Time : 12:34:57 PM
Date : Monday, April 26, 2004
Sender Name: Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen
Vlaams Allocatieplan CO2-emissierechten 2005-2007
In Kyoto beslisten de regeringsleiders in 1997 om de uitstoot van
broeikasgassen van de geïndustrialiseerde landen tegen 2008-2012 met
5% te verminderen ten opzichte van de uitstoot in 1990. Het Protocol
van Kyoto is nog steeds niet van kracht, maar Europa wenst toch het
voortouw te nemen. De Europese richtlijn tot vaststelling van een
regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten voorziet daartoe
de opstart van een CO2-emissiehandelssysteem op 1 januari 2005 voor
de Europese energie-intensieve industrie van de 25 Lidstaten. Elke
Lidstaat hoort daarom een Allocatieplan op te maken voor de periode
2005-2007. Tegen eind september 2004 moeten al deze plannen
goedgekeurd zijn en dienen de bedrijven te weten hoeveel
emissierechten ze zullen krijgen. Het openbaar onderzoek voor het
Vlaamse Allocatieplan is vorige week woensdag afgelopen. De MiNa-Raad
maakte alvast zijn bemerkingen over aan de Vlaamse regering.
De na te streven Richtlijn voorziet in een zogenaamd "Cap &
Trade"-systeem, waarbij energie-intensieve bedrijven kosteloos een
aantal emissierechten ontvangen voor de CO2-emissies van hun
installaties die onder het systeem vallen. Elk emissierecht verschaft
het recht om één ton CO2 uit te stoten. Op het einde van elk jaar
moet een onderneming precies evenveel rechten kunnen voorleggen als
ze tijdens dat jaar CO2 heeft uitgestoten. Ondernemingen die meer
uitstoten dan het aantal rechten dat hen toebedeeld werd, zullen
bijkomende rechten op de markt moeten aankopen. Omgekeerd, kunnen de
bedrijven met een overschot aan rechten deze rechten doorverkopen.
Een onderneming die er niet in slaagt voldoende emissierechten te
verwerven, riskeert in de eerste periode (2005-2007) een boete van ¤
40 per ontbrekend emissierecht en in de tweede periode (2008-2012)
een sanctie van ¤ 100.
Eigen CO2-uitstoot eerst
De Raad waardeert de inzet waarmee de belangrijkste betrokken actoren
de invoer van dit systeem van verhandelbare CO2-emissierechten hebben
voorbereid. Volgens de Raad wordt met het systeem immers een eerste
aanzet gegeven om een prijs te plakken op de uitstoot van CO2. De
Raad vindt echter wel dat zowel de bedrijven als de overheden teveel
aandacht besteden aan het aankopen en financieren van emissierechten
in het buitenland. Het is nochtans in het belang van iedereen dat de
reducties in eigen land gerealiseerd worden. Daarom vraagt de Raad
bijkomende beleidsmaatregelen die de CO2-uitstoot in het Vlaamse
Gewest kunnen verminderen.
Eén Nationaal Allocatieplan, één openbaar onderzoek
Zowel de federale overheid als de drie gewesten hebben een
allocatieplan opgemaakt. Aan elk plan werd een openbaar onderzoek
gekoppeld. Dit vindt de Raad een beetje teveel van het goede en
vraagt daarom een betere coördinatie bij de opmaak van het volgende
nationale allocatieplan in 2006. Eén nationaal allocatieplan moet de
som zijn van de afzonderlijke gewestelijke allocatieplannen. De
overheden hoeven dit ene nationale plan dan ook maar één keer ter
consultatie voor te leggen aan de bevolking, en liefst in een meer
educatieve versie.
Flexibiliteit benchmarkingbedrijven houdt risico in
Bedrijven die een benchmarkingconvenant ondertekend hebben, krijgen
veel vrijheid en flexibiliteit. Bij het toewijzen van hun
emissierechten wordt immers rekening gehouden met de productiegroei
van deze bedrijven. De Raad vraagt zich af hoelang de overheid dit
kan handhaven, want nieuwe CO2-reducties zullen op middellange
termijn noodzakelijk zijn.
Koolstofarmer elektriciteitsproductie
Daarnaast onderschrijft de MiNa-Raad de manier waarop de overheid het
emissieplafond voor de elektriciteitssector bepaalt. Het scenario is
ambitieus, maar noodzakelijk om de aangegane verbintenissen ter
inperking van de broeikasgassen te realiseren. Het ambitieuze plafond
kan een motivatie zijn om de elektriciteitsproductie koolstofarmer en
meer gedecentraliseerd te laten verlopen.
______________
Meer info:
Jan Verheeke
Tel: 02/558.01.36.
jan.verheeke@minaraad.be
Voor het integrale advies: http://www.minaraad.be/2004/2004-20.pdf
Bijlagen: zie ook www.pressreleases.be