Gemeente Hulst
Persbericht - 03.02.2004
Autorally 2004 - aangepast parcours
Door de Stichting Autosport Promotie Nederland is bij het college van
burgemeester en wethouders van Hulst een verzoek om een vergunning
voor de organisatie van een autorally ingediend.
De rally staat gepland op 24 april 2004.
Het college is voornemens om positief op dit verzoek te beslissen.
Dit besloot zij op 27 januari 2004. Het betreft een ontheffing op
grond van de Wegenverkeerswet (art. 148).
Bij de totstandkoming van haar standpunt heeft het college rekening
gehouden met een aantal belangen, namelijk :
* de veiligheid voor de deelnemers, toeschouwers en de overige
verkeersdeelnemers.
* de eventuele schade die wordt toegebracht aan het milieu.
* de flora en faunabelangen.
* de toegankelijkheid van percelen die langs het parcours zijn
gelegen.
* de schade die kan worden toegebracht aan de wegbermen.
Per belang is een overweging gemaakt.
Veiligheid
Zo is qua veiligheid meegenomen dat de organisator is aangesloten bij
de KNAF, de landelijke overkoepelende organisatie.
Dit houdt in dat de rally dient plaats te vinden overeenkomstig de
reglementen van de KNAF. Zo moet het veiligheidsplan voldoen aan hoge
eisen.
Bij eerdere edities van het evenement is bewezen dat deze goed
gefundeerd zijn en voldoende voorzien in de veiligheidsrisicos van de
toeschouwers en deelnemers.
Een onderdeel van het veiligheidsplan is dat afsluiting plaatsvindt
van een aantal wegen die deel uitmaken van het parcours.
Dit om te voorkomen dat het reguliere verkeer zich kan begeven op
wegen waarop de rally plaatsvindt.
Deze wegen zijn in beheer en eigendom van het Waterschap
Zeeuws-Vlaanderen.
In tegenstelling tot voorgaande jaren heeft het dagelijks bestuur van
het waterschap ditmaal beslist niet over te zullen gaan tot afsluiting
van de desbetreffende wegen.
De overwegingen die tot dit besluit hebben geleid kunnen als volgt
worden samengevat :
* de autorally druist in tegen het normale weggebruik en het door
het waterschap gevoerde verkeersveiligheidsbeleid.
* door overtreding van de maximumsnelheid en de reguliere
verkeersgedragsregels ontstaan gevaarlijke situaties.
* een autorally hoort thuis op een officieel circuit en niet op
openbare wegen
* de reguliere weggebruikers en omwonenden ondervinden hinder van
het evenement.
Tegen deze weigering om het gevraagde verkeersbesluit te nemen is
inmiddels door de organisatie van de rally beroep aangetekend bij de
Arrondissementsrechtbank Middelburg.
De Wegenverkeerswet bedeelt de bevoegdheid ex. artikel 148 van de
Wegenverkeerswet exclusief toe aan het college van burgemeester en
wethouders, indien het betreft wedstrijden op wegen die binnen één
gemeente zijn gelegen.
Naar het oordeel van het college van B&W van Hulst behoort de afweging
van het Waterschap Zeeuws-Vlaanderen zich te beperken tot de vraag of
afsluiting van de betrokken wegen op de aangevraagde plaatsen, met de
aangevraagde middelen uit een oogpunt van verkeersveiligheid kan
worden toegestaan. De overige aan het evenement verbonden aspecten -
waaronder de vraag of een wedstrijd op de openbare weg kan worden
gehouden - zijn ter beoordeling van het college van burgemeester en
wethouders.
Indien het negatieve besluit van het Waterschap onherroepelijk wordt,
kan een beroep worden gedaan op de inzet van verkeersregelaars.
Op grond van de Regeling verkeersregelaars hebben deze functionarissen
bindende bevoegdheden en zijn zij gekwalificeerd tot uitvoering van
verkeersregelende taken als het geven van een stopteken en een
oprij-teken.
Indien onverhoopt geen afsluiting van de wegen plaats kan vinden
middels een verkeersbesluit van het Waterschap Zeeuws-Vlaanderen, kan
een beroep worden gedaan op deze verkeersregelaars, met inachtneming
van de bepalingen van de Regeling verkeersregelaars d.d. 11 april
2000.
