Onderwerp van het gesprek op 23 april waren
de knelpunten die de studenten ervaren bij het PO2002. Naast de
directie van het LSOP, een afvaardiging van de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en vertegenwoordigers
van de vier bonden waren ook acht studenten aanwezig. Namens de ACP
hebben Leila Amir en Ardy Hulshof uit de regio Haaglanden het woord
gedaan. Onderstaand een verslag.
In de inleiding wordt door Meindert van der Vegt (LSOP) meteen verteld
dat het LSOP op de hoogte is van de problemen die ervaren worden in de
uitvoering- van PO2002. Deze problemen worden dan ook zeer serieus
genomen. Hij is persoonlijk in gesprek met alle onderwijslocaties om
te bekijken op welk gebied zich de knel- en verbeterpunten bevinden.
Allereerst zal de aandacht zich richten op een drietal onderwerpen:
planning, professionalisering van de docenten en communicatie. De
aanwezigen zijn het erover eens dat we niet toe moeten naar een
klaagcultuur. Dit betekent dat problemen benoemd mogen en moeten
worden, maar dat er vervolgens ook iets mee gedaan moet worden. Dat er
in een nieuwe vorm van onderwijs zogeheten kinderziektes zitten,
waardoor het onderwijs wellicht pas over een aantal jaar vlekkeloos
verloopt, wordt ook beaamd. Desalniettemin moeten nu de zaken die écht
niet goed lopen, verholpen worden.
Probleemgebieden
In open sfeer is een groot aantal van de probleemgebieden besproken
die bij PO2002 worden ervaren. Deze kunnen worden samengevat in de
volgende punten:
* Organisatorische onderwerpen (planning, lesuitval, Blackboard,
CEB)
* Punten die door studenten zijn aangedragen (verlofuren, uniform,
reiskosten)
* Uitvoering van het onderwijs (zelfstandigheid studenten, leraren,
lesstof)
* Inspraak studenten (structuur van medezeggenschap)
Planning & lesuitval
Meteen in het begin werd duidelijk dat de planning een hot issue is.
Het komt te vaak voor dat er van de planning, zoals die op Blackboard
staat, wordt afgeweken. Uren vallen op het laatste moment uit of
worden verzet. Studenten horen dit te laat en komen soms voor niets
naar school. Het LSOP vindt deze gang van zaken onaanvaardbaar en
heeft harde afspraken gemaakt met de directies van de verschillende
locaties. Door planning en lesuitval hoog op de prioriteitenlijst te
zetten (zie inleiding) hopen zij hier op grote schaal- in de loop van
het jaar geen signalen meer over te ontvangen.
Door de studenten wordt erop gewezen dat de uitval van lessen niet
alleen komt door de (verkeerde) planning. Een deel wordt ook
veroorzaakt doordat docenten niet of niet op tijd komen.
Blackboard
Inhakend op de lesuitval wordt Blackboard besproken. Digitaal
onderwijs vraagt om voldoende faciliteiten. Wanneer een les uitvalt en
er zijn op dat moment geen computers beschikbaar, kan niet van de
studenten verlangd worden dat zij hun eigen verantwoordelijkheid nemen
en verder gaan met de opdrachten. Voor de locatie in Den Haag geldt
ook nog eens dat zij niet eens de ruimte hebben om te werken aan
groepsopdrachten. Het gebruik van Blackboard wordt door de studenten
wel positief beoordeeld, mits de faciliteiten aanwezig zijn, er
voldoende en regelmatig nieuwe stof en opdrachten opgezet worden, de
informatie accuraat is en wanneer docenten capabel zijn om met
Blackboard te werken. Vooral het laatste punt is cruciaal: als een
docent weet hoe om te gaan met Blackboard, kan hij of zij dat ook
overbrengen op de studenten. In het kader van de prioriteit
professionalisering van docenten zal het LSOP aan dit onderwerp
aandacht besteden. Er wordt door de studenten geopperd dat er een vorm
van terugkoppeling zou moeten zijn wanneer een opdracht is verstuurd
via de computer. Nu is het namelijk maar hopen dat je opdracht is
ontvangen.
