Politiebond ACP

PO2002: verbeterpunten volgens de studenten zelf

Afgelopen vrijdag vond in Apeldoorn een belangrijke bijeenkomst plaats over het nieuwe politieonderwijs PO2002. Dit op verzoek van de landelijke politievakorganisaties, die vele verontrustende reacties van studenten en docenten ontvingen over het huidige politieonderwijs. Onderwerp van het gesprek op 23 april waren de knelpunten die de studenten ervaren bij het PO2002. Naast de directie van het LSOP, een afvaardiging van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en vertegenwoordigers van de vier bonden waren ook acht studenten aanwezig. Namens de ACP hebben Leila Amir en Ardy Hulshof uit de regio Haaglanden het woord gedaan. Onderstaand een verslag.

In de inleiding wordt door Meindert van der Vegt (LSOP) meteen verteld dat het LSOP op de hoogte is van de problemen die ervaren worden in de uitvoering- van PO2002. Deze problemen worden dan ook zeer serieus genomen. Hij is persoonlijk in gesprek met alle onderwijslocaties om te bekijken op welk gebied zich de knel- en verbeterpunten bevinden. Allereerst zal de aandacht zich richten op een drietal onderwerpen: planning, professionalisering van de docenten en communicatie. De aanwezigen zijn het erover eens dat we niet toe moeten naar een klaagcultuur. Dit betekent dat problemen benoemd mogen en moeten worden, maar dat er vervolgens ook iets mee gedaan moet worden. Dat er in een nieuwe vorm van onderwijs zogeheten kinderziektes zitten, waardoor het onderwijs wellicht pas over een aantal jaar vlekkeloos verloopt, wordt ook beaamd. Desalniettemin moeten nu de zaken die écht niet goed lopen, verholpen worden.

Probleemgebieden

In open sfeer is een groot aantal van de probleemgebieden besproken die bij PO2002 worden ervaren. Deze kunnen worden samengevat in de volgende punten:

* Organisatorische onderwerpen (planning, lesuitval, Blackboard, CEB)

* Punten die door studenten zijn aangedragen (verlofuren, uniform, reiskosten)

* Uitvoering van het onderwijs (zelfstandigheid studenten, leraren, lesstof)

* Inspraak studenten (structuur van medezeggenschap)

Planning & lesuitval

Meteen in het begin werd duidelijk dat de planning een hot issue is. Het komt te vaak voor dat er van de planning, zoals die op Blackboard staat, wordt afgeweken. Uren vallen op het laatste moment uit of worden verzet. Studenten horen dit te laat en komen soms voor niets naar school. Het LSOP vindt deze gang van zaken onaanvaardbaar en heeft harde afspraken gemaakt met de directies van de verschillende locaties. Door planning en lesuitval hoog op de prioriteitenlijst te zetten (zie inleiding) hopen zij hier op grote schaal- in de loop van het jaar geen signalen meer over te ontvangen.

Door de studenten wordt erop gewezen dat de uitval van lessen niet alleen komt door de (verkeerde) planning. Een deel wordt ook veroorzaakt doordat docenten niet of niet op tijd komen.

Blackboard

Inhakend op de lesuitval wordt Blackboard besproken. Digitaal onderwijs vraagt om voldoende faciliteiten. Wanneer een les uitvalt en er zijn op dat moment geen computers beschikbaar, kan niet van de studenten verlangd worden dat zij hun eigen verantwoordelijkheid nemen en verder gaan met de opdrachten. Voor de locatie in Den Haag geldt ook nog eens dat zij niet eens de ruimte hebben om te werken aan groepsopdrachten. Het gebruik van Blackboard wordt door de studenten wel positief beoordeeld, mits de faciliteiten aanwezig zijn, er voldoende en regelmatig nieuwe stof en opdrachten opgezet worden, de informatie accuraat is en wanneer docenten capabel zijn om met Blackboard te werken. Vooral het laatste punt is cruciaal: als een docent weet hoe om te gaan met Blackboard, kan hij of zij dat ook overbrengen op de studenten. In het kader van de prioriteit professionalisering van docenten zal het LSOP aan dit onderwerp aandacht besteden. Er wordt door de studenten geopperd dat er een vorm van terugkoppeling zou moeten zijn wanneer een opdracht is verstuurd via de computer. Nu is het namelijk maar hopen dat je opdracht is ontvangen.

NB
Deze zomer komt er een nieuwe release van Blackboard. Deze versie moet een stuk beter toegankelijk zijn voor zowel studenten als docenten.

CEB

Ineke Stam (directeur LSOP) vertelde dat zij in gesprek was met het Centraal Examen Bureau (CEB). Afgesproken is dat het CEB pro-actief gaat werken. Dit houdt in dat de data en planning van examens waar mogelijk van tevoren kenbaar worden gemaakt. De studenten krijgen de mogelijkheid in te tekenen op een vast aantal proeves. Daarnaast komt er een versobering van het aantal examenplekken. Dit betekent dat studenten niet meer te pas en te onpas aan examens kunnen deelnemen, tot het examen (toevallig?) een keer wordt behaald. De werkplekexamens blijven uiteraard aan de werkplek gebonden en zelf gepland. Tevens is met het CEB afgesproken dat er een annuleringsmogelijkheid zal komen voor studenten met betrekking tot examens en zal er meer maatwerk geleverd gaan worden bij herexamens.

Syllabi en verkorte leerweg

De studenten stellen nog aan de orde dat het soms erg lastig is om in eigen tempo het leerkwartiel te doorlopen. "Soms wil je door met een onderwerp, maar kan dat niet omdat de stof nog niet beschikbaar is. Je wordt dan geremd in je eigen voortgang." De ACP studenten stellen dan ook voor snel te zorgen voor syllabi of readers. Op die manier heb je alle informatie bij de hand en kan je in eigen tempo doorgaan. Nu is iedereen nog in de weer met oude POMP-boeken en pilotstukken.

In het verlengde hiervan wordt de mogelijkheid bevraagd om met name- niveau 4 sneller te doorlopen. Doordat er vanuit de korpsen weinig vraag is naar de Bachelor/Master opleidingen (niveau 5 en 6), beginnen veel studenten aan niveau 4 met een (te) hoge vooropleiding. Zij zijn veel eerder klaar met de lesstof in het leerkwartiel dan het aantal studiebelastingsuren (SBU´s) dat er normaal voor staat. Voorgesteld wordt om te bezien of het mogelijk is voor deze groep meer tijd in de praktijk door te brengen en minder tijd op school te zijn.

Verlofuren, uniform en reiskosten

Studenten hebben vele malen (ook via e-mail) aangegeven dat niet-onderwijsgerelateerde problemen als het toekennen van verlofuren, de vergoeding voor uniformkleding en reiskosten in het kader van het politieonderwijs voor druk zorgen bij het uitoefenen van studie en praktijkkwartiel. Zo moet er bijvoorbeeld, na sluiting van een aantal locaties, verder gereisd worden om op de opleiding te komen. Sommige studenten moeten fiks bijleggen vanwege deze onvoorziene ontwikkeling. Het uniform wordt eenmalig verstrekt aan het begin van de opleiding. Per korps is het verschillend of en wat de vergoeding voor vervanging in het kader van slijtage is. Deze onderwerpen zijn tijdens het overleg wèl aan de orde geweest. Uitdrukkelijk is echter ook gezegd dat dit echte vakbondsgerelateerde onderwerpen zijn (arbeidsvoorwaarden) waarvoor tijdens deze bijeenkomst geen regelingen of oplossingen kunnen worden getroffen. De Politievakorganisatie ACP zal deze onderwerpen specifiek aan de orde stellen in het eerstvolgende overleg met de minister van BZK op 13 mei aanstaande. Ons doel is hierbij inzicht en duidelijkheid te verkrijgen over bovenstaande drie onderwerpen. Zo zal op het gebied van uniformkleding een landelijke, eenduidige regeling de inzet zijn met betrekking tot verstrekking en vergoeding van het kledingpakket. Voor de reiskosten zal een eerlijke vergoeding worden gevraagd en voor de (aanvraag van) verlofuren moet naar een rechtvaardige oplossing gezocht worden.

Zelfstandigheid studenten

Met de komst van PO2002 is gekozen voor een onderwijsvorm waarbij een grote zelfstandigheid van de student wordt gevraagd. Voor sommigen is dit geen probleem, voor anderen is het erg wennen. De studenten hebben tijdens het overleg dan ook nadrukkelijk aandacht gevraagd voor een goede begeleiding om te "leren leren". Ook hebben zij gewaarschuwd dat deze manier van lesgeven ook kan doorslaan in zelfredzaamheid. Het is nooit de bedoeling geweest om mensen te laten zwemmen.

Docenten

Professionalisering van de docenten is eerder in dit document al aan de orde geweest. Het LSOP zal ervoor zorgdragen dat de docenten capabel zijn in zowel het lesgeven als in het omgaan met Blackboard. Docenten moeten het nieuwe onderwijs eigen worden en niet na een paar weken vervallen in het geven van oude POMP-opdrachten. Daarnaast worden op korte termijn extra docenten aangetrokken om het tekort aan te vullen. Zo is de toezegging gedaan dat de academie in Den Haag er vijf docenten bij krijgt. Voor andere locaties worden binnenkort waar nodig afspraken gemaakt. Het kan namelijk niet zo zijn dat de uitval van één docent zorgt voor een domino-effect (uitval van anderen, geen vervanging enz.). De ACP-studenten raadden ook nog aan juíst gebruik te maken van de specialiteit van docenten, zodat ze niet allemaal een algemeen docent hoeven zijn.

Lesstof

Ten eerste is door de studenten genoemd dat de lesstof soms te weinig is. In de uren die ervoor staan zou meer gedaan kunnen worden. Ook is gemeld dat sommige klassen met heel andere stof bezig zijn dan andere klassen. Daarnaast zouden de vraagstukken met betrekking tot gemeenschappelijke veiligheidszorg (GVZ) en jeugdzorg als een rode draad door de opleiding heen moeten lopen. In de praktijk blijkt dat deze onderwerpen echter een ondergeschoven kindje zijn! De directie van het LSOP heeft toegezegd met deze informatie aan de slag te gaan.

Inspraak studenten

Alle academie-locaties hebben een studentenraad ingesteld waarmee op structurele basis overleg wordt gevoerd. Dit overleg wordt door het LSOP ook geëvalueerd. Het overleg met een (studenten) afvaardiging van de vier bonden, BZK en het LSOP heden wordt gezien als een goed begin om de negatieve spiraal van geruchten rond het politieonderwijs PO2002 te doorbreken.

Hoe nu verder

De Politievakorganisatie ACP is tevreden met de open sfeer tijdens de bijeenkomst bij het LSOP. Door alle partijen is goed geluisterd naar de (knel-) en verbeterpunten van de studenten met betrekking tot PO2002. Nu gaat het er om wat ermee gedaan wordt. De verbeterpunten zoals we met elkaar hebben afgesproken worden eind oktober 2004 tijdens een vervolgafspraak geëvalueerd. In de tussentijd houdt de ACP de veranderingen op de verschillende academies nauwlettend in de gaten. Ook door de ondernemingsraad (OR) en het regionaal georganiseerd overleg (RGO) wordt een vinger aan de pols gehouden.

Wij doen de toezegging dat tijdens het overleg met de minister in mei de knelpunten van arbeidsvoorwaardelijke aard aan de orde komen! De uitkomsten van het overleg zullen via de website (www.acp.nl) en Politiebericht gecommuniceerd worden.