HOLLAND SYMFONIA

Lars Skoglund Winnaar Project Jonge Componisten 2004

Amsterdam, 26 april 2004

De NOG Jonge Componistenprijs van de 17e editie van het Project Jonge Componisten (PJC) van Holland Symfonia werd op zaterdagavond 24 april 2004 in de Beurs van Berlage uitgereikt aan de Noorse componist Lars Skoglund (1974). Evrim Demirel (1977), van Turkse afkomst, won de NOG Aanmoedigingspijs. Voor de eerste keer in de geschiedenis van PJC kon het aanwezige publiek ook een prijs uitreiken. Deze publieksprijs werd mee naar huis genomen door Daan Verlaan (1978).

Aan de drie prijzen, beschikbaar gesteld door het SNS REAAL Fonds, zijn de volgende geldbedragen verbonden:

- de eerste prijs, de NOG Jonge Componistenprijs: 4.000 Euro
- de NOG Aanmoedigingsprijs: 1.350 Euro

- de NOG Publieksprijs: 1.000 Euro

Met het Project Jonge Componisten biedt Holland Symfonia een nieuwe generatie componisten de gelegenheid om hun symfonisch werk op hoog niveau uitgevoerd te krijgen, en de belangstelling van het publiek te verwerven. Dat met dit project in een grote behoefte wordt voorzien, bleek wederom uit het grote aantal inzendingen. De jury kon dit jaar een keuze maken uit 32 werken.
De jury bestond uit Ton Hartsuiker (voorzitter), Jim Gordon (paukenist Holland Symfonia), Guus Janssen (componist), Jan Pieter Koch (componist en artistiek adviseur Holland Symfonia) en Peter-Jan Wagemans (componist en programmeur Holland Symfonia).

Holland Symfonia voerde onder leiding van dirigent Hans Leenders zes door de jury genomineerde werken uit, te weten: Claudia Rumondor - Pyroclastic Stream for Orchestra Lars Skoglund - Sentences for Orchestra
Katarzyna Glowicka - Autumn Concerto for alto saxophone, symphonic orchestra and electro-acoustics - Solist: Ties Mellema Epaminondas Macriiannis - Viennent des lectures symphoniques, a haute voix
Evrim Demirel - Ottoman Miniatures
Daan Verlaan - The Quickest Girl In The Frying-Pan M.m.v. PA'dam (Projectkoor Amsterdam)

Het concert werd opgenomen door VPRO-radio voor uitzending op een nader te bepalen tijdstip. Na afloop van het concert volgde een kort interview met de genomineerden door Roeland Hazendonk. Tijdens dit interview vond het juryberaad plaats en werden de publieksstemmen geteld, waarna de prijzen onder luid applaus werden uitgereikt.

Het winnende werk van Lars Skoglund, Sentences for Orchestra, wordt volgend seizoen opgenomen in de programmering van Holland Symfonia. Het stuk wordt toegevoegd aan het concert: LIVE@1 (L1) UIT DE SERIE LIVE@DELICHTFABRIEK
DE KRACHT VAN KLANK: DISLOCATIES OP 5 NOVEMBER 2004, IN DE

LICHTFABRIEK TE HAARLEM

Biografieën

Lars Skoglund (1974) is in Noorwegen opgegroeid. Op jonge leeftijd raakte hij gefascineerd door pop- en rockmuziek, en besloot hij muzikant te worden. Hij speelde gitaar en drums in diverse bands. In 1999 werd Skoglund toegelaten tot het Rotterdams Conservatorium, waar hij compositie studeerde bij Paul van Brugge, Rene Uijlenhoet en Klaas de Vries. In de lente van 2003 studeerde hij af en sindsdien werkt hij als componist.
Met zijn werk Sentences for Orchestra heeft Skoglund voor de NOG Jonge Componistenprijs gewonnen. Het stuk is gebaseerd op het idee van korte miniaturen die komen en gaan, tegen de achtergrond van zeer traag veranderende akkoorden. De miniaturen variëren van speels en licht tot grotesk en vervreemdend. Zij ontwikkelen zich geleidelijk tot een melodie, uitlopend in een solo voor de piccolo. Zowel de miniaturen als de langzame, zich ontwikkelende harmonieën worden gezien als de 'zinnen' uit de titel van het werk. De compositie toont een retorische muzikale stijl gebaseerd op contrast, verrassing en plezier van het moment.

Evrim Demirel (1977) komt oorspronkelijk uit Turkije. Na vijf jaar compositie te hebben gestudeerd aan de Bilkent Universiteit, besloot hij zijn studie aan het Rotterdams Conservatorium te vervolgen. Hij studeerde jazz piano bij Rob van Kreeveld en momenteel bij Johan Clement. Zijn compositieopleiding voltooit hij bij Klaas de Vries. De jury van Project Jonge Componisten heeft Demirel voor zijn werk Ottoman Miniatures de NOG Aanmoedigingsprijs toegekend. Zoals wel uit de titel blijkt, legt Demirel in dit stuk een relatie met de Ottomaanse beeldende kunst. Het unieke kleurenpalet van de Ottomaanse miniaturen inspireerde hem tot het schrijven van dit werk. Aangezien Ottomaanse kunst een bijzondere plaats inneemt in de oosterse kunst, wilde Demirel als Turks componist graag iets doen met die erfenis. Door het gebruik van microtonaliteit en bepaalde melodische structuren refereert hij aan deze kunstvorm.

Daan Verlaan (1978) heeft zich lange tijd bezig gehouden met een groot aantal verschillende disciplines: hij studeerde Klassieke talen, bespeelde de cello en harp, en was actief als koorzanger. Tegelijk hield hij zich bezig met componeren. In 1996 won hij de derde prijs in een landelijke wedstrijd voor jonge componisten. Verlaan volgde compositielessen bij Jeff Hamburg, Burkhardt Söll, en aan het Rotterdams conservatorium bij Klaas de Vries, Peter-Jan Wagemans en René Uijlenhoet. Daarnaast maakt hij op onorthodoxe wijze popmuziek, wat hem in 1997 een finaleplaats opleverde in de landelijke Grote Prijs van Nederland. Na het behalen van zijn doctoraal in de Klassieke Letteren besloot hij zich meer toe te leggen op de muziek. Dit betekent echter niet dat hij de letteren de rug heeft toegekeerd: In zijn composities neemt de (antieke) literatuur vaak een belangrijke plaats in. Zo werkt hij aan een serie composities gebaseerd op het literaire verschijnsel van de 'Katabasis'. Hiervan is het orkestwerk The Quickest Girl In The Frying-pan de eerste. Op de finaleavond van het Project Jonge Componisten heeft Verlaan met dit werk de meeste publieksstemmen verkregen.

Katarzyna Glowicka (1978) is een componist met Poolse wortels. Zij heeft muziek voor verschillende soorten ensembles geschreven, waaronder voor kamerorkest en symfonieorkest. Haar oeuvre bevat tevens theatermuziek en electro-akoestische werken. Glowicka's composities zijn uitgevoerd in Polen, Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, de Oekraïne en Nederland. Zij heeft diverse beurzen en onderscheidingen ontvangen. Momenteel studeert zij aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
De jury heeft Katarzyna Glowicka's werk Autumn Concerto for alto saxophone, symphonic orchestra and electro-acoustics genomineerd voor de PJC-prijzen. Glowicka schreef het stuk drie jaar geleden, toen zij in Straatsburg studeerde. Onder de indruk van de gebrandschilderde ramen van de kathedraal in die stad, zocht ze naar een manier om die schoonheid in muziek weer te geven. Het melodische en harmonische materiaal in het werk is gebaseerd op de verhoudingen en afmetingen van de kerkramen. Voor de rest liet ze zich leiden door pure emotie.

Epaminondas Macriiannis (1977) komt oorspronkelijk uit Griekenland (Kreta). Hij begon in 1988 met componeren. Hij studeerde piano en muziektheorie aan het conservatorium van Athene, en vervolgens klavecimbel, contrapunt en instrumentatieleer aan andere Griekse conservatoria. Later deed hij musicologisch onderzoek naar het werk van de Renaissance componist Francesco Londariti en was hij werkzaam als docent muziektechnologie. Momenteel studeert Macriiannis compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, speelt hij in diverse ensembles, en schrijft hij muziek voor strijkkwartet, solo-instrumenten, koor, ensembles en tape.
De jury van Project Jonge Componisten heeft zijn werk Viennent des lectures symphoniques, a haute voix genomineerd voor de PJC-prijzen. Macriiannis schreef deze compositie in oktober 2003, speciaal voor PJC. Zowel de titel als de inspiratie voor dit stuk heeft hij aan Eric Satie te danken.

Claudia Rumondor (1983) speelt sinds 1990 harp. Daarnaast zat zij van 1999 tot 2001 in de Jong Talentenklas Compositie van het Conservatorium van Amsterdam (CvA) bij Daan Manneke. Tijdens het Nieuwjaarsconcert 1999 van de VPRO werd een werk van haar gespeeld door het Nederlands Blazers Ensemble in Het Concertgebouw. In 2001 werd het stuk MARS Ancile bekroond met een eerste prijs tijdens het Prinses Christina Concours. In 2003 schreef zij CLAUD's, het verplichte werk voor het Nederlands Harpconcours 2004. Dit stuk werd uitgegeven door MuziekGroep Nederland. Sinds 2001 studeert zij hoofdvak Compositie aan het CvA, en Media en Cultuur, en Muziekwetenschappen aan de UvA.
De jury van Project Jonge Componisten heeft Claudia Rumondors werk Pyroclastic Stream genomineerd voor de PJC-prijzen. Pyroclastische stromen zijn vulkanische erupties van hete wolken gas, as en stenen, die alles wat op hun pad komt vernietigen. Daar wil je niet bij zijn. Of toch wel?

Holland Symfonia: horen, zien en beleven
Holland Symfonia brengt eigenzinnige programma's en vernieuwende educatie. Het orkest verzorgt concerten in Noord- en Zuid-Holland, en treedt daarnaast op met zijn vaste partners Het Nationale Ballet en de Nationale Reisopera. Nieuw in seizoen 2003-2004 is de serie Live@; een reeks theatrale producties, die onder meer wordt uitgevoerd in de Lichtfabriek te Haarlem. In deze opvallende serie werkt Holland Symfonia samen met dansers, acteurs en een klezmerband. Er wordt veel aandacht besteed aan decors en licht- en ruimte-effecten. Met ingang van seizoen 2004-2005 is Roy Goodman benoemd tot chef-dirigent van Holland Symfonia. Per seizoen zal hij zeven concertprogramma's, minstens één serie balletvoorstellingen, en twee speciale projecten dirigeren. Kijk voor meer informatie op www.hollandsymfonia.nl of www.roygoodman.com .

Hans Leenders - dirigent
Dirigent en slagwerker Hans Leenders werd geboren in 1971. Hij studeerde orkestdirectie bij onder meer Arie van Beek. In augustus 1999 benoemde het Rotterdams Philharmonisch Orkest hem tot assistent-dirigent. Sindsdien dirigeerde hij onder meer het Residentie Orkest, het Noordhollands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Radio Symfonie Orkest en het Gelders Orkest.
In september 2001 maakte Leenders grote indruk toen hij op zeer korte termijn Valery Gergiev verving bij het openingsconcert van het Gergiev Festival met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en bij een VARA Matinee op de vrije zaterdag in het Concertgebouw, met hetzelfde orkest. Nog recenter heeft hij dirigent Paavo Berglund op korte termijn vervangen bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en heeft hij er ook zijn eerste eigen programma gedirigeerd. In mei 2004 zal hij zijn debuut maken bij het Orchestre de Chambre de Lausanne.

Ties Mellema - altsaxofoon
Ties Mellema begon op negenjarige leeftijd altsaxofoon te spelen. Hij studeerde bij onder meer Arno Bornkamp aan het Conservatorium van Amsterdam, Christer Johnsson in Stockholm, en Jean-Marie Londeix in Bordeaux. Hij won diverse prijzen en studiebeurzen, waaronder de prestigieuze Vriendenkrans, uitgereikt door de Vrienden van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest. Mellema remplaçeerde bij verscheidene orkesten zoals het Radio Filharmonisch Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentieorkest en het Koninklijk Concertgebouworkest. Daarnaast is hij actief in de kamermuziek. Hij speelde jarenlang in onder meer het vermaarde Escher Ensemble, en momenteel in het Amstel Saxofoonkwartet. Ook geeft hij geregeld recitals met pianist Wijnand van Klaveren.

Informatie:
Voor meer informatie kunt u terecht bij Marijn van Hulzen, hoofd marketing & communicatie, telefoonnummer: 020 - 551 88 23.

26 apr 04 13:58