26-4-2004
Subaru versus Cosis
In de procedure die door Subaru Benelux is aangespannen tegen 16
ex-dealers, die zich verenigd hebben in het samenwerkingsverband
Cosis, heeft de Rechtbank Amsterdam Subaru gisteren in het gelijk
gesteld. Uiteraard is Subaru zeer verheugd met de uitspraak.
Volgens de rechtbank mogen de ex-dealers het bekende beeldmerk van
Subaru niet meer gebruiken en mogen zij het woordmerk SUBARU slechts
gebruiken als zij daarbij op duidelijk leesbare manier vermelden dat
zij specialist in Subaru zijn. De rechtbank oordeelde dat het voor de
ex-dealers niet nodig is naast gebruik van het woordmerk SUBARU ook
nog het beeldmerk te gebruiken bij de verkoop van Subaru auto's,
aangezien het beeldmerk geldt als een teken van authenticiteit van de
auto en de distributeur.
Het gebruik van het beeldmerk maakt aan het publiek duidelijk dat de
dealer tot het netwerk van de merkhouder behoort. De ex-dealers
behoren juist niet meer tot dit netwerk en mogen dus het beeldmerk
niet meer gebruiken. De rechtbank vermeldt expliciet dat het feit dat
de ex-dealers in hun advertenties naar Cosis verwijzen, niet voldoende
duidelijk maakt aan het publiek dat zij niet tot het officiële
dealernetwerk van Subaru behoren, nu het publiek niet geacht wordt te
weten wat het samenwerkingsverband COSIS inhoudt.
Verder heeft de rechtbank beslist dat de ex-dealers geen gebruik meer
mogen maken van officiële Subaru-foto's, waarop Subaru de
auteursrechten heeft. Ook mogen de ex-dealers geen domeinnaam hanteren
waarin het woord "Subaru" voorkomt.
De rechtbank wees de vordering van Subaru jegens Bert Henken
Autobedrijven af, omdat Henken in een eerdere procedure van Subaru al
veroordeeld was. De rechtbank zag echter over het hoofd, dat het nu om
een andere vordering tegen Henken ging, die in de vorige procedure
niet aan de orde was. Feit blijft dat ook Henken zich op grond van
deze uitspraak van het genoemde merkgebruik moet onthouden. Al met al
een mooie overwinning voor Subaru!
AutoRai