De Unie
UWV - CAO-overleg en laatste ontwikkelingen
23 april 2004 - Hierbij berichten wij u onder andere over het
CAO-overleg, de CAO-bijeenkomsten en de reorganisatie bij het UWV.
CAO-OVERLEG
* CAO-informatiebijeenkomsten.
In de afgelopen periode is een zestal informatiebijeenkomsten
gehouden. De opkomst was helaas aan de magere kant.
* Resultaat
De leden van De Unie die hebben gereageerd, hebben in een
verdeling 2/3 voor en 1/3 tegen het resultaat gestemd. Hiermee is
het onderhandelingsresultaat door de leden van De Unie positief
beoordeeld. Op donderdag 22 april jl is de werkgever hiervan op de
hoogte gesteld. Een analyse van de reacties zal nog worden
besproken.
Reorganisatie en andere zaken
* Out-sourcing van beveiliging/catering en huisdrukkerij
De out-sourcing van de hierboven genoemde onderdelen zoals eerder
werd besproken, blijkt nu toch van de baan. Het UWV heeft de
adviesaanvraag hieromtrent ingetrokken.
De vakbonden hebben in het overleg ook aangedrongen op deze
handelswijze. Wij gaan er vanuit dat de inspanningen van de
vakbonden en de medezeggenschap hieraan hebben bijgedragen.
* FPO (Fraude, Preventie en Opsporing)
Op dinsdag 6 april jl werd door Koen de Groot van FPO en
medewerkers een presentatie gegeven over het plan voor het
plaatsingstraject voor de uitvoerende functies van BGBI en
Opsporing. De dag daarvoor kregen de vakbonden pas de beschikking
over de bijbehorende stukken.
Ons werd het systeem van het doorzakken van functionarissen vanuit
hogere naar lagere schalen uitgelegd
1. Volgens de heer de Groot is uitgegaan van de richtlijnen die
bestaan in het kader van CAO/sociaal plan.
2. Aangegeven werd dat de Handleiding P&O bij reorganisaties voor
managers en P&O-adviseurs (verder de handleiding), leidend is
geweest.
3. In de inleiding werd al gesproken over een specifiek uitgangspunt
voor FPO, alle medewerkers zouden worden geplaatst op een nieuwe
functie, danwel in de buurt van zijn/haar oude functieniveau.
4. Tevens staat daar dat gekozen is voor een invulling van de
plaatsingsregels waarbij:indien pijn aan de orde is, die gespreid
in plaats van gelegd waar die ontstaat.
5. Bij de uitgangspunten voor toeleiding zien wij dat er toetsingen
c.q vergelijkingen plaatsvinden. Verder komen er kreten als
holistische benadering voor.
Toeleiding gaat in samenspraak met P&O, kernteam FPO-U en going
concernhoofden. De directeur heeft het laatste woord?
6. Later komen wij nog uitdrukkingen tegen als: op grond van sociale
overwegingen
7. Op blz.3 staat ook nog dat medewerkers door FPO :worden
geselecteerd uit belangstellenden.
Als vakbonden herkennen wij niet de regels van het sociaal plan in
het genoemde plan.
Wij gaan er vanuit dat het sociaal plan de handleiding is voor het
toepassen van de reorganisatie De term doorzakken is niet bekend
in het sociaal plan.
Ad.1. Wij kennen alleen het sociaal plan en de CAO
Ad.2. De genoemde handleiding is een intern stuk van arbeidszaken
en volgens ons strijdig met het sociaal plan. Dit kan de regels
van het sociaal plan niet anders uitleggen of regels aan het
sociaal plan toevoegen.
Ad.3. Wij kunnen ons niet herinneren specifieke uitgangspunten
voor FPO te hebben geformuleerd.
Ad.4. Pijn spreiden is ons ook onbekend.
