Press Release
23.04.04
Ryanair Positief Over Consumentenbond Campagne "Open Kaart In De Luchtvaart"
Ryanair, Europa's enige echte low fares airline verwelkomde tijdens
het Bondscongres Consumentenbond te Den Haag, op donderdag 22 april,
het initiatief van de bond om meer duidelijkheid te verschaffen aan de
consument op het gebied van tarieven, het vluchtaanbod van de
verschillende maatschappijen, de ticketvoorwaarden en de rechten van
de consument. Een eerder onderzoek van de consumentenbond kwam al tot
de conclusie dat "Ryanair de meeste kans biedt op het goedkoopste
ticket" *.
Tijdens het congres organiseerde de Consumentenbond eveneens een zeer
geannimeerd debat tussen de Vice-President Marketing KLM, de President
Directeur Transavia (Basiqair) en de Directeur Sales & Marketing
Benelux van Ryanair. Hier bleek eens te meer dat Ryanair op vrijwel
alle punten de wensen van haar passagiers, en daarmee ook die van de
consumentenbond, perfect nakomt.
Ryanair's Directeur Sales & Marketing voor de Benelux, David Gering,
zei in Den Haag: "De consumentenbond bevestigt onze eigen bevindingen
m.b.t. de prioriteiten van passagiers. Veiligheid is nummer 1:
onze vloot van momenteel 78 vliegtuigen, is met een gemiddelde
leeftijd van 3 jaar de modernste van Europa. Verder zijn stiptheid en
een zo min mogelijk vluchtannuleringen belangrijk voor reizigers. Ook
hier presteert Ryanair systematisch beter dan de dure
luchtvaartmaatschappijen. Ter illustratie: in februari 2004 voerde
Ryanair 92% van haar 15,000 vluchten stipt uit. De KLM deed dit in
dezelfde maand slechts voor 77% van haar europese vluchten.** Voor wat
betreft annuleringen presteert Ryanair met 99,4% in februari 2004
wederom beter dan de KLM, SN Brussels Airlines, Lufthansa en
natuurlijk British Airways. Carriers als Easyjet, Basiqair en
AirFrance publiceren deze gegevens niet eens!**
Verloren bagage is eveneens een terugkomende ergernis bij passagiers.
Niet verwonderlijk als je bedenkt dat de KLM in februari 2004 bijna 15
stuks bagage per 1.000 passagiers kwijt raakt, tegen 0,63 stuks per
1.000 Ryanair passagiers.** Ryanair werkt voortdurend aan het
terugbrengen van aantallen verloren bagage: in 2002 was het gemiddelde
1,08 stuks per 1.000 passagiers, in 2003 was dit aantal teruggebracht
naar 0,65 terwijl de passagiers aantallen explosief blijven stijgen!
Beenruimte is voor de Nederlanders een belangrijk onderdeel van hun
prioriteitenlijstje. De seatpitch in Ryanair's toestellen (30 inch) is
vergeleken met Basiqair (29 inch) zelfs 2,6cm groter en voor de
passagiers die extra beenruimte wensen, brengt Ryanair geen extra
kosten in rekening maar adviseert tijdig in te checken om verzekerd te
zijn van een priority seat.
Transparantie is voor onze passagiers bijzonder belangrijk, vandaar
dat Ryanair al geruime tijd de tarieven in de Benelux inclusief
luchthavenbelasting publiceert en wordt dit ook nog eens duidelijk
gespecifieerd tijdens de boeking. Onze prestaties worden, vrijwillig,
iedere maand op onze website gepubliceerd.
Transparantie is voor onze passagiers bijzonder belangrijk, vandaar
dat Ryanair al geruime tijd de tarieven in de Benelux inclusief
luchthavenbelasting publiceert en wordt dit ook nog eens duidelijk
gespecifieerd tijdens de boeking. Onze prestaties worden, vrijwillig,
iedere maand op onze website gepubliceerd.
Als dank aan onze passagiers geven wij tot a.s. maandag middernacht
800.000 tickets weg waarvoor u enkel de belasting + toeslagen betaalt!
Boek nu want op = op!"
Zie
Ryanair