FNV BONDGENOTEN
Enquête: oudere werknemers supermarkten vaak weggepest
Oudere medewerkers in supermarkten worden steeds vaker weggepest. Dat
blijkt uit een enquête die FNV Bondgenoten heeft gehouden onder zijn
leden.
Verplichte overplaatsingen onder het motto 'je bent te duur voor dit
filiaal', valse beschuldiging van diefstal en eenzijdige wijzigingen
van arbeidscontracten blijkt in 58 % van de filialen voor te komen.
Met name Albert Heijn en C1000 springen er negatief uit, met
respectievelijk 70 en 75%.
Bondgenoten heeft de enquête gehouden naar aanleiding van klachten van
leden over de gevolgen van de prijzenslag in hun filiaal. Door 467
filialen en distributiecentra (van zo'n 30 supermarktformules) is
gereageerd op de enquête. Daaronder zijn opvallend veel Albert
Heijn-winkels. Zo'n 158 in totaal. Vaak is de enquête ingevuld namens
veel collega's of is er een handtekeningenlijst bijgevoegd.
Bestuurder Jos Brocken van FNV Bondgenoten noemt de uitkomsten van de
enquête dramatisch. 'Ik ben me rot geschrokken. Het is nog erger dan
we dachten. Het geeft een duidelijk beeld dat de prijzenslag veel
verslechteringen voor het personeel heeft opgeleverd. En met name
geldt dit voor de werknemers bij Albert Heijn. Dat zij massaal
reageren geeft aan dat zij blijkbaar extra teleurgesteld zijn in de
manier waarop hun werkgever hun behandelt.'
Wat betreft de veiligheid in de winkels deed de bond ook schokkende
ontdekkingen. Zo'n 52 % geeft aan dat er sprake is van knelpunten rond
veiligheid en bezetting van de winkel. Bestuurder Jos Brocken: 'Ik
vind het alarmerend wat uit deze enquête over veiligheid naar voren
komt. Dit is ook zeker een bevestiging van onze eisen op dit gebied
voor een nieuwe CAO. Wij zullen deze cijfers met de directies van de
afzonderlijke supermarktformules bespreken, zodat ze doordrongen
worden van de grote problemen die zijn ontstaan.'
FNV Bondgenoten heeft in de enquête ook gevraagd naar problemen rond
ADV- en vakantieuren. In 65 % van de supermarktfilialen worden er
minder uren ingeroosterd dan het aantal contracturen en wordt het
verschil zonder overleg afgeboekt van het ADV of vakantiesaldo. Ook
hier springt Albert Heijn er negatief uit met 83 %, Overigens scoort
hier ook Konmar slecht met 81 %.
Opvallend is ook dat 36 % zegt, niet te kunnen beoordelen of de CAO
wordt nageleefd.
Daarnaast geeft ook 36 % aan dat de naleving van de CAO moet worden
verbeterd. Hier springen vooral de discounters zoals Lidl (64 %), Aldi
(71%) en Schlecker (70%) er negatief uitspringen. Maar ook Albert
Heijn (35 %) en C1000 (43 %) scoren slecht op naleving.
Daarnaast blijkt dat in 38 % onvoldoende rekening gehouden wordt met
de wensen van het personeel bij het opstellen van roosters of het
wijzigen van arbeidstijden. Bij Albert Heijn en C1000 is dat in 47 en
50 % het geval.
FNV Bondgenoten wil dat er op korte termijn in de nieuwe CAO afspraken
gemaakt worden over naleving van de CAO, zeggenschap en veiligheid in
de winkels. Tot nu toe weigeren de werkgevers dat. Ze hebben het
CAO-overleg zelfs opgeschort. De volgende onderhandelingsronde is pas
op 13 mei a.s.
De vakbond gaat daarnaast zelf contact opnemen met bedrijven waar
-blijkens deze enquête grote excessen optreden.
Meer informatie;
Jos Brocken, bestuurder FNV Bondgenoten
06-22973943
Marco van Moort, voorlichter FNV Bondgenoten
030-2738257
23 apr 04 09:25