NB
Deze zomer komt er een nieuwe release van Blackboard. Deze versie moet
een stuk beter toegankelijk zijn voor zowel studenten als docenten.
CEB
Ineke Stam (directeur LSOP) vertelde dat zij in gesprek was met het
Centraal Examen Bureau (CEB). Afgesproken is dat het CEB pro-actief
gaat werken. Dit houdt in dat de data en planning van examens waar
mogelijk van tevoren kenbaar worden gemaakt. De studenten krijgen de
mogelijkheid in te tekenen op een vast aantal proeves. Daarnaast komt
er een versobering van het aantal examenplekken. Dit betekent dat
studenten niet meer te pas en te onpas aan examens kunnen deelnemen,
tot het examen (toevallig?) een keer wordt behaald. De werkplekexamens
blijven uiteraard aan de werkplek gebonden en zelf gepland. Tevens is
met het CEB afgesproken dat er een annuleringsmogelijkheid zal komen
voor studenten met betrekking tot examens en zal er meer maatwerk
geleverd gaan worden bij herexamens.
Syllabi en verkorte leerweg
De studenten stellen nog aan de orde dat het soms erg lastig is om in
eigen tempo het leerkwartiel te doorlopen. "Soms wil je door met een
onderwerp, maar kan dat niet omdat de stof nog niet beschikbaar is. Je
wordt dan geremd in je eigen voortgang." De ACP studenten stellen dan
ook voor snel te zorgen voor syllabi of readers. Op die manier heb je
alle informatie bij de hand en kan je in eigen tempo doorgaan. Nu is
iedereen nog in de weer met oude POMP-boeken en pilotstukken.
In het verlengde hiervan wordt de mogelijkheid bevraagd om met name-
niveau 4 sneller te doorlopen. Doordat er vanuit de korpsen weinig
vraag is naar de Bachelor/Master opleidingen (niveau 5 en 6), beginnen
veel studenten aan niveau 4 met een (te) hoge vooropleiding. Zij zijn
veel eerder klaar met de lesstof in het leerkwartiel dan het aantal
studiebelastingsuren (SBU´s) dat er normaal voor staat. Voorgesteld
wordt om te bezien of het mogelijk is voor deze groep meer tijd in de
praktijk door te brengen en minder tijd op school te zijn.
Verlofuren, uniform en reiskosten
Studenten hebben vele malen (ook via e-mail) aangegeven dat
niet-onderwijsgerelateerde problemen als het toekennen van verlofuren,
de vergoeding voor uniformkleding en reiskosten in het kader van het
politieonderwijs voor druk zorgen bij het uitoefenen van studie en
praktijkkwartiel. Zo moet er bijvoorbeeld, na sluiting van een aantal
locaties, verder gereisd worden om op de opleiding te komen. Sommige
studenten moeten fiks bijleggen vanwege deze onvoorziene ontwikkeling.
Het uniform wordt eenmalig verstrekt aan het begin van de opleiding.
Per korps is het verschillend of en wat de vergoeding voor vervanging
in het kader van slijtage is. Deze onderwerpen zijn tijdens het
overleg wèl aan de orde geweest. Uitdrukkelijk is echter ook gezegd
dat dit echte vakbondsgerelateerde onderwerpen zijn
(arbeidsvoorwaarden) waarvoor tijdens deze bijeenkomst geen regelingen
of oplossingen kunnen worden getroffen. De Politievakorganisatie ACP
zal deze onderwerpen specifiek aan de orde stellen in het
eerstvolgende overleg met de minister van BZK op 13 mei aanstaande.
Ons doel is hierbij inzicht en duidelijkheid te verkrijgen over
bovenstaande drie onderwerpen. Zo zal op het gebied van uniformkleding
een landelijke, eenduidige regeling de inzet zijn met betrekking tot
verstrekking en vergoeding van het kledingpakket. Voor de reiskosten
zal een eerlijke vergoeding worden gevraagd en voor de (aanvraag van)
verlofuren moet naar een rechtvaardige oplossing gezocht worden.
Zelfstandigheid studenten
Met de komst van PO2002 is gekozen voor een onderwijsvorm waarbij een
grote zelfstandigheid van de student wordt gevraagd. Voor sommigen is
dit geen probleem, voor anderen is het erg wennen. De studenten hebben
tijdens het overleg dan ook nadrukkelijk aandacht gevraagd voor een
goede begeleiding om te "leren leren". Ook hebben zij gewaarschuwd dat
deze manier van lesgeven ook kan doorslaan in zelfredzaamheid. Het is
nooit de bedoeling geweest om mensen te laten zwemmen.
Docenten
Professionalisering van de docenten is eerder in dit document al aan
de orde geweest. Het LSOP zal ervoor zorgdragen dat de docenten
capabel zijn in zowel het lesgeven als in het omgaan met Blackboard.
Docenten moeten het nieuwe onderwijs eigen worden en niet na een paar
weken vervallen in het geven van oude POMP-opdrachten. Daarnaast
worden op korte termijn extra docenten aangetrokken om het tekort aan
te vullen. Zo is de toezegging gedaan dat de academie in Den Haag er
vijf docenten bij krijgt. Voor andere locaties worden binnenkort waar
nodig afspraken gemaakt. Het kan namelijk niet zo zijn dat de uitval
van één docent zorgt voor een domino-effect (uitval van anderen, geen
vervanging enz.). De ACP-studenten raadden ook nog aan juíst gebruik
te maken van de specialiteit van docenten, zodat ze niet allemaal een
algemeen docent hoeven zijn.
Lesstof
Ten eerste is door de studenten genoemd dat de lesstof soms te weinig
is. In de uren die ervoor staan zou meer gedaan kunnen worden. Ook is
gemeld dat sommige klassen met heel andere stof bezig zijn dan andere
klassen. Daarnaast zouden de vraagstukken met betrekking tot
gemeenschappelijke veiligheidszorg (GVZ) en jeugdzorg als een rode
draad door de opleiding heen moeten lopen. In de praktijk blijkt dat
deze onderwerpen echter een ondergeschoven kindje zijn! De directie
van het LSOP heeft toegezegd met deze informatie aan de slag te gaan.
Inspraak studenten
Alle academie-locaties hebben een studentenraad ingesteld waarmee op
structurele basis overleg wordt gevoerd. Dit overleg wordt door het
LSOP ook geëvalueerd. Het overleg met een (studenten) afvaardiging van
de vier bonden, BZK en het LSOP heden wordt gezien als een goed begin
om de negatieve spiraal van geruchten rond het politieonderwijs PO2002
te doorbreken.
Hoe nu verder
De Politievakorganisatie ACP is tevreden met de open sfeer tijdens de
bijeenkomst bij het LSOP. Door alle partijen is goed geluisterd naar
de (knel-) en verbeterpunten van de studenten met betrekking tot
PO2002. Nu gaat het er om wat ermee gedaan wordt. De verbeterpunten
zoals we met elkaar hebben afgesproken worden eind oktober 2004
tijdens een vervolgafspraak geëvalueerd. In de tussentijd houdt de ACP
de veranderingen op de verschillende academies nauwlettend in de
gaten. Ook door de ondernemingsraad (OR) en het regionaal
georganiseerd overleg (RGO) wordt een vinger aan de pols gehouden.
Wij doen de toezegging dat tijdens het overleg met de minister in mei
de knelpunten van arbeidsvoorwaardelijke aard aan de orde komen! De
uitkomsten van het overleg zullen via de website (www.acp.nl) en
Politiebericht gecommuniceerd worden.
Politiebond ACP