DIERENBESCHERMING
http://www.dierenbescherming.nl
Veetransport-actie
Veetransport-actie 'Minister Veerman, hou je poot stijf'
Den Haag, 21 april 2004 - Onder het motto 'Minister Veerman, hou je
poot stijf', roept de Dierenbescherming vandaag het publiek op om via
de website www.dierenbescherming.nl bij de minister van landbouw aan
te dringen om bij de Europese onderhandelingen over een nieuwe wet
over internationaal veetransport in te zetten op vervoer van dieren
dat niet langer dan acht uur mag duren. Woensdag bleek in het
TV-programma 'NOVA', dat gesjoemel met de bestaande regels voor
veetransport aan de orde van de dag is. Op 26 en 27 april willen de
Europese landbouwministers overeenstemming bereiken over een nieuwe
EU-richtlijn voor het internationaal transport van dieren.
'Nu we aan de vooravond staan van een nieuwe richtlijn, luidt de
Dierenbescherming de noodklok. Wij moeten constateren dat het voorstel
voor een nieuwe transportwet van Ierland, de huidige EU-voorzitter,
rampzalig is voor de dieren. Sterker nog, het voorstel van de Ieren
betekent een verslechtering ten opzichte van de huidige praktijk!',
aldus Wijnand van de Giessen, algemeen directeur van de
Dierenbescherming. Een meerderheid van de Tweede Kamer en minister
Veerman zelf, stelden dinsdag tijdens een debat over veetransport dat
het Ierse voorstel onacceptabel is. De Dierenbescherming vindt dat de
bewindsman daarom in Brussel 'zijn poot stijf moet houden'.
Het grootste bezwaar van de Dierenbescherming tegen het Ierse voorstel
betreft de rij- en rusttijden. 'Het voorstel bevat geen maximum
tijdlimiet', zegt Van de Giessen. 'Integendeel, voor alle dieren wordt
voorgesteld een cyclus toe te staan van negen uur rijden, twee uur
rusten, negen uur rijden. Deze cyclus mag na een rusttijd van twaalf
uur eindeloos herhaald worden, maar biedt de dieren volstrekt
onvoldoende bescherming tegen dorst, honger en uitputting. Zo zullen
schapen nooit genoeg hebben aan twee uur rust na negen uur rijden.
Deze dieren zijn dermate gestresst dat ze pas na vier uur tot rust
komen en dan pas gaan drinken'.
De Dierenbescherming voert al ruim tien jaar actie om het
internationaal transport van slacht- en mestdieren aan banden te
leggen. 'In onze visie moeten dieren zo dicht mogelijk bij de plek
waar zij zijn opgegroeid worden geslacht. Vervoer van diepgevroren
karkassen is de enige oplossing om het leed van de dieren te
beperken', stelt directeur Van de Giessen. Volgacties van
internationale transporten naar onder meer Italië en Griekenland door
de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming toonden in het recente
verleden gruwelijke misstanden aan. Deze week bleek uit onderzoek van
de LID dat ook Nederlandse transporteurs maling hebben aan de
bestaande regels en illegaal varkens bijladen in Belgie.