HOLLAND SYMFONIA
Lars Skoglund Winnaar Project Jonge Componisten 2004
Amsterdam, 26 april 2004
De NOG Jonge Componistenprijs van de 17e editie van het Project Jonge
Componisten (PJC) van Holland Symfonia werd op zaterdagavond 24 april
2004 in de Beurs van Berlage uitgereikt aan de Noorse componist Lars
Skoglund (1974). Evrim Demirel (1977), van Turkse afkomst, won de NOG
Aanmoedigingspijs. Voor de eerste keer in de geschiedenis van PJC kon
het aanwezige publiek ook een prijs uitreiken. Deze publieksprijs werd
mee naar huis genomen door Daan Verlaan (1978).
Aan de drie prijzen, beschikbaar gesteld door het SNS REAAL Fonds,
zijn de volgende geldbedragen verbonden:
- de eerste prijs, de NOG Jonge Componistenprijs: 4.000 Euro
- de NOG Aanmoedigingsprijs: 1.350 Euro
- de NOG Publieksprijs: 1.000 Euro
Met het Project Jonge Componisten biedt Holland Symfonia een nieuwe
generatie componisten de gelegenheid om hun symfonisch werk op hoog
niveau uitgevoerd te krijgen, en de belangstelling van het publiek te
verwerven. Dat met dit project in een grote behoefte wordt voorzien,
bleek wederom uit het grote aantal inzendingen. De jury kon dit jaar
een keuze maken uit 32 werken.
De jury bestond uit Ton Hartsuiker (voorzitter), Jim Gordon (paukenist
Holland Symfonia), Guus Janssen (componist), Jan Pieter Koch
(componist en artistiek adviseur Holland Symfonia) en Peter-Jan
Wagemans (componist en programmeur Holland Symfonia).
Holland Symfonia voerde onder leiding van dirigent Hans Leenders zes
door de jury genomineerde werken uit, te weten:
Claudia Rumondor - Pyroclastic Stream for Orchestra
Lars Skoglund - Sentences for Orchestra
Katarzyna Glowicka - Autumn Concerto for alto saxophone, symphonic
orchestra and electro-acoustics - Solist: Ties Mellema
Epaminondas Macriiannis - Viennent des lectures symphoniques, a haute
voix
Evrim Demirel - Ottoman Miniatures
Daan Verlaan - The Quickest Girl In The Frying-Pan
M.m.v. PA'dam (Projectkoor Amsterdam)
Het concert werd opgenomen door VPRO-radio voor uitzending op een
nader te bepalen tijdstip. Na afloop van het concert volgde een kort
interview met de genomineerden door Roeland Hazendonk. Tijdens dit
interview vond het juryberaad plaats en werden de publieksstemmen
geteld, waarna de prijzen onder luid applaus werden uitgereikt.
Het winnende werk van Lars Skoglund, Sentences for Orchestra, wordt
volgend seizoen opgenomen in de programmering van Holland Symfonia.
Het stuk wordt toegevoegd aan het concert: LIVE@1 (L1) UIT DE SERIE
LIVE@DELICHTFABRIEK
DE KRACHT VAN KLANK: DISLOCATIES OP 5 NOVEMBER 2004, IN DE
LICHTFABRIEK TE HAARLEM
Biografieën
Lars Skoglund (1974) is in Noorwegen opgegroeid. Op jonge leeftijd
raakte hij gefascineerd door pop- en rockmuziek, en besloot hij
muzikant te worden. Hij speelde gitaar en drums in diverse bands. In
1999 werd Skoglund toegelaten tot het Rotterdams Conservatorium, waar
hij compositie studeerde bij Paul van Brugge, Rene Uijlenhoet en Klaas
de Vries. In de lente van 2003 studeerde hij af en sindsdien werkt hij
als componist.
Met zijn werk Sentences for Orchestra heeft Skoglund voor de NOG Jonge
Componistenprijs gewonnen. Het stuk is gebaseerd op het idee van korte
miniaturen die komen en gaan, tegen de achtergrond van zeer traag
veranderende akkoorden. De miniaturen variëren van speels en licht tot
grotesk en vervreemdend. Zij ontwikkelen zich geleidelijk tot een
melodie, uitlopend in een solo voor de piccolo. Zowel de miniaturen
als de langzame, zich ontwikkelende harmonieën worden gezien als de
'zinnen' uit de titel van het werk. De compositie toont een retorische
muzikale stijl gebaseerd op contrast, verrassing en plezier van het
moment.
Evrim Demirel (1977) komt oorspronkelijk uit Turkije. Na vijf jaar
compositie te hebben gestudeerd aan de Bilkent Universiteit, besloot
hij zijn studie aan het Rotterdams Conservatorium te vervolgen. Hij
studeerde jazz piano bij Rob van Kreeveld en momenteel bij Johan
Clement. Zijn compositieopleiding voltooit hij bij Klaas de Vries.
De jury van Project Jonge Componisten heeft Demirel voor zijn werk
Ottoman Miniatures de NOG Aanmoedigingsprijs toegekend. Zoals wel uit
de titel blijkt, legt Demirel in dit stuk een relatie met de
Ottomaanse beeldende kunst. Het unieke kleurenpalet van de Ottomaanse
miniaturen inspireerde hem tot het schrijven van dit werk. Aangezien
Ottomaanse kunst een bijzondere plaats inneemt in de oosterse kunst,
wilde Demirel als Turks componist graag iets doen met die erfenis.
Door het gebruik van microtonaliteit en bepaalde melodische structuren
refereert hij aan deze kunstvorm.
Daan Verlaan (1978) heeft zich lange tijd bezig gehouden met een groot
aantal verschillende disciplines: hij studeerde Klassieke talen,
bespeelde de cello en harp, en was actief als koorzanger. Tegelijk
hield hij zich bezig met componeren. In 1996 won hij de derde prijs in
een landelijke wedstrijd voor jonge componisten. Verlaan volgde
compositielessen bij Jeff Hamburg, Burkhardt Söll, en aan het
Rotterdams conservatorium bij Klaas de Vries, Peter-Jan Wagemans en
René Uijlenhoet. Daarnaast maakt hij op onorthodoxe wijze popmuziek,
wat hem in 1997 een finaleplaats opleverde in de landelijke Grote
Prijs van Nederland. Na het behalen van zijn doctoraal in de Klassieke
Letteren besloot hij zich meer toe te leggen op de muziek. Dit
betekent echter niet dat hij de letteren de rug heeft toegekeerd: In
zijn composities neemt de (antieke) literatuur vaak een belangrijke
plaats in. Zo werkt hij aan een serie composities gebaseerd op het
literaire verschijnsel van de 'Katabasis'. Hiervan is het orkestwerk
The Quickest Girl In The Frying-pan de eerste. Op de finaleavond van
het Project Jonge Componisten heeft Verlaan met dit werk de meeste
publieksstemmen verkregen.
Katarzyna Glowicka (1978) is een componist met Poolse wortels. Zij
heeft muziek voor verschillende soorten ensembles geschreven,
waaronder voor kamerorkest en symfonieorkest. Haar oeuvre bevat tevens
theatermuziek en electro-akoestische werken. Glowicka's composities
zijn uitgevoerd in Polen, Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland,
Groot-Brittannië, de Oekraïne en Nederland. Zij heeft diverse beurzen
en onderscheidingen ontvangen. Momenteel studeert zij aan het
Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
De jury heeft Katarzyna Glowicka's werk Autumn Concerto for alto
saxophone, symphonic orchestra and electro-acoustics genomineerd voor
de PJC-prijzen. Glowicka schreef het stuk drie jaar geleden, toen zij
in Straatsburg studeerde. Onder de indruk van de gebrandschilderde
ramen van de kathedraal in die stad, zocht ze naar een manier om die
schoonheid in muziek weer te geven. Het melodische en harmonische
materiaal in het werk is gebaseerd op de verhoudingen en afmetingen
van de kerkramen. Voor de rest liet ze zich leiden door pure emotie.
Epaminondas Macriiannis (1977) komt oorspronkelijk uit Griekenland
(Kreta). Hij begon in 1988 met componeren. Hij studeerde piano en
muziektheorie aan het conservatorium van Athene, en vervolgens
klavecimbel, contrapunt en instrumentatieleer aan andere Griekse
conservatoria. Later deed hij musicologisch onderzoek naar het werk
van de Renaissance componist Francesco Londariti en was hij werkzaam
als docent muziektechnologie. Momenteel studeert Macriiannis
compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, speelt hij
in diverse ensembles, en schrijft hij muziek voor strijkkwartet,
solo-instrumenten, koor, ensembles en tape.
De jury van Project Jonge Componisten heeft zijn werk Viennent des
lectures symphoniques, a haute voix genomineerd voor de PJC-prijzen.
Macriiannis schreef deze compositie in oktober 2003, speciaal voor
PJC. Zowel de titel als de inspiratie voor dit stuk heeft hij aan Eric
Satie te danken.