Ad.5, 6 en 7. De onder 5, 6 en 7 genoemde punten herkennen wij
niet in het sociaal plan. De criteria hiervoor zijn niet verder
uitgewerkt
Verder is ons gebleken dat:
1. er bij de plaatsing van m.n. de teammanagers toch een selectie
heeft plaats gevonden terwijl er functionarissen waren waarvan de
functiebeschrijving in de oude situatie sterk overeen kwam met de
nieuwe teammanagers functie
2. er bij de schaal 8, 7 en 6 functionarissen bij opsporing veel
matching tussen de oude en nieuwe functies voorkomt. Waardoor
volgens ons sprake behoort te zijn van directe plaatsing. Mens
volgt werk is uitgangspunt volgens sociaal plan
3. er al plannen zijn doorgerekend waarbij zowel volgens het juiste
(sociaal plan) als het alternatief (huidige plan) is doorgerekend.
Ook in het huidige plan is al bekend dat er boventalligheid zal
ontstaan. )
In het plan van FPO herkennen we een groot aantal punten uit de
handleiding, zoals eerder genoemd. Volgens ons is de handleiding
op een aantal punten strijdig met sociaal plan.
Uitgangspunten van sociaal plan (volgens de bonden).
Uitgangspunt van sociaal plan is:
* plaatsing en herplaatsing van medewerkers in dezelfde of in
passende functies.(blz.7 Preambule)
* Bij de algemene uitgangspunten (art.1:3 lid 1) staat onder 3e
bolletje:
Medewerkers volgen zoveel mogelijk hun werk (ook als dat
verandering van functie geeft)
art.1:3 lid 4 herhaalt dit nogmaals.
* Uit dit artikel blijkt dat er 2 mogelijkheden zijn:
1e. Medewerkers volgen in principe hun werk. Bij voorkeur op de
oude locatie of regio Dit betekend volgens ons direct plaatsen.
2e. Als dit niet mogelijk is, spant de werkgever zich tot het
uiterste in om van werk naar werk te bemiddelen (intern of extern)
om gedwongen WW-situaties te voorkomen.
Voor de medewerker gelden een paar voorwaarden. Daarvoor is er een
scala aan procedures, instrumenten en regelingen ontwikkeldHierbij
gelden de afspraken van blz.11. De procedures, instrumenten en
regelingen staan beschreven in hoofdstuk 2.
Hoofdstuk 2 regelt het plaatsingsproces (dus als medewerkers hun
werk niet kunnen volgen).
Art.2:4 geeft nogmaals aan : Het uitgangspunt is dat medewerkers
zoveel mogelijk hun werk volgen.
Bijzonderheden van het sociaal plan zijn dat een aantal definities
niet zijn uitgewerkt, zoals:
* passende functie cq passendheid
* om her en bijscholing
* boventalligheid
* gewijzigde functie
* formele functie
* uitwisselbare functies
* criteria mbt geschiktheid cq geschikt te maken
Verder is het de vraag of het wel genoemde criterium produkt van
leeftijd x dienstjaren door CWI zal worden geaccepteerd, indien het
tot ontslag komt. Volgens ons is dat niet het geval.
De hierboven genoemde zienswijze van de vakbonden is op 15 april per
brief aan de Raad van Bestuur gezonden. Op maandag 19 april jl. werd
hierover in een extra overleg tussen Raad van Bestuur en vakbonden
gesproken.
De Raad van Bestuur staat op het standpunt geen aanpassingen of
wijzigingen van de ingeslagen weg te willen bespreken. Zij gaan ons
schriftelijk antwoord geven op onze zienswijze.
Wat betekend dit voor de huidige situatie?
Dit betekend dat er nu een stevig verschil van inzicht is ontstaan in
de toepassing van het sociaal plan. Een juiste en objectieve hantering
van spelregels is volgens mij met dit sociaal plan niet mogelijk. Dit
betekend volgens ondergetekende dat er meer duidelijkheid moet gaan
ontstaan om definities en toepassingen tussen vakbonden en werkgever.
We hebben aangedrongen op een snelle schriftelijke reactie van Raad
van Bestuur op onze 5 bonden brief.. Het UWV gaat ons (in mei) door
middel van een workshop nogmaals proberen uit te leggen dat zij het
sociaal plan wel juist hebben toegepast.
Hoe nu verder?
