Gemeente Hulst


Persbericht - 03.02.2004

Autorally 2004 - aangepast parcours

Door de Stichting Autosport Promotie Nederland is bij het college van burgemeester en wethouders van Hulst een verzoek om een vergunning voor de organisatie van een autorally ingediend. De rally staat gepland op 24 april 2004.
Het college is voornemens om positief op dit verzoek te beslissen. Dit besloot zij op 27 januari 2004. Het betreft een ontheffing op grond van de Wegenverkeerswet (art. 148).

Bij de totstandkoming van haar standpunt heeft het college rekening gehouden met een aantal belangen, namelijk :


* de veiligheid voor de deelnemers, toeschouwers en de overige verkeersdeelnemers.

* de eventuele schade die wordt toegebracht aan het milieu.
* de flora en faunabelangen.

* de toegankelijkheid van percelen die langs het parcours zijn gelegen.

* de schade die kan worden toegebracht aan de wegbermen.

Per belang is een overweging gemaakt.

Veiligheid
Zo is qua veiligheid meegenomen dat de organisator is aangesloten bij de KNAF, de landelijke overkoepelende organisatie. Dit houdt in dat de rally dient plaats te vinden overeenkomstig de reglementen van de KNAF. Zo moet het veiligheidsplan voldoen aan hoge eisen.
Bij eerdere edities van het evenement is bewezen dat deze goed gefundeerd zijn en voldoende voorzien in de veiligheidsrisicos van de toeschouwers en deelnemers.
Een onderdeel van het veiligheidsplan is dat afsluiting plaatsvindt van een aantal wegen die deel uitmaken van het parcours. Dit om te voorkomen dat het reguliere verkeer zich kan begeven op wegen waarop de rally plaatsvindt.
Deze wegen zijn in beheer en eigendom van het Waterschap Zeeuws-Vlaanderen.
In tegenstelling tot voorgaande jaren heeft het dagelijks bestuur van het waterschap ditmaal beslist niet over te zullen gaan tot afsluiting van de desbetreffende wegen.
De overwegingen die tot dit besluit hebben geleid kunnen als volgt worden samengevat :


* de autorally druist in tegen het normale weggebruik en het door het waterschap gevoerde verkeersveiligheidsbeleid.
* door overtreding van de maximumsnelheid en de reguliere verkeersgedragsregels ontstaan gevaarlijke situaties.
* een autorally hoort thuis op een officieel circuit en niet op openbare wegen

* de reguliere weggebruikers en omwonenden ondervinden hinder van het evenement.

Tegen deze weigering om het gevraagde verkeersbesluit te nemen is inmiddels door de organisatie van de rally beroep aangetekend bij de Arrondissementsrechtbank Middelburg.

De Wegenverkeerswet bedeelt de bevoegdheid ex. artikel 148 van de Wegenverkeerswet exclusief toe aan het college van burgemeester en wethouders, indien het betreft wedstrijden op wegen die binnen één gemeente zijn gelegen.
Naar het oordeel van het college van B&W van Hulst behoort de afweging van het Waterschap Zeeuws-Vlaanderen zich te beperken tot de vraag of afsluiting van de betrokken wegen op de aangevraagde plaatsen, met de aangevraagde middelen uit een oogpunt van verkeersveiligheid kan worden toegestaan. De overige aan het evenement verbonden aspecten - waaronder de vraag of een wedstrijd op de openbare weg kan worden gehouden - zijn ter beoordeling van het college van burgemeester en wethouders.

Indien het negatieve besluit van het Waterschap onherroepelijk wordt, kan een beroep worden gedaan op de inzet van verkeersregelaars. Op grond van de Regeling verkeersregelaars hebben deze functionarissen bindende bevoegdheden en zijn zij gekwalificeerd tot uitvoering van verkeersregelende taken als het geven van een stopteken en een oprij-teken.
Indien onverhoopt geen afsluiting van de wegen plaats kan vinden middels een verkeersbesluit van het Waterschap Zeeuws-Vlaanderen, kan een beroep worden gedaan op deze verkeersregelaars, met inachtneming van de bepalingen van de Regeling verkeersregelaars d.d. 11 april 2000.

Milieu
Mogelijke milieuaspecten die tijdens het houden van de rally moeten worden beoordeeld zijn geluidsoverlast en luchtvervuiling. De deelnemende autos worden evenwel vóór deelname aan de wedstrijd onderworpen aan een technische keuring, waarbij op het gebied van geluidsproductie en emissie van uitlaatgassen dezelfde eisen gelden als voor het reguliere verkeer.
Het niet voldoen aan deze eisen heeft tot gevolg dat niet aan de wedstrijd mag worden deelgenomen.

Flora- en fauna
Op aandringen van het gemeentebestuur heeft de organisatie van de rally het parcours aangepast.
Het onverharde gedeelte van de Boudeloodijk te Lamswaarde is uit het parcours verwijderd. Hieraan liggen flora- en faunabelangen op deze dijk ten grondslag.

Toegankelijkheid percelen
Op de dag dat de wedstrijd wordt gehouden vinden omwonenden en gebruikers van percelen
langs het parcours, alsmede het reguliere wegverkeer, ontegenzeggelijk enige hinder van de wedstrijd.
De afsluiting van de wegen vindt plaats tussen 10.30 uur en 19.00 uur. Het is evenwel een reeds jarenlange verplichting dat de organisatie van de rally de omwonenden en grondgebruikers ruim van tevoren op de hoogte stelt.
Hiermee wordt de hinder weliswaar niet geheel weggenomen, maar kan men rekening houden met de beperkingen op de bewuste wedstrijddag en hierop desgewenst anticiperen. Verder is ook in het verleden reeds gebleken dat indien de noodzaak hiertoe aanwezig is, de wedstrijd tijdelijk stilgelegd kan worden om regulier (landbouw-)verkeer mogelijk te maken.

Schade aan bermen
Als voorschrift aan deze ontheffing zal het voorschrift worden verbonden dat eventuele schade aan bermen als gevolg van de rally voor rekening van de organisatie dient te worden hersteld. Dit heeft nog nimmer aanleiding gegeven tot bezwaren of problemen, noch wat de omvang van de schade betreft, noch de wijze waarop deze later is hersteld.

Overige overwegingen
Het houden van een wedstrijd op de openbare weg is normaliter verboden.
Aangezien de wetgever de behoefte aan een dergelijke activiteit heeft onderkend, is de mogelijkheid tot het verlenen van een ontheffing in het leven geroepen. Het kenmerkende van een ontheffingsinstrument is dat een bepaalde activiteit die normaliter verboden is, bij wijze van uitzondering wordt toegestaan.
In de gemeente Hulst worden dergelijke ontheffingen dan ook spaarzaam, weloverwogen en met inachtneming van alle betrokken belangen verleend.

De autorally is het enige autosportevenement dat in deze gemeente wordt gehouden en wordt mede toegestaan om de vele liefhebbers van een dergelijk evenement tegemoet te komen.
Jaarlijks trekt de rally duizenden toeschouwers en zorgt mede daarom voor een belangrijke economische stimulans voor het regionale midden- en kleinbedrijf en de horeca.

Ter inzage & inspraak
De aanvraag, het ontwerp-besluit en de overige van belang zijnde stukken liggen vanaf 6 februari tot en met 4 maart 2004 ter inzage op het stadskantoor te Hulst, en wel bij het team Openbare Orde & Bijzondere Wetten.
Tijdens deze periode kunnen belanghebbenden hun zienswijze mbt het voornemen van het college bekend maken.
Dit kan zowel schriftelijk als mondeling. Voor het inbrengen van mondelinge zienswijzen, kan een afspraak worden gemaakt bij het behandelende team op tel. 0114-389290.

Open gesprek tegenstanders
Losstaand van de formele inspraak- en bezwarenprocedure vindt er nog een open gesprek plaats tussen de burgemeester en de tegenstanders van vorig jaar.
Deze personen zullen daarvoor nog worden uitgenodigd.
---

Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl