GroenLinks Tweede-Kamerfractie 22 april 2004 17:11
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bouw geen onnodige stations
(22 april 2004)
Kamervraag
Minister Peijs (Verkeer) is van plan om een nieuw station Watergraafsmeer in Amsterdam te bouwen. GroenLinks vindt nieuwe stations op zich prima, maar deze nou net niet. Het station komt er alleen als Amsterdam een schaarse groene zone met onder andere sportvelden volbouwt. En dat terwijl er al zo weinig sportvoorzieningen en groen zijn. Bovendien is er al een prima OV-verbinding op die plek. Dan kan het geld beter beteed worden aan andere stations of verbetering van het openbaar vervoer.
Daar stelde Wijnand Duyvendak de volgende vragen over aan minister Peijs.
1. Kent u de eis van ProRail dat een nieuw station Watergraafsmeer/Science Park er alleen komt als er 650 woningen worden gebouwd op de plaats waar nu de sportvelden Middenmeer-Noord liggen, om te zorgen voor voldoende (te weten 1000) treinpassagiers?
2. Bent u ermee bekend dat in Amsterdam het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer zich heeft uitgesproken tegen de komst van het station Watergraafsmeer?
3. Deelt u de mening dat het ongewenst is 650 woningen te bouwen op deze sportvelden, gezien de schaarste aan sportvelden in de directe nabijheid van woonwijken in Amsterdam? Zo nee, waarom niet?
4. Is het niet zo dat met het voornemen van het GVB om 8 keer per uur een buspendel tussen de zeer nabij gelegen station Amsterdam Muiderpoort, het Sciencepark, en station Amsterdam Amstel te laten rijden en met de nabijheid van Station Diemen het Science Park een voldoende adequate OV-ontsluiting heeft, ermee rekening houdend dat het hier een zogenaamde B-locatie betreft?
5. Bent u voornemens binnen enkele jaren bouw van dit station in uitvoering te nemen?
6. Zo ja, is het in dit licht wel nuttig en noodzakelijk om een geheel nieuw station te bouwen, terwijl hier slechts één maal per 30 minuten een trein stoppen op loopafstand van 5-10 minuten van het Science Park.
7. Zo nee, verdient - gezien de schaarste aan middelen om te investeren in infrastructuur - de bouw van dit nieuwe station binnen het MIT wel prioriteit?
8. Bent u bereid het project, gezien de alternatieve OV-verbindingen en de nadelen voor de sportvoorzieningen in het stadsdeel, te heroverwegen en de gereserveerde middelen elders in te zetten binnen het OV-budget?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
GroenLinks