Ik nodig leden uit contact met me te zoeken bij mogelijke foute
toepassing van het sociaal plan.
Ik ben inmiddels benaderd door een lid die d.m.v. van de selectie een
ongeschikt heeft gekregen op een functie die hij al meer dan 10 jaar
uitvoert. Wij gaan hier werk van maken.
Indien een lid door het doorzakken van een collega zijn functie gaat
kwijtraken, hoor ik dat graag. Dit zou begin van juridische procedure
kunnen worden.
Sociaal Plan
Als gevolg van het hierboven besproken heeft het UWV toegezegd ons van
alle komende veranderingen snel op de hoogte te brengen, zodat dit
soort problemen niet meer kunnen voorkomen. Indien er uit het
FPO-traject individuele problemen ontstaan is UWV bereid hier naar te
kijken om mogelijk maatwerk toe te passen.
Het UWV is bereid naar door ons aangeleverde verbeteringen in het
kader van het sociaal plan serieus te bekijken. De Unie zal hier aan
gaan werken en zonodig met voorstellen komen.
Wij gaan het UWV proberen duidelijk te maken dat , voor wat ons
betreft, het sociaal plan onvoldoende is uitgewerkt om medewerkers van
een reorganiserende en krimpende organisatie voldoende te beschermen.
Een nieuw cq op verschillende onderdelen aangepast sociaal plan zal
dit mogelijk beter kunnen.
SUB WALVIS
De besprekingen tussen belastingdienst en het UWV zijn op gang
gekomen. Als vakbonden zijn wij nog niet betrokken bij de
besprekingen. Afgelopen vrijdag 16 april heeft een gesprek tussen UWV
en Belastingdienst plaats gevonden. Hierin is de toezegging gedaan dat
het gesprek binnenkort zal plaatsvinden. Een convenant tussen UWV en
Belastingdienst zal de arbeidsvoorwaarden van overgaand personeel
moeten regelen. De selectie van de medewerkers zal plaats vinden door
UWV. Hiervoor zal ook een plaatsingsplan worden opgesteld waarvoor de
OR adviesrecht heeft.
Voor iedere afdeling van WG (betrokken bij overgang werkzaamheden
Belastingdienst) komt een zogenaamd äfbouwplan.
Bereid je voor op de veranderingen ! ! !
Als je zelf verwacht dat je functie wel eens in gevaar kan komen of
als je al behoorlijk lang op een zelfde positie zit is het zeker aan
te raden eens om je heen te kijken. Wat voor alternatieven heb je
achter de hand. Wat lijkt je behalve je eigen werk ook leuk om te
doen..Ga hier over praten en kijk wat voor mogelijkheden er zijn om je
daarin ondersteuning te verlenen. Mobiliteitcentra en loopbaancentra
binnen UWV zullen je kunnen helpen.
Medewerkers van WG weten op termijn wat er gaat gebeuren, als je niet
te laat wil zijn, begin zo snel mogelijk om je bij te scholen e.d.
.Misschien zijn er intern mogelijkheden, in het slechtste geval zal je
misschien buiten UWV terecht komen. Zorg ervoor dat je nu begint met
je mogelijkheden te onderzoeken. Je zal er nooit slechter van worden.
Kansen ontstaan bij WW!!!
MAARZorg ervoor dat je rechtspositie goed blijft. Het sociaal plan
blijft de leidende regeling. Ga niet direct een afspraak aan die
automatisch leidt tot uitstroom. Laat je niet verleiden tot snelle
beslissingen. Overleg met collegas of eventueel kaderleden van de
vakbond of met de vakbondsbestuurders in het land (zie web-site De
Unie). Beter een keer te veel gevraagd, dan niet gevraagd ! ! !
Overige punten
* Open overleg 2 april jl.
* Plaatsingssystematiek Frontoffice / Backoffice
In het open overleg van 2 april jl zijn vragen over dit onderwerp
gesteld omdat ondertekende in het bezit was gekomen van een
notitie hierover.
