Ryanair

Press Release

23.04.04

Ryanair Positief Over Consumentenbond Campagne "Open Kaart In De Luchtvaart"

Ryanair, Europa's enige echte low fares airline verwelkomde tijdens het Bondscongres Consumentenbond te Den Haag, op donderdag 22 april, het initiatief van de bond om meer duidelijkheid te verschaffen aan de consument op het gebied van tarieven, het vluchtaanbod van de verschillende maatschappijen, de ticketvoorwaarden en de rechten van de consument. Een eerder onderzoek van de consumentenbond kwam al tot de conclusie dat "Ryanair de meeste kans biedt op het goedkoopste ticket" *.

Tijdens het congres organiseerde de Consumentenbond eveneens een zeer geannimeerd debat tussen de Vice-President Marketing KLM, de President Directeur Transavia (Basiqair) en de Directeur Sales & Marketing Benelux van Ryanair. Hier bleek eens te meer dat Ryanair op vrijwel alle punten de wensen van haar passagiers, en daarmee ook die van de consumentenbond, perfect nakomt.

Ryanair's Directeur Sales & Marketing voor de Benelux, David Gering, zei in Den Haag: "De consumentenbond bevestigt onze eigen bevindingen m.b.t. de prioriteiten van passagiers. Veiligheid is nummer 1: onze vloot van momenteel 78 vliegtuigen, is met een gemiddelde leeftijd van 3 jaar de modernste van Europa. Verder zijn stiptheid en een zo min mogelijk vluchtannuleringen belangrijk voor reizigers. Ook hier presteert Ryanair systematisch beter dan de dure luchtvaartmaatschappijen. Ter illustratie: in februari 2004 voerde Ryanair 92% van haar 15,000 vluchten stipt uit. De KLM deed dit in dezelfde maand slechts voor 77% van haar europese vluchten.** Voor wat betreft annuleringen presteert Ryanair met 99,4% in februari 2004 wederom beter dan de KLM, SN Brussels Airlines, Lufthansa en natuurlijk British Airways. Carriers als Easyjet, Basiqair en AirFrance publiceren deze gegevens niet eens!**

Verloren bagage is eveneens een terugkomende ergernis bij passagiers. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat de KLM in februari 2004 bijna 15 stuks bagage per 1.000 passagiers kwijt raakt, tegen 0,63 stuks per
1.000 Ryanair passagiers.** Ryanair werkt voortdurend aan het terugbrengen van aantallen verloren bagage: in 2002 was het gemiddelde
1,08 stuks per 1.000 passagiers, in 2003 was dit aantal teruggebracht naar 0,65 terwijl de passagiers aantallen explosief blijven stijgen!

Beenruimte is voor de Nederlanders een belangrijk onderdeel van hun prioriteitenlijstje. De seatpitch in Ryanair's toestellen (30 inch) is vergeleken met Basiqair (29 inch) zelfs 2,6cm groter en voor de passagiers die extra beenruimte wensen, brengt Ryanair geen extra kosten in rekening maar adviseert tijdig in te checken om verzekerd te zijn van een priority seat.

Transparantie is voor onze passagiers bijzonder belangrijk, vandaar dat Ryanair al geruime tijd de tarieven in de Benelux inclusief luchthavenbelasting publiceert en wordt dit ook nog eens duidelijk gespecifieerd tijdens de boeking. Onze prestaties worden, vrijwillig, iedere maand op onze website gepubliceerd.

Transparantie is voor onze passagiers bijzonder belangrijk, vandaar dat Ryanair al geruime tijd de tarieven in de Benelux inclusief luchthavenbelasting publiceert en wordt dit ook nog eens duidelijk gespecifieerd tijdens de boeking. Onze prestaties worden, vrijwillig, iedere maand op onze website gepubliceerd.

Als dank aan onze passagiers geven wij tot a.s. maandag middernacht 800.000 tickets weg waarvoor u enkel de belasting + toeslagen betaalt! Boek nu want op = op!"
Zie