Ministerie van Justitie
Vreemdelingenzaken en Integratie
Persbericht ministerraad
23 april 2004
KRACHTIGE BESTRIJDING ILLEGALITEIT
Aanscherping van het vreemdelingenbeleid, hardere aanpak van illegaal verblijf en illegale arbeid en
bestrijding van mensenhandel vormen de speerpunten van de Illegalennota waar de ministerraad op
voorstel van minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie mee heeft ingestemd. In de
Illegalennota wordt een groot aantal maatregelen gepresenteerd om illegaal verblijf in Nederland
krachtdadig en gecoördineerd tegen te gaan. Met dit pakket aan maatregelen wordt uitvoering gegeven
aan het regeerakkoord, waarin staat dat illegaal verblijf van vreemdelingen in Nederland krachtiger zal
worden tegengegaan.
De aanpak van illegaliteit en de bestrijding van migratiecriminaliteit wordt versterkt door extra
capaciteit bij de vreemdelingenpolitie in te zetten. Het aantal plaatsen voor vreemdelingenbewaring
wordt uitgebreid. De capaciteit in de uitzetcentra wordt verdubbeld in de komende periode. Indien
illegalen een gevaar vormen voor de openbare orde of nationale veiligheid kunnen ze ongewenst
worden verklaard, evenals bij herhaalde overtreding van de Vreemdelingenwet wegens onrechtmatig
verblijf. Illegaal verblijf wordt niet strafbaar gesteld, omdat de hechtenis die hieruit kan volgen feitelijk
leidt tot verlenging van het verblijf van de vreemdeling in Nederland, terwijl juist het primaire doel is
het verblijf van de illegale vreemdeling in Nederland te beëindigen.
Via het vreemdelingenbeleid wordt tevens het oneigenlijk gebruik van reguliere toelatingsprocedures
tegengegaan. Gebleken is dat in Nederland verblijvende vreemdelingen, al dan niet via malafide
juridische adviesbureau's en stichtingen, reguliere aanvragen indienen om op deze manier rechtmatig
verblijf te hebben met het oog op het verrichten van illegale arbeid zonder het risico te lopen te worden
uitgezet. Om dit tegen te gaan wordt de behandeltijd door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
verkort door met voorrang kansloze aanvragen te laten afdoen. Voorts wordt wetgeving gewijzigd,
zodat oneigenlijke reguliere aanvragen niet langer in Nederland mogen worden afgewacht.
Er wordt een nieuwe opzeggingsgrond in het huurrecht ingevoerd, te weten `illegaal in Nederland
verblijven', ten behoeve van beëindiging van de verhuur wanneer de tijdelijke verblijfsvergunning
afloopt. Om bewoning door en verhuur aan illegalen tegen te gaan wordt tevens nieuwe wetgeving
ingevoerd, waardoor aan verhuurders van woonruimte de verplichting kan worden opgelegd om de
verblijfstatus van hun (nieuwe) huurders vast te stellen en de legaliteit hiervan te registreren. Dit kan
door de overhandiging van een kopie van een geldig legitimatiebewijs. Ook kunnen verhuurders in het
kader van bestrijding van onrechtmatige bewoning bij nieuw af te sluiten huurcontracten de huurder de
verplichting opleggen regelmatig aan te tonen dat hij zelf in de woning woont. Een effectieve aanpak
van bewoningsmisstanden wil het kabinet bevorderen door wetgeving te verruimen, waardoor
bijvoorbeeld overbewoning effectief en snel kan worden aangepakt. Tot op heden kan alleen worden
ingegrepen bij directe verstoring van de openbare orde.
Om fraude en illegale tewerkstelling in de uitzendbranche een halt toe te roepen wordt een
vestigingsvergunning voor uitzendbureaus geïntroduceerd. Met een vestigingsvergunning wordt een
aantal eisen gesteld aan het uitzendbureau. Tevens wordt een wetswijziging voorbereid waarbij wordt
geregeld dat als een persoon wordt aangetroffen die niet als werknemer is aangemeld, hij verondersteld
wordt reeds zes maanden bij de betreffende werkgever te werken. Dat betekent dat mogelijk een
naheffing van premies en loonheffing over zes maanden wordt opgelegd, tenzij de werkgever een
korter dienstverband kan bewijzen.
De vreemdelingendiensten zullen alles in het werk stellen om de Arbeidsinspectie bij werkplekcontroles
te ondersteunen bij het tegengaan van illegale tewerkstelling. In het geval van illegale tewerkstelling is de
werkgever degene die de wet overtreedt. De Arbeidsinspectie richt zich daarom op de werkgever en
maakt tegen hem proces-verbaal op, terwijl de Vreemdelingendienst de bevoegdheid heeft illegalen ter
plekke op te pakken. Om het handhavingsbeleid effectiever te maken heeft het kabinet tevens besloten
tot invoering van de bestuurlijke boete in de Wet arbeid vreemdelingen. Alleen in situaties van
herhaalde recidive zal nog strafrechtelijk worden vervolgd. Hiermee wordt een lik-op-stuk beleid
gerealiseerd. Bovendien worden de boetes verhoogd van gemiddeld 980 euro naar ongeveer 3.500 euro
per werknemer. Voorts worden werkgevers verplicht voor aanvang van de eerste werkdag nieuwe
dienstverbanden aan de Belastingdienst te melden. Deze maatregel wordt ook gehandhaafd met
bestuurlijke boetes.
Ter bestrijding van mensenhandel zal relevante informatie uit het vreemdelingentoezicht beschikbaar
komen voor de politie. Concreet houdt dit in dat de politie per 1 oktober 2004 direct inzage krijgt in de
voor opsporing relevante gegevens en systemen van de vreemdelingenketen. De bestrijding van
mensenhandel levert tevens een bijdrage aan de aanpak van illegaliteit. Met de strafrechtelijke aanpak
van mensenhandel worden de infrastructuren achter illegale immigratie aangepakt. Andersom zal ook
de opsporing en vervolging van mensenhandel relevante informatie opleveren voor de aanpak van
illegaliteit.
Er zal een ambtelijke stuurgroep onder verantwoordelijkheid van de minister voor Vreemdelingenzaken
en Integratie worden ingesteld om alle initiatieven op landelijk en lokaal niveau te bundelen, op elkaar
af te stemmen en samenhang te brengen in de implementatie en uitvoering van de maatregelen.
RVD, 23.04.2004
Ministerie van Algemene Zaken