Onderwijsraad
P E R S B E R I C H T KENMERK
20040174/753
DATUM
26 april 2004
ONDERWIJSRAAD: OPMARS
BUREAUCRATISERING STUITEN
Vanaf de jaren tachtig komt de stijging van het onderwijsbudget NASSAULAAN 6
nauwelijks ten goede aan de leerling en de student. Activiteiten die 2514 JS DEN HAAG
samenhangen met administratie, beleid en beheer zoals overleg, TELEFOON 070 310 00 00
rapportages en papierwerk slokken het extra geld op. In alle onder- FAX 070 356 14 74
wijssectoren, van basisonderwijs tot wetenschappelijk onderwijs, is E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL
die trend in meer of in mindere mate zichtbaar. De Onderwijsraad WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL
wil deze ontwikkeling, die de raad in de verkenning Bureaucratise-
ring in het onderwijs in kaart heeft gebracht, een halt toeroepen.
In de verkenning reikt de raad aanknopingspunten aan om de bureaucratise-
ring beheersbaar te maken. Daarmee wil de raad het verdere debat over dit
onderwerp voeden. Uiteindelijk gaat het daarbij om kostendoelmatigheid: hoe
kunnen scholen met het beschikbare budget een zo goed mogelijke kwaliteit
bieden?
Op zich lovenswaardige beleidslijnen zoals decentralisatie, autonomievergro-
ting en rekenschap afleggen, hebben een keerzijde. De terugtreding van de
rijksoverheid zadelt scholen op met een toegenomen administratie- en ver-
antwoordingslast. Deze terugtreding heeft er echter niet toe geleid dat het
budget voor landelijke beheerslasten is afgenomen. Integendeel, er is sprake
van een toename die vooral voor rekening komt van uitvoerende instellingen,
zoals de Inspectie van het Onderwijs.
Alle regels vanuit het ministerie van OCW, SZW en de uitvoerende organen
tezamen zorgen voor een opeenstapeling van verplichtingen voor scholen. De
raad wil daarom toe naar een integrale aanpak: de administratieve lasten niet
per beleidsmaatregel, maar voor alle gezamenlijke beleidsmaatregelen aan-
pakken. Daarnaast is het van belang dat elke voorgenomen beleidsmaatregel
een kosten-doelmatigheidsanalyse ondergaat: wegen de baten van de maat-
regel op tegen de extra administratieve lasten?
Onderwijsinstellingen veroorzaken zelf ook interne bureaucratisering. Het
ontbreekt scholen vaak aan de juiste prikkels om zo doelmatig mogelijk met
het overheidsbudget om te springen. Met het oog op kostenbesparing is
schaalvergroting bijvoorbeeld aantrekkelijk voor scholen. Echter, schaalver-
groting, in met name de bve (beroeps- en volwasseneneducatie) en het hbo
(hoger beroepsonderwijs), kan leiden tot regionale monopolies die vanuit
maatschappelijk oogpunt ongewenst zijn. Verminderde concurrentie wakkert
ondoelmatig gedrag aan en de keuzevrijheid van ouders en studenten is in
het geding.
Om scholen te prikkelen beter te presteren met het beschikbare budget, ziet
de raad verschillende mogelijkheden. De overheid kan toezicht uitoefenen op
fusies en regionale monopolies die kunnen leiden tot het `misbruiken van
machtsposities', zoals de NMa dit thans voor het bedrijfsleven doet. Om bin-
nen een sector de kostendoelmatigheid van onderwijsinstellingen te vergelij-
KENMERK
20040174/753
Pagina 2
ken, kan de overheid (internationale) richtpunten voor de instellingen opstel-
len. Zo kunnen scholen van jaar tot jaar zelf in kaart brengen of ze doelmati-
ger te werk gaan dan andere scholen in dezelfde sector.