Op voorstel van Vlaams minister van Openbare Werken Gilbert
Bossuyt heeft de Vlaamse regering ingestemd met een pakket
bijkomende flankerende maatregelen die de hinder tijdens de
werken aan de Antwerpse ring zullen beperken.
De extra minder hindermaatregelen omvatten ondermeer de
versterking van snelbusdiensten en stadslijnen van De Lijn en
een verminderde tariefstructuur voor het gebruik van de
Liefkenshoektunnel tijdens de onderhoudswerken aan de R1.
Tariefaanpassing Liefkenshoektunnel
Om het collectief (bus)vervoer aan te moedigen, zullen bussen
van De Lijn en van de havenbedrijven gratis gebruik kunnen
maken van de Liefkenshoektunnel. De parking aan het tolgebouw
wordt toegankelijk gemaakt voor P&R zodat werknemers er kunnen
overstappen naar het collectief vervoer.
Voor de globale periode van de werken zullen de tarieven voor
de houders van een Teletolabonnement herleid worden van 9,2
euro naar 8,0 euro, wat een daling is van 15%. Voor de periode
van de werken aan de Kennedytunnel in juli 2004 en juli 2005
zal een bijkomende korting in de vorm van een terugbetaling
achteraf aan de gebruikers van het Teletolabonnement toegekend
worden. Die korting zal berekend worden op basis van de netto
meeromzet die zal gegenereerd worden door het extra verkeer
dat gebruik zal maken van de Liefkenshoektunnel tijdens de
werken. Personenwagens met Teletolabonnement krijgen eveneens
een korting in de vorm van een terugbetaling van de meeromzet.
"De economische activiteiten in de haven moeten maximaal
gegarandeerd worden", legt Bossuyt uit, "vandaar dat we
collectief vervoer aanmoedigen en vrachtwagens van de vaste
klanten van de Liefkenshoektunnel als eerste genieten van een
korting. Indien vrachtwagens hiervan maximaal gebruik maken,
creëert dit nieuwe ruimte voor personenwagens op de R1 en
verhoogt de veiligheid in de zone van de werken."
Aanbodverhoging openbaar vervoer
"Bovenop de verhoging van de capaciteit op de bestaande
hoofdassen in en rond Antwerpen door de inzet van 10 extra
hermelijntrams en 130 gelede bussen, voeren we een bijkomende
versterking door van de radiale en tangentiële assen, de
sneldiensten van en naar Antwerpen en het stedelijke net"
aldus Bossuyt, "Antwerpen moet en zal bereikbaar zijn voor
iedereen die gebruik maakt van het openbaar vervoer".
De radiale versterking zal gerealiseerd worden door de
frequentie van 1 tram per 7,5 minuten te verhogen naar 1 tram
per 6 minuten. Dit levert per uur een capaciteitswinst van 25%
op. Ook de frequentie van de stopbusdiensten Schoten
Stadslijn, lijn 41 Sint Antonius-Antwerpen, lijn 196 Antwerpen
-Mortsel-Hove-Lint-Duffel, en lijn 297 tussen Antwerpen en
Boechout zal verhoogd worden wanneer de vraag de extra
capaciteit van de gelede bussen overstijgt.
Op de sneldiensten A12 Noord Zandvliet-Antwerpen en Putte-
Antwerpen, E19 Zuid Antwerpen-Kontich en E313 Antwerpen-
Grobbendonk, wordt het spitsuuraabod opgedreven en de
zaterdagdienst ingevoerd. Bovendien wordt het traject van de
sneldienst E19 Zuid verlengd via de geplande P&R op de
expressweg naar Edegem en Hove om dit hele gebied ten zuiden
van Antwerpen via een sneldienst met Antwerpen Centrum te
kunnen verbinden.
Door de verdere uitbouw van de tangentiële lijnen ontstaan
performante verbindingen tussen de randgemeenten zonder dat
het centrum van Antwerpen moet worden doorkruist. Het betreft
de lijn 33 Hoboken-Merksem en de lijn 78 Zandvliet-Hoevenen-
Kapellen-Brasschaat-Schoten-Wijnegem. Nieuwe lijnen zullen
worden ingezet tussen Wijnegem en Wilrijk en tussen Borsbeek
en Schelle.
Een aantal stadsdiensten worden versterkt en nieuwe, korte
trajecten ter vervollediging van het net worden ingelegd om
capaciteitsnoden binnen de stad en de stadsrand op te vangen.
Om ook op onverwachte ontwikkelingen voorbereid te zijn, wordt
een vrij inzetbare reserve van 20 standaardbussen achter de
hand gehouden.
INFO : Joris Vandenbroucke
Woordvoerder van minister Bossuyt
02/553 70 11 of 0475/98 14 58
---
Vlaamse overheid