FNV BONDGENOTEN



Enquête: oudere werknemers supermarkten vaak weggepest

Oudere medewerkers in supermarkten worden steeds vaker weggepest. Dat blijkt uit een enquête die FNV Bondgenoten heeft gehouden onder zijn leden.
Verplichte overplaatsingen onder het motto 'je bent te duur voor dit filiaal', valse beschuldiging van diefstal en eenzijdige wijzigingen van arbeidscontracten blijkt in 58 % van de filialen voor te komen. Met name Albert Heijn en C1000 springen er negatief uit, met respectievelijk 70 en 75%.

Bondgenoten heeft de enquête gehouden naar aanleiding van klachten van leden over de gevolgen van de prijzenslag in hun filiaal. Door 467 filialen en distributiecentra (van zo'n 30 supermarktformules) is gereageerd op de enquête. Daaronder zijn opvallend veel Albert Heijn-winkels. Zo'n 158 in totaal. Vaak is de enquête ingevuld namens veel collega's of is er een handtekeningenlijst bijgevoegd. Bestuurder Jos Brocken van FNV Bondgenoten noemt de uitkomsten van de enquête dramatisch. 'Ik ben me rot geschrokken. Het is nog erger dan we dachten. Het geeft een duidelijk beeld dat de prijzenslag veel verslechteringen voor het personeel heeft opgeleverd. En met name geldt dit voor de werknemers bij Albert Heijn. Dat zij massaal reageren geeft aan dat zij blijkbaar extra teleurgesteld zijn in de manier waarop hun werkgever hun behandelt.'

Wat betreft de veiligheid in de winkels deed de bond ook schokkende ontdekkingen. Zo'n 52 % geeft aan dat er sprake is van knelpunten rond veiligheid en bezetting van de winkel. Bestuurder Jos Brocken: 'Ik vind het alarmerend wat uit deze enquête over veiligheid naar voren komt. Dit is ook zeker een bevestiging van onze eisen op dit gebied voor een nieuwe CAO. Wij zullen deze cijfers met de directies van de afzonderlijke supermarktformules bespreken, zodat ze doordrongen worden van de grote problemen die zijn ontstaan.'

FNV Bondgenoten heeft in de enquête ook gevraagd naar problemen rond ADV- en vakantieuren. In 65 % van de supermarktfilialen worden er minder uren ingeroosterd dan het aantal contracturen en wordt het verschil zonder overleg afgeboekt van het ADV of vakantiesaldo. Ook hier springt Albert Heijn er negatief uit met 83 %, Overigens scoort hier ook Konmar slecht met 81 %.

Opvallend is ook dat 36 % zegt, niet te kunnen beoordelen of de CAO wordt nageleefd.
Daarnaast geeft ook 36 % aan dat de naleving van de CAO moet worden verbeterd. Hier springen vooral de discounters zoals Lidl (64 %), Aldi (71%) en Schlecker (70%) er negatief uitspringen. Maar ook Albert Heijn (35 %) en C1000 (43 %) scoren slecht op naleving.

Daarnaast blijkt dat in 38 % onvoldoende rekening gehouden wordt met de wensen van het personeel bij het opstellen van roosters of het wijzigen van arbeidstijden. Bij Albert Heijn en C1000 is dat in 47 en 50 % het geval.

FNV Bondgenoten wil dat er op korte termijn in de nieuwe CAO afspraken gemaakt worden over naleving van de CAO, zeggenschap en veiligheid in de winkels. Tot nu toe weigeren de werkgevers dat. Ze hebben het CAO-overleg zelfs opgeschort. De volgende onderhandelingsronde is pas op 13 mei a.s.
De vakbond gaat daarnaast zelf contact opnemen met bedrijven waar
-blijkens deze enquête grote excessen optreden.

Meer informatie;
Jos Brocken, bestuurder FNV Bondgenoten

06-22973943
Marco van Moort, voorlichter FNV Bondgenoten

030-2738257

23 apr 04 09:25