Uit het landelijk overleg...
Op donderdag 22 april heeft weer formeel overleg
plaatsgehad tussen de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK) en de politievakorganisaties. Namens de
Politievakorganisatie ACP waren Gerrit van de Kamp en Esme Rijs bij
het overleg aanwezig. De volgende onderwerpen zijn aan de orde
geweest.
Overwerk voor Europese Top
Van 1 juli 2004 tot 31 december 2004 is Nederland voorzitter van de
Europese Unie. Dat betekent dat er een flink aantal informele tops en
vele internationale overleggen in ons land gaan plaatsvinden. Al in
november vorige jaar hebben de bonden de minister de 'tip' gegeven om
tijdig capaciteit te reserveren wat betreft de politie inzet. Een deel
valt namelijk in de zomer en dan zijn veel collega's met vakantie.
Door op tijd te communiceren en te beslissen dat collega's gefaseerd
of op andere tijden met vakantie gaan kan een hoop onvrede voorkomen
worden.
De minister verwacht echter niet veel problemen rond het
voorzitterschap en vindt het dus niet nodig om ruim te plannen op
capaciteit. In de regio´s zijn dus geen verlofbeperking of verlofstops
afgