Amsterdam start offensief tegen discriminatie
24 april 2004 - Herbert Raat
De gemeente Amsterdam heeft EUR 100.000 uitgetrokken voor het project
`Tweede Wereldoorlog in perspectief'. Directe aanleiding voor dit
project is de verstoring van de 4 mei herdenking in 2003 door
allochtone jongeren op verschillende plaatsen in de stad. Bovendien
worden verschillende initiatieven van en met scholen tegen
discriminatie gesteund. Dit hebben wethouder Ahmed Aboutaleb en
burgemeester Job Cohen op 24 april bekendgemaakt.
Studenten van Marokkaanse afkomst gaan op vier scholen lessen geven
aan Amsterdamse VMBO-leerlingen. Het zijn vooral deze leerlingen die
zich moeilijk een voorstelling kunnen maken van de gebeurtenissen in
en de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog en van de gevoeligheden die
hier vandaag de dag nog mee gepaard gaan. Onder deze leerlingen
bevindt zich ook een groep, vooral Marokkaanse leerlingen, die zich
sterk identificeert met de problematiek in het Midden Oosten en niet
in staat blijkt te zijn de Palestijns-Israëlische kwestie te scheiden
van de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Naast het VMBO, is
ook het praktijkonderwijs voor moeilijk lerende kinderen een
belangrijke doelgroep binnen dit project. In het praktijkonderwijs
wordt in de regel geen geschiedenis onderwezen. De gemeente Amsterdam
vindt het daarom van groot belang om ook hier in te zetten op
gemeenschappelijk historisch besef.
Om het inlevingsvermogen en de feitenkennis van deze jongeren te
vergroten, worden historische, en voor VMBO-leerlingen vaak abstracte
feiten over de Tweede Wereldoorlog naar een hedendaagse context
vertaald. Naast de jodenvervolging komt de rol die Marokkanen,
Surinamers en Antillianen in het verzet hebben gespeeld aan de orde en
wordt ook de behandeling van de Palestijns-Israëlische kwestie niet
geschuwd. Door het koppelen van lesstof over de Tweede Wereldoorlog en
voor leerlingen herkenbare begrippen als `vernedering', `respect' en
`meelopen', leren zij inzien wat de consequenties van discriminatie en
antisemitisme in het Amsterdam van nu kunnen zijn.
Jongerendag
Daarbij is een jongerendag over het thema `respect' onderdeel van de
lessenserie. Op deze jongerendag worden de leerlingen onder andere
gevraagd een eigen herdenkingsmonument te ontwerpen of een rap te
maken over respect.
De gedragsverandering van de leerlingen en ook de context waarin
discriminatie en antisemitisme in de klas plaatsvindt, worden tijdens
het project onderzocht. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen
antisemitisme, de houding van jongeren ten opzichte van autoriteit en
gangbare straattaal van Amsterdamse jongeren. Op een eindconferentie
in juli worden deze onderzoeksresultaten door wethouder Aboutaleb
bekendgemaakt.
Daarnaast heeft de wethouder gesprekken met scholen gevoerd om van hen
te horen, of, en zo ja, welke activiteiten zij willen ondernemen om
discriminatie op scholen tegen te gaan en tolerantie en respect te
bevorderen. Op korte termijn start een aantal van deze initiatieven
van scholen en instellingen zoals:
* Een themaweek over tolerantie. De leerlingen volgen tijdens deze
week een speciaal samengesteld lesprogramma waarin onder meer een
bezoek aan een voormalig concentratiekamp in Nederland en aan het
Anne Frankhuis is opgenomen. In de lessen wordt een koppeling
gemaakt tussen holocaust, antisemitisme anno 2003 en het
Palestijns-Israëlische conflict.
* Een reis naar het voormalige concentratiekamp Auschwitz in Polen.
Het initiatief hiervoor is genomen door het Auschwitz Comité en
het CIDI. De reis kan een concreet beeld geven van waartoe racisme
in de meest extreme vorm kan leiden. De ervaringen worden
opgetekend in een boek dat voor leerlingen van alle VMBO-scholen
verkrijgbaar is.
* Een opstelwedstrijd voor brugklassers georganiseerd door de groep
`Diverse vrouwen van Amsterdam vragen'. Winnende opstellen worden
gepubliceerd en er wordt een boekje van gemaakt. Het doel is om
het `Amsterdamschap' onder leerlingen te bevorderen. Een
gemeentelijke bijdrage maakt dit mogelijk.
Ook een aantal musea doet mee. Zo gaat het Verzetsmuseum met subsidie
van onder meer de gemeente een tentoonstelling organiseren over
Marokko tijdens de Tweede Wereldoorlog. Naast de vaste tentoonstelling
van het Verzetsmuseum, stelt de organisatie MO - van en door
Marokkaanse jongeren - een reizende expositie samen voor ROC's en
VMBO-scholen, die ook in april 2004 beschikbaar is. Deze
tentoonstelling gaat over de militaire bijdrage van Marokkanen aan de
geallieerden. De combinatie met de tentoonstelling van MO zorgt ervoor
dat ook de moeilijk bereikbare groepen worden geprikkeld om de
tentoonstelling in het museum te bezoeken. De gemeentelijke bijdrage
is EUR 24.870.
Pb-081
© Gemeente Amsterdam