Milieu
Mogelijke milieuaspecten die tijdens het houden van de rally moeten
worden beoordeeld zijn geluidsoverlast en luchtvervuiling.
De deelnemende autos worden evenwel vóór deelname aan de wedstrijd
onderworpen aan een technische keuring, waarbij op het gebied van
geluidsproductie en emissie van uitlaatgassen dezelfde eisen gelden
als voor het reguliere verkeer.
Het niet voldoen aan deze eisen heeft tot gevolg dat niet aan de
wedstrijd mag worden deelgenomen.
Flora- en fauna
Op aandringen van het gemeentebestuur heeft de organisatie van de
rally het parcours aangepast.
Het onverharde gedeelte van de Boudeloodijk te Lamswaarde is uit het
parcours verwijderd. Hieraan liggen flora- en faunabelangen op deze
dijk ten grondslag.
Toegankelijkheid percelen
Op de dag dat de wedstrijd wordt gehouden vinden omwonenden en
gebruikers van percelen
langs het parcours, alsmede het reguliere wegverkeer, ontegenzeggelijk
enige hinder van de wedstrijd.
De afsluiting van de wegen vindt plaats tussen 10.30 uur en 19.00 uur.
Het is evenwel een reeds jarenlange verplichting dat de organisatie
van de rally de omwonenden en grondgebruikers ruim van tevoren op de
hoogte stelt.
Hiermee wordt de hinder weliswaar niet geheel weggenomen, maar kan men
rekening houden met de beperkingen op de bewuste wedstrijddag en
hierop desgewenst anticiperen. Verder is ook in het verleden reeds
gebleken dat indien de noodzaak hiertoe aanwezig is, de wedstrijd
tijdelijk stilgelegd kan worden om regulier (landbouw-)verkeer
mogelijk te maken.
Schade aan bermen
Als voorschrift aan deze ontheffing zal het voorschrift worden
verbonden dat eventuele schade aan bermen als gevolg van de rally voor
rekening van de organisatie dient te worden hersteld.
Dit heeft nog nimmer aanleiding gegeven tot bezwaren of problemen,
noch wat de omvang van de schade betreft, noch de wijze waarop deze
later is hersteld.
Overige overwegingen
Het houden van een wedstrijd op de openbare weg is normaliter
verboden.
Aangezien de wetgever de behoefte aan een dergelijke activiteit heeft
onderkend, is de mogelijkheid tot het verlenen van een ontheffing in
het leven geroepen. Het kenmerkende van een ontheffingsinstrument is
dat een bepaalde activiteit die normaliter verboden is, bij wijze van
uitzondering wordt toegestaan.
In de gemeente Hulst worden dergelijke ontheffingen dan ook spaarzaam,
weloverwogen en met inachtneming van alle betrokken belangen verleend.
De autorally is het enige autosportevenement dat in deze gemeente
wordt gehouden en wordt mede toegestaan om de vele liefhebbers van een
dergelijk evenement tegemoet te komen.
Jaarlijks trekt de rally duizenden toeschouwers en zorgt mede daarom
voor een belangrijke economische stimulans voor het regionale midden-
en kleinbedrijf en de horeca.
Ter inzage & inspraak
De aanvraag, het ontwerp-besluit en de overige van belang zijnde
stukken liggen vanaf 6 februari tot en met 4 maart 2004 ter inzage op
het stadskantoor te Hulst, en wel bij het team Openbare Orde &
Bijzondere Wetten.
Tijdens deze periode kunnen belanghebbenden hun zienswijze mbt het
voornemen van het college bekend maken.
Dit kan zowel schriftelijk als mondeling. Voor het inbrengen van
mondelinge zienswijzen, kan een afspraak worden gemaakt bij het
behandelende team op tel. 0114-389290.
Open gesprek tegenstanders
Losstaand van de formele inspraak- en bezwarenprocedure vindt er nog
een open gesprek plaats tussen de burgemeester en de tegenstanders van
vorig jaar.
Deze personen zullen daarvoor nog worden uitgenodigd.
---
Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl