23-4-2004
Ford Focus C-MAX dé MPV-trekauto
De Ford Focus C-MAX is gekozen tot winnaar in de MPV-klasse bij de
verkiezing van Trekauto van het Jaar 2004. De tienkoppige jury van
auto- en caravanjournalisten uit binnen- en buitenland verkoos de
Focus C-MAX 2.0 liter TDCi uit 24 deelnemende autos.
De jaarlijkse verkiezing Trekauto van het Jaar is een initiatief van
het ANWB maandblad Kampeer & Caravan Kampioen.
De jury is voor de verkiezing twee dagen in actie geweest op het
testterrein van DAF bij het Brabantse Sint Oedenrode. Achter elke auto
hangt een caravan, waarvan het gewicht is afgestemd op dat van de
trekkende auto. Tijdens de testritten wordt gelet op prestaties,
weggedrag en comfort. Een speciaal team van juryleden onderzoekt
daarna de ´vakantievriendelijkheid´ van alle autos. Zij letten onder
meer op de inhoud van de bagageruimte en geven punten voor het gemak
waarmee de caravan aan de auto is te koppelen.
Buitengewoon geschikt voor vakantie
Over het algemeen kan worden gesteld dat een midi-MPV als de Ford
Focus C-MAX buitengewoon geschikt is voor gebruik op vakantie of
tijdens andere vormen van vrijetijdsbesteding. Vooral de flexibiliteit
van interieur en meubilair maken dat de Focus C-MAX gemakkelijk in
iedere gewenste configuratie kan worden ingericht. De enorm soepele
2.0 liter Duratorq common rail dieselmotor van de Focus C-MAX is een
ideale krachtbron voor een reiswagen in het bijzonder voor een
caravantrekker, met een maximaal aanhangwagengewicht (geremd) van 1500
kg. Naast de bekroonde 2.0 liter Duratorq TDCi (Turbocharged Diesel
Common rail injection) met 100 kW/136 pk en vooral een maximumkoppel
van 320 Nm bij slechts 2.000 omw/min is de Focus C-MAX ook leverbaar
met de 1.6 liter Duratorq dieselmotor van 80 kW/109 pk en 240 Nm bij
slechts 1.750 toeren. Voor nog meer comfort is op laatst genoemde
motor ook een Continue Variabele Transmissie leverbaar.
Nieuwe benzinemotoren
Bijna een half jaar na de introductie van de Focus C-MAX is Ford nu
bijzonder verheugd de uitbreiding van het motorengamma met twee nieuwe
benzinemotoren aan te kunnen kondigen. Het gaat om een vernieuwde
versie van de 1.8 liter Duratec, die een vermogenswinst van vijf
paardenkrachten (nu dus 92 kW/125 pk) koppelt aan een geringer
brandstofverbruik en lagere emissies. Geheel nieuw is de 2.0 liter
Duratec-motor van 107 kW/145 pk, die aan de top van het motorenaanbod
voor de Focus C-MAX komt te staan.
Zuinig en betrouwbaar
De nieuwe compacte lichtgewicht 2.0 liter Duratec benzinemotor is
ontworpen met het oog op betrouwbare prestaties en een uitstekende
rijkwaliteit gedurende de gehele levensduur. De motor biedt de
bestuurder uitstekende prestaties en prettige rij-eigenschappen,
gecombineerd met een zuinig brandstofverbruik, soepele bediening en
een lang en betrouwbaar serviceleven met weinig onderhoudsvereisten.
De Focus C-MAX met de 2.0 liter Duratec-motor, accelereert van 0 tot
100 km/h in 9,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 203 kilometer per
uur. Het brandstofverbruik, in liters per 100 kilometer, is 10,0 in de
stad, 5,6 buiten de stad en gecombineerd 7,3, met een CO2-emissie van
176 gram per kilometer. Het maximaal aanhangwagengewicht (geremd) van
1400 kg maakt ook deze krachtbron tot een voorbeeldige caravantrekker.
De prijzen van de Focus C-MAX met de nieuwe 2.0 liter benzinemotor
starten bij 24.250,-.
AutoRai