26-04-2004
Opel Fuel Cell Marathon: zware uithoudingsrace voor brandstofcel
Met het initiëren van een unieke marathon dwars door Europa, maken
General Motors (GM) en Opel zich op om de duurzaamheid en dagelijkse
betrouwbaarheid van hun brandstofcel aange-dreven autos te testen.
De lange-afstandsreis voor het door waterstof aangedreven prototype
HydroGen3 (gebaseerd op de Opel Zafira), zal een afstand van ongeveer
10.000 km beslaan en doorkruist daarbij 14 landen. De beproeving wordt
verdeeld in 20 etappes met een gemiddelde afstand van 500 kilo-meter
per dag. Het startschot klinkt op 3 mei 2004 in Hammerfest
(Noorwegen), Europas meest noordelijk gelegen stad. De Opel Fuel Cell
Marathon zal eindigen op 11 juni in de Portugese hoofdstad Lissabon en
Cabo da Roca, het meest westelijk gelegen punt op het Europese
conti-nent. In Nederland is de etappeplaats Delft, alwaar bij de
Technische Universiteit op 17 mei het startschot zal klinken voor de
etappe Delft Brussel.
De HydroGen3 wordt aangedreven door een 60 kW / 82 pk sterke
elektrische motor met een brandstofcel, die de nodige elektrische
energie genereert uit vloeibare waterstof, afkomstig uit de
geïnstalleerde brandstoftank. Gedurende deze ongewone reis zal de
HydroGen3, met zijn pionierende brandstofcelaandrijving, 14 steden
aandoen. Geïnteresseerden hebben zo de mo-gelijkheid om deze
bijzondere auto van zeer dichtbij te aanschouwen. De inwoners van de
Euro-pese steden krijgen tevens de kans om de meereizende
tentoonstelling te bezoeken om alles te leren omtrent
brandstofcelaandrijving en het gebruik van waterstof als brandstof.
Bovendien worden door experts van het GM Fuel Cell Development Center
lezingen gegeven op lokale universiteiten over de huidige stand van
zaken in de brandstofcel- en waterstoftechnolo-gie. Op de TU Delft zal
dit gebeuren in de vorm van een forumdiscussie.
Verrassend genoeg zijn het geen intern gerecruteerde testrijders
achter het stuur van de Hy-droGen3, maar autojournalisten uit de
verschillende landen. De keuze voor deze testrijders laat zien dat ons
experiment plaatsvindt onder absoluut realistische condities. De
kennis afkomstig uit het dagelijks besturen van de auto zal een
belangrijke aanvulling zijn op onze reeds bestaan-de testresultaten,
aldus Dr. Byron McCormick, GMs Executive Director op het gebied van GM
Fuel Cell activiteiten. Wanneer het gaat om testrijden, is het
prototype reeds intensief getest: tot dusver heeft de HydroGen3 in
totaal reeds 132 verschillende testprocedures ondergaan, over heel de
wereld en onder alle denkbare klimaatomstandigheden.
De uitkomst van de 10.000 km lange reis door Europa is niet te
voorspellen. Het zal nieuwe inzichten verschaffen aan de hand van de
enorme variëteit aan wegomstandigheden, tempera-tuurverschillen,
steile bergpassen in de Alpen en krachtige regenbuien in het
Middellandse Zee-gebied.
BedrijfsautoRAI