Volgens de Raad van Bestuur had dit stuk geen enkele status en was
dit gemaakt door een aantal enthousiaste managers!?? Het zal wel.
Indien mocht blijken dat het stuk al wel wordt toegepast dan hoor
ik dat graag.
* Overnameprijs leaseautos
Bleek in een individuele zaak vermoedelijk foutief te zijn
berekend. Geen doorwerking voor anderen.
* Arbeidsvoorwaardelijk kader bij mobiliteit
Binnen de werkgroep mobiliteit heeft De Unie het standpunt
ingenomen dat we liever beleid zien dat voor iedereen geldt, dan
dat de manager moet bepalen of iets wel of niet kan. Ook de
medezeggenschap heeft inmiddels een reactie op dit beleid gegeven.
* Cultuurverandering binnen UWV
De Unie heeft aangedrongen om alsnog een cultuuronderzoek binnen
het UWV te laten uitvoeren. De fusie van de 5 Uvis levert nog
steeds, in het kader van de verschillende culturen, botsingen op.
Wellicht kan zon onderzoek bijdragen aan de vorming van een
gezamenlijke cultuur. In ieder geval zou het kunnen bijdragen in
het herkennen van cultuurverschillen. Ook het boek Publiek
verzekerd geeft aan dat bij de vorming van het UWV hieraan niet
voldoende aandacht is besteed.
* Mobiliteitscentrum
N.a.v signalen van De Unie gaat het UWV de grote toestroom op deze
centra beter in de gaten houden. De wachttijden lopen op. Er
zullen groepsgewijze workshops worden georganiseerd. Er komen ook
meer begeleiders.
Omdat werd aangegeven dat managers een beperkende faktor waren
heeft het UWV hier werk van gemaakt. Managers worden nu opgeleid
om medewerkers beter te begeleiden en te stimuleren gebruik te
maken van de centra.
Ook wordt er nu gewerkt aan een communicatiecampagne rondom de
(gewenste) mobiliteit.
* Functiewaardering buitendienst WW
Er zijn door De Unie vragen gesteld in het kader van de waardering
van de functie van de buitendienst medewerker WW. Het lijkt erop
dat de lagere waardering al vast lag, voor het onderzoek werd
ingesteld. Arbeidszaken heeft toegezegd de zaak uit te zoeken.
De Unie staat op het standpunt dat dit soort
functiewaarderingszaken, door de werkgever in samenspraak met de
systeemhouders adviesbureau Beerenschot en de vakbond oa De Unie
zal moeten plaatsvinden.
Geschillencommissie UWV.
Ik krijg via leden regelmatig vragen en opmerkingen over de
geschillencommissie UWV. Veel leden hebben bijzondere ervaringen. Ik
wil graag in contact komen met leden die bijzondere ervaringen hebben
opgedaan. Een en ander zal, desgewenst, vertrouwelijk worden
behandeld.
Diversen
In dit stukje informeren wij u over algemene zaken.
* Piep-systeem
Het UWV gaat uit van een zogenaamd piep-systeem. Daar waar
problemen ontstaan of dreigen te ontstaan, verwacht men berichten
(piepen!!) via de interne lijn, de OR of vakbonden.
Indien u het idee heeft dat het echt mis dreigt te lopen met uw
persoon, op uw afdeling of vestiging laat het ons (kaderleden,
bestuurder) dan weten (zal altijd vertrouwelijk en zonodig anoniem
worden behandeld)!!!
Belangrijk is: het eerst zelf proberen op te lossen, zonodig
d.m.v. gesprek met leidinggevende, informatie halen of bespreken
bij de afdeling P&O.
Wij kunnen de informatie verzamelen en zonodig de Raad van Bestuur
aanspreken.
* Informatie van leden in WAO, gedeeltelijk WAO
Indien Unie-collegas kent die in WAO (of gedeeltelijk) zitten en
de infobrief niet krijgen, laat ze even contact opnemen met De
Unie. Zodra zij contact opnemen zullen zij de infobrief ook
krijgen (evt.via email)
* Maak een collega lid
Roel Zijlstra
Bestuurder
vrijdag, 23 april 2004