De Vlaamse regering keurde de nota over de globale
consolidatie over Beter Bestuurlijk Beleid (BBB) goed onder
voorwaarde van technisch nazicht. De nota vervolledigt,
harmoniseert en consolideert tientallen eerdere beslissingen
in verband met het toekomstige organisatiemodel van de Vlaamse
overheid.
Met BBB bereidt de Vlaamse regering zich voor op de
uitdagingen waar de Vlaamse overheid in de 21ste eeuw mee
geconfronteerd zal worden. Doelstellingen zijn onder andere:
soepel kunnen inspelen op nieuwe maatschappelijke tendensen,
klantgericht optreden, de dienstverlening steeds effectiever
en efficiënter uitbouwen en een overzichtelijker en slagvaar-
diger overheidsadministratie realiseren.
De taken en bevoegdheden van de Vlaamse overheid zullen in
dertien voor de burger logisch samengestelde beleidsdomeinen
worden gegroepeerd. Met het oog op eenvoud en slagvaardigheid
krijgt elk beleidsdomein een identieke structuur met een
duidelijke taakverdeling voor de entiteiten.
De beleidsondersteunende taken van het beleidsdomein worden in
het departement ondergebracht en verzelfstandigde agentschap-
pen zorgen voor de beleidsuitvoering.
De beleidsbepaling is een taak van de minister die de
uitvoering van het beleid door de agentschappen aanstuurt,
evalueert en bijstuurt. Daarbij wordt de minister door het
departement ondersteund. De ministeriële kabinetten worden op
termijn beperkt tot een persoonlijke staf en adviseurs voor
het algemene regeringsbeleid.
Per beleidsdomein blijft er in principe nog slechts één
strategische adviesraad over die deskundig onderbouwde
standpunten formuleert over strategische beleidsvraagstukken
en de hoofdlijnen van beleid en een bijdrage levert bij het
vormen van een beleidsvisie.
Sinds februari 2000 werkte de Vlaamse regering aan de
uitwerking van het concept en de implementatie van dat brede
veranderingstraject. De zes fasen totnogtoe bij het
totstandkomen van de nieuwe organisatiestructuur kunnen als
volgt worden omschreven:
- het vastleggen van de basisprincipes
- het verankeren van de basisprincipes in decreten en
besluiten
- het kritisch analyseren van de huidige situatie aan de
hand van de basisprincipes
- het formuleren per beleidsdomein van voorstellen voor een
nieuwe structuur en verbeterde processen
- het verankeren van de nieuwe organisatiestructuur
- het vervolledigen en consolideren van de beslissingen
totnogtoe.
Het vastleggen van de basisprincipes
De tien basisprincipes van BBB, de indeling in dertien
beleidsdomeinen en een plan van aanpak werden vastgelegd met
de beslissingen van de Vlaamse regering van 21 februari 2000,
17 november 2000 en 19 januari 2001.
Het verankeren van de basisprincipes in decreten en besluiten
De basisprincipes werden verankerd in drie decreten en een
aantal besluiten van de Vlaamse regering:
- het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid legt het
organisatorisch-administratief kader van de vernieuwde
Vlaamse overheid vast
- het Comptabiliteitsdecreet zorgt voor een regeling van de
begrotingen, de boekhouding, de controle inzake subsidies
en de controle door het Rekenhof
- het decreet tot regeling van de strategische adviesraden
legt het algemene kader vast voor adviesverlening inzake
beleidsaangelegenheden en bevat generieke regels voor
strategische adviesraden
- de Vlaamse regering keurde twee algemene regelingen goed
die de vooropgestelde operationele autonomie aan de hoofden
van respectievelijk de intern verzelfstandigde
agentschappen (IVA's) en van de departementen concretiseren
- op 4 juli 2003 hechtte de Vlaamse regering haar
principiële goedkeuring, met het oog op vakbondsoverleg en
adviesaanvraag aan de Raad van State, aan een voorontwerp
van raamstatuut, managementcode en model van arbeids-
reglement voor het personeel van de Vlaamse overheid.
Het kritische analyseren van de huidige situatie
Met het decreet Bestuurlijk Beleid als dwingend
referentiekader werd de huidige Vlaamse overheidsstructuur
geanalyseerd en geëvalueerd. Deze oefening nam een aanvang met
de sectorale invulling binnen de dertien door de Vlaamse
regering afgebakende beleidsdomeinen. Dat resulteerde in
voorstellen voor een toekomstige organisatiestructuur per
beleidsdomein die door de Vlaamse regering principieel werden
goedgekeurd.
Het formuleren per beleidsdomein van voorstellen voor een
nieuwe structuur
De Vlaamse regering stelde per beleidsdomein een
veranderingsmanager aan, die de sectorale invulling verder
uitwerkte en binnen het beleidsdomein de overgang naar de
nieuwe organisatiestructuur voorbereidde. De veranderings-
managers maakten ook voorstellen van ontwerpdecreten en
ontwerpbesluiten voor de oprichting van agentschappen.
Het verankeren van de nieuwe organisatiestructuur
Intern verzelfstandigde agentschappen (IVA's) hebben in de
regel geen van het ministerie afgescheiden rechts-
persoonlijkheid en kunnen door de Vlaamse regering worden
opgericht door middel van een oprichtingsbesluit. Van volgende
IVA's heeft de Vlaamse regering ondertussen het
oprichtingsbesluit definitief goedgekeurd:
- Studiedienst van de Vlaamse regering
- Interne Audit van de Vlaamse Administratie
- Inspectie Welzijn en Volksgezondheid
- Vlaams Energieagentschap
- Agentschap voor Landbouw en Visserij
Intern verzelfstandigde agentschappen met rechtspersoon-
lijkheid (IVA's-rp) en extern verzelfstandigde agentschappen
(EVA's) hebben een eigen rechtspersoonlijkheid en kunnen niet
worden opgericht zonder de tussenkomst van het Vlaams
Parlement. IVA's-rp en publiekrechtelijk vormgegeven EVA's
(EVA-pub) worden bij decreet door het Vlaams parlement
opgericht. Van volgende IVA's-rp en EVA's-pub is het
oprichtingsdecreet ondertussen door het Vlaams Parlement
definitief aangenomen:
- Kind en Gezin
- Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
- Toerisme Vlaanderen
- Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en
Gasmarkt
- De Scheepvaart
- Waterwegen en Zeekanaal
- Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn
Van volgende IVA's-rp en EVA's-pub is het oprichtingsdecreet
al door de commissie Institutionele Hervorming en
Bestuurszaken van het Vlaams Parlement goedgekeurd met het oog
op de stemming in plenaire vergadering:
- Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen
- Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen
- IWT
- Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGIOn)
- Vlaams Zorgfonds
- Fonds Jongerenwelzijn
- Bloso
- Vlaams Agentschap Ondernemen
- Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding
- Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming
- Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek
- Agentschap voor Natuur en Bos
- Vlaamse Milieumaatschappij voor Water en Lucht
- Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij
- Insituut voor Natuur- en Bosonderzoek
- Vlaamse Landmaatschappij
Privaatrechtelijk vormgegeven EVA's (EVA's-priv) worden ook
door de Vlaamse regering opgericht, maar dat kan pas nadat het
Vlaams Parlement daartoe met een decreet de uitdrukkelijke
toelating (machtiging) heeft gegeven. Van volgende EVA's-priv
is het oprichtingsdecreet ondertussen door het Vlaams
Parlement definitief aangenomen:
- Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg
- NV met sociaal oogmerk Werkholding
- NV Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Woonkrediet
Van volgende EVA's-priv is het oprichtingsdecreet al door de
commissie Institutionele Hervorming en Bestuurszaken van het
Vlaams parlement goedgekeurd met het oog op de stemming in
plenaire vergadering:
- Vlaams Agentschap voor Rekrutering en Selectie
- vzw De Rand
- NV Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV)
- NV Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM)
- NV Vlaamse Participatiemaatschappij (VPM)
- vzw Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing
Het vervolledigen en consolideren van de beslissingen
totnogtoe
De afwerking en bestendiging van het geheel gebeuren nu met de
goedkeuring van de nota over de globale consolidatie door de
Vlaamse regering. Elementen daarvan zijn onder andere:
- de vaststelling van de beleidsdomeinen en de vaststelling
van de missie en taakstelling van departementen en
agentschappen;
- een overzicht van de organogrammen van de dertien
beleidsdomeinen; die organogrammen zijn een momentopname in
het beslissingsproces; ze kunnen waar nodig nog worden
aangepast en verfijnd;
- het oplossen van resterende knelpunten inzake positie en
taakstelling van entiteiten;
- de invulling van de Interne Diensten voor Preventie en
Bescherming op het werk (IDPB) en de syndicale
overlegstructuur;
- de beleidsdomeinoverschrijdende afstemming;
- de herstructurering van het adviesstelsel;
- de uitwerking van organisatieboeken en een administratieve
gids van de Vlaamse overheid;
- het kostenplaatje van BBB.
Informatiecampagne
Naar aanleiding van BBB wordt in de loop van de eerste twee
weken van mei een informatiecampagne gevoerd via advertenties
in kranten en een selectie van magazines. De campagne zal
focussen op de toekomstgerichtheid en spoort de Vlaamse burger
aan de informatiebrochure op te halen bij zijn gemeentebestuur
of bibliotheek of aan te vragen bij de Vlaamse Infolijn op
0800-3 02 01.
Verdere informatie over BBB is te vinden op de website
www.vlaanderen.be/BBB
Voor meer informatie over BBB:
- Eric Stroobants, bijzonder commissaris voor de reorganisatie
van het Vlaamse overheidsapparaat
tel.: 02-553 59 68
e-mail: eric.stroobants@coo.vlaanderen.be
- Leo Victor, bijzonder commissaris voor de reorganisatie van
het Vlaamse overheidsapparaat
tel.: 02-553 51 71
e-mail: leo.victor@azf.vlaanderen.be
- Joris Sels, adjunct-kabinetschef van de minister-president
tel.: 02-553 29 11
e-mai: joris.sels@vlaanderen.be
- Johan De Graeve, adjunct-kabinetschef van de Vlaamse
minister van Ambtenarenzaken
tel.: 02-553 23 11
e-mail: johan.degraeve@vlaanderen.be
persinfo : Tom Ongena, woordvoerder van
de minister-president - tel. 02 553 29 11
e-mail: persdienst.somers@vlaanderen.be
De persconferenties van de Vlaamse regering kunnen worden
beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties
---
Vlaamse overheid