Veiligheid centraal bij aanleg Betuweroute
Vandaag publiceerde de Volkskrant een artikel met de kop: Brandweer
vreest ramp Betuwelijn. Daarin staat dat bij de aanleg van de
Betuwelijn onvoldoende rekening is gehouden met een ramp met
gevaarlijke stoffen. Het artikel is gebaseerd op een rapport van het
NIBRA (Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding) uit
november 2003.
Veiligheid neemt een buitengewoon prominente plaats in bij de aanleg
van de Betuweroute. Al bij de start in 1994 van het project is een
inventarisatie uitgevoerd door de brandweer over de brandveiligheid
van de Betuweroute. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft
naar aanleiding daarvan in 1995 voor verschillende maatregelen extra
geld uitgetrokken.
In nauwe samenwerking tussen de ministeries van Verkeer en Waterstaat,
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de vier betrokken regionale
brandweren en de Projectorganisatie Betuweroute wordt tot op de dag
van vandaag gekeken naar de brandweervoorzieningen ten behoeve van de
Betuweroute. Speciaal hiervoor is de stuurgroep Publieke Veiligheid
Betuweroute opgericht. Deze stuurgroep staat onder voorzitterschap van
Ruud van de Pol, commandant van de Regionale Brandweer Zuid Holland
Zuid en tevens coördinerend brandweercommandant voor de HSL-Zuid en
Betuweroute.
Het rapport van het NIBRA is opgesteld in opdracht van het ministerie
van BZK, de 4 betrokken brandweerregios en de Projectorganisatie
Betuweroute en is binnen de genoemde stuurgroep besproken. Daar is
stilgestaan bij de inventarisatie van restpunten en punten ter
verbetering ten aanzien van de brandweervoorzieningen. Ook is per punt
vastgesteld wie daarvoor verantwoordelijk is. Van de in het rapport
genoemde punten is een groot deel al overgenomen of wordt de komende
tijd uitgevoerd. Dan gaat het om zaken als de afstanden tussen deuren
in de geluidsschermen, taludtrappen, parkeerstroken en keerlussen et
cetera.
Verder is binnen de stuurgroep afgesproken dat er op peildatum 1
januari 2005 opnieuw een inventarisatie plaatsvindt. Dat is een
laatste gezamenlijke check van de brandweer en de Projectorganisatie
Betuweroute van welke restpunten er dan nog zijn en hoe die opgelost
kunnen worden voordat de treinen in 2007 gaan rijden.
De brandweer, Projectorganisatie Betuweroute en het ministerie van
Verkeer en Waterstaat zijn van mening dat er sprake is van een goed
beheerst proces waarin de veiligheid van de Betuweroute centraal
staat.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat