Vlaamse overheid

Op voorstel van Vlaams minister van Openbare Werken Gilbert Bossuyt heeft de Vlaamse regering ingestemd met een pakket bijkomende flankerende maatregelen die de hinder tijdens de werken aan de Antwerpse ring zullen beperken.

De extra minder hindermaatregelen omvatten ondermeer de versterking van snelbusdiensten en stadslijnen van De Lijn en een verminderde tariefstructuur voor het gebruik van de Liefkenshoektunnel tijdens de onderhoudswerken aan de R1.

Tariefaanpassing Liefkenshoektunnel

Om het collectief (bus)vervoer aan te moedigen, zullen bussen van De Lijn en van de havenbedrijven gratis gebruik kunnen maken van de Liefkenshoektunnel. De parking aan het tolgebouw wordt toegankelijk gemaakt voor P&R zodat werknemers er kunnen overstappen naar het collectief vervoer.

Voor de globale periode van de werken zullen de tarieven voor de houders van een Teletolabonnement herleid worden van 9,2 euro naar 8,0 euro, wat een daling is van 15%. Voor de periode van de werken aan de Kennedytunnel in juli 2004 en juli 2005 zal een bijkomende korting in de vorm van een terugbetaling achteraf aan de gebruikers van het Teletolabonnement toegekend worden. Die korting zal berekend worden op basis van de netto meeromzet die zal gegenereerd worden door het extra verkeer dat gebruik zal maken van de Liefkenshoektunnel tijdens de werken. Personenwagens met Teletolabonnement krijgen eveneens een korting in de vorm van een terugbetaling van de meeromzet.

"De economische activiteiten in de haven moeten maximaal gegarandeerd worden", legt Bossuyt uit, "vandaar dat we collectief vervoer aanmoedigen en vrachtwagens van de vaste klanten van de Liefkenshoektunnel als eerste genieten van een korting. Indien vrachtwagens hiervan maximaal gebruik maken, creëert dit nieuwe ruimte voor personenwagens op de R1 en verhoogt de veiligheid in de zone van de werken."

Aanbodverhoging openbaar vervoer

"Bovenop de verhoging van de capaciteit op de bestaande hoofdassen in en rond Antwerpen door de inzet van 10 extra hermelijntrams en 130 gelede bussen, voeren we een bijkomende versterking door van de radiale en tangentiële assen, de sneldiensten van en naar Antwerpen en het stedelijke net" aldus Bossuyt, "Antwerpen moet en zal bereikbaar zijn voor iedereen die gebruik maakt van het openbaar vervoer".

De radiale versterking zal gerealiseerd worden door de frequentie van 1 tram per 7,5 minuten te verhogen naar 1 tram per 6 minuten. Dit levert per uur een capaciteitswinst van 25% op. Ook de frequentie van de stopbusdiensten Schoten Stadslijn, lijn 41 Sint Antonius-Antwerpen, lijn 196 Antwerpen
-Mortsel-Hove-Lint-Duffel, en lijn 297 tussen Antwerpen en Boechout zal verhoogd worden wanneer de vraag de extra capaciteit van de gelede bussen overstijgt.

Op de sneldiensten A12 Noord Zandvliet-Antwerpen en Putte- Antwerpen, E19 Zuid Antwerpen-Kontich en E313 Antwerpen- Grobbendonk, wordt het spitsuuraabod opgedreven en de zaterdagdienst ingevoerd. Bovendien wordt het traject van de sneldienst E19 Zuid verlengd via de geplande P&R op de expressweg naar Edegem en Hove om dit hele gebied ten zuiden van Antwerpen via een sneldienst met Antwerpen Centrum te kunnen verbinden.

Door de verdere uitbouw van de tangentiële lijnen ontstaan performante verbindingen tussen de randgemeenten zonder dat het centrum van Antwerpen moet worden doorkruist. Het betreft de lijn 33 Hoboken-Merksem en de lijn 78 Zandvliet-Hoevenen- Kapellen-Brasschaat-Schoten-Wijnegem. Nieuwe lijnen zullen worden ingezet tussen Wijnegem en Wilrijk en tussen Borsbeek en Schelle.

Een aantal stadsdiensten worden versterkt en nieuwe, korte trajecten ter vervollediging van het net worden ingelegd om capaciteitsnoden binnen de stad en de stadsrand op te vangen.

Om ook op onverwachte ontwikkelingen voorbereid te zijn, wordt een vrij inzetbare reserve van 20 standaardbussen achter de hand gehouden.

INFO : Joris Vandenbroucke
Woordvoerder van minister Bossuyt 02/553 70 11 of 0475/98 14 58


---