Politiebond ACP

Uit het landelijk overleg...

Op donderdag 22 april heeft weer formeel overleg plaatsgehad tussen de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en de politievakorganisaties. Namens de Politievakorganisatie ACP waren Gerrit van de Kamp en Esme Rijs bij het overleg aanwezig. De volgende onderwerpen zijn aan de orde geweest.

Overwerk voor Europese Top

Van 1 juli 2004 tot 31 december 2004 is Nederland voorzitter van de Europese Unie. Dat betekent dat er een flink aantal informele tops en vele internationale overleggen in ons land gaan plaatsvinden. Al in november vorige jaar hebben de bonden de minister de 'tip' gegeven om tijdig capaciteit te reserveren wat betreft de politie inzet. Een deel valt namelijk in de zomer en dan zijn veel collega's met vakantie. Door op tijd te communiceren en te beslissen dat collega's gefaseerd of op andere tijden met vakantie gaan kan een hoop onvrede voorkomen worden.

De minister verwacht echter niet veel problemen rond het voorzitterschap en vindt het dus niet nodig om ruim te plannen op capaciteit. In de regio´s zijn dus geen verlofbeperking of verlofstops afgekondigd. Binnen de huidige sterkte moet dus al het extra werk worden gedaan. De ACP heeft daar haar zorg over aan de minister kenbaar gemaakt. Deze antwoordde hierop dat hij onze zorgen overbracht aan de korpsen, maar dat er voldoende geanticipeerd wordt en dat de situatie vooralsnog blijft zoals die is.

Het standpunt van de ACP is helder: de minister is op tijd gewaarschuwd. Het kan straks niet zo zijn dat uw verlof wordt ingetrokken. Ook het gebruik van de ontheffingsmogelijkheid van artikel 2.5 Arbeidstijdenwet zullen wij vanaf juli zeer kritisch volgen. De opgedane ervaringen met het oprekken en terzijde schuiven van de arbeidsbepalingen voor politiemensen maken ons niet gerust op de toekomst

Meer en minder uren

Na een recent (technisch) overleg over het onderwerp meer en minder uren, zijn bonden en de minister niet nader tot elkaar gekomen. De minister is met een voorstel gekomen dat voor de ACP niet aanvaardbaar is. Met dat voorstel zou het erop neerkomen dat korpsen extra arbeidstijd konden 'kopen' voor het volgend jaar. Wat er op neer komt dat er geen -principieel- oordeel over het voorkomen van meer en minder uren wordt ingenomen, maar dat korpsen juist voor hun verkeerde planning en aansturing worden beloond! Dat gaat er bij de ACP en de andere bonden niet in. Afgesproken is dat de bonden nog eenmaal een voorstel doen over dit onderwerp, om te zien of we er dan alsnog uitkomen.

Rechercheteams Antillen

Minister en bonden delen de opvatting dat er een politie specifieke regeling moet komen op het vlak van recherche samenwerking tussen Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba. Er moet duidelijkheid komen over de rechtsposities van collega' s die voor dit samenwerkingsverband beschikbaar worden gesteld. Op korte termijn vindt het overleg rond de uitwerking van dit onderwerp plaats. Tot die tijd blijft de huidige regelgeving van kracht.

Kennis op waarde schatten

Met de komst van PO2002 is in de voorlaatste CAO ook de term EVC geïntroduceerd. EVC staat voor Erkenning Verworven Competenties. Niet alleen (zij) instromers in het nieuwe politieonderwijs kunnen een beroep doen op EVC's. Ook zittend personeel kan op deze manier opleiding en kennis gelijkschakelen aan het op competenties gerichte nieuwe onderwijs. Dat is nu al van belang, maar helemaal wanneer in de toekomst de functiebeschrijvingen bij functiewaardering voor de politie (Fuwapol) aan competenties worden gekoppeld. Het blijkt dat er binnen veel regio's weinig met EVC's wordt gedaan. De minister wil eerst een feitenonderzoek verrichten om na te gaan of dat klopt. De bonden willen in gezamenlijkheid gaan werken aan een handreiking om het gebruik en het doel van EVC's duidelijk te maken. Op die manier wordt voorkomen dat het zittende personeel (straks) de dupe wordt van het nieuw ingevoerde onderwijssysteem.

Ongeschikt of onbetrouwbaar

Voor de liefhebbers van regels: in de formele regelgeving werden weer enkele wijzigingen doorgevoerd. Een aanpassing ging over de verwerking van justitiële gegevens en het stellen van regels over de verwerking van persoonsgegevens in persoonsdossiers vanuit het Ministerie van Justitie betekende ook een wijziging in de artikelen 8c Barp en 4c Brvp (uitvoeringsregeling antecedentenonderzoek politie). Deze wijziging is al op 1 april van dit jaar ingegaan en is vervolgens aan de politievakorganisaties op een zeer laat tijdstip 'meegedeeld'. De minister is namelijk van mening dat het slechts een tekstuele aanpassing betreft waarover geen overeenstemming met de bonden bereikt hoeft te worden. Het verschil van mening doet zich met name voor op het gebruik van het woord 'geschiktheid' (van de functie) naast het woord 'betrouwbaarheid'. De minister is van mening dat iemand die niet betrouwbaar is, automatisch niet geschikt is voor de uitoefening van de functie binnen de politie. Volgens ons zijn deze begrippen echter op meerdere manieren uit te leggen. De ACP vraagt zich af of de minister wel open en reëel overleg wil voeren over dit onderwerp. In de toelichting op de regeling in het Barp en Brvp is opgenomen dat de bonden niet akkoord zijn gegaan met de regeling. Daarbij wordt ook de reden uitgelegd.

Veiligheidsvesten

Tijdens het overleg is een voorstel aan de orde geweest voor de (aanbesteding) van veiligheidsvesten voor de Nederlandse politie. Hierin zijn politiespecifieke eisen vastgelegd, zoals waaraan het vest moet voldoen in worstelingssituaties of in de auto. Ook is de norm voor de kogel, steek en naaldwerendheid aan de orde geweest. Het totale pakket wordt beoordeeld op de mate van veiligheid en draagcomfort. Bovendien is de verdere voortgang van het proces uitgediept. TNO zal een aantal tests uitvoeren voordat het complete eisenpakket wordt vastgelegd. Daarna kan de aanbesteding plaatsvinden.