Claudia Rumondor (1983) speelt sinds 1990 harp. Daarnaast zat zij van
1999 tot 2001 in de Jong Talentenklas Compositie van het
Conservatorium van Amsterdam (CvA) bij Daan Manneke. Tijdens het
Nieuwjaarsconcert 1999 van de VPRO werd een werk van haar gespeeld
door het Nederlands Blazers Ensemble in Het Concertgebouw. In 2001
werd het stuk MARS Ancile bekroond met een eerste prijs tijdens het
Prinses Christina Concours. In 2003 schreef zij CLAUD's, het
verplichte werk voor het Nederlands Harpconcours 2004. Dit stuk werd
uitgegeven door MuziekGroep Nederland. Sinds 2001 studeert zij
hoofdvak Compositie aan het CvA, en Media en Cultuur, en
Muziekwetenschappen aan de UvA.
De jury van Project Jonge Componisten heeft Claudia Rumondors werk
Pyroclastic Stream genomineerd voor de PJC-prijzen. Pyroclastische
stromen zijn vulkanische erupties van hete wolken gas, as en stenen,
die alles wat op hun pad komt vernietigen. Daar wil je niet bij zijn.
Of toch wel?
Holland Symfonia: horen, zien en beleven
Holland Symfonia brengt eigenzinnige programma's en vernieuwende
educatie. Het orkest verzorgt concerten in Noord- en Zuid-Holland, en
treedt daarnaast op met zijn vaste partners Het Nationale Ballet en de
Nationale Reisopera. Nieuw in seizoen 2003-2004 is de serie Live@; een
reeks theatrale producties, die onder meer wordt uitgevoerd in de
Lichtfabriek te Haarlem. In deze opvallende serie werkt Holland
Symfonia samen met dansers, acteurs en een klezmerband. Er wordt veel
aandacht besteed aan decors en licht- en ruimte-effecten.
Met ingang van seizoen 2004-2005 is Roy Goodman benoemd tot
chef-dirigent van Holland Symfonia. Per seizoen zal hij zeven
concertprogramma's, minstens één serie balletvoorstellingen, en twee
speciale projecten dirigeren. Kijk voor meer informatie op
www.hollandsymfonia.nl of www.roygoodman.com .
Hans Leenders - dirigent
Dirigent en slagwerker Hans Leenders werd geboren in 1971. Hij
studeerde orkestdirectie bij onder meer Arie van Beek. In augustus
1999 benoemde het Rotterdams Philharmonisch Orkest hem tot
assistent-dirigent. Sindsdien dirigeerde hij onder meer het Residentie
Orkest, het Noordhollands Philharmonisch Orkest, het Nederlands
Philharmonisch Orkest, het Radio Symfonie Orkest en het Gelders
Orkest.
In september 2001 maakte Leenders grote indruk toen hij op zeer korte
termijn Valery Gergiev verving bij het openingsconcert van het Gergiev
Festival met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en bij een VARA
Matinee op de vrije zaterdag in het Concertgebouw, met hetzelfde
orkest. Nog recenter heeft hij dirigent Paavo Berglund op korte
termijn vervangen bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en heeft
hij er ook zijn eerste eigen programma gedirigeerd. In mei 2004 zal
hij zijn debuut maken bij het Orchestre de Chambre de Lausanne.
Ties Mellema - altsaxofoon
Ties Mellema begon op negenjarige leeftijd altsaxofoon te spelen. Hij
studeerde bij onder meer Arno Bornkamp aan het Conservatorium van
Amsterdam, Christer Johnsson in Stockholm, en Jean-Marie Londeix in
Bordeaux. Hij won diverse prijzen en studiebeurzen, waaronder de
prestigieuze Vriendenkrans, uitgereikt door de Vrienden van het
Concertgebouw en het Concertgebouworkest. Mellema remplaçeerde bij
verscheidene orkesten zoals het Radio Filharmonisch Orkest, het
Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentieorkest en het
Koninklijk Concertgebouworkest. Daarnaast is hij actief in de
kamermuziek. Hij speelde jarenlang in onder meer het vermaarde Escher
Ensemble, en momenteel in het Amstel Saxofoonkwartet. Ook geeft hij
geregeld recitals met pianist Wijnand van Klaveren.
Informatie:
Voor meer informatie kunt u terecht bij Marijn van Hulzen, hoofd
marketing & communicatie, telefoonnummer: 020 - 551 88 23.
26 apr 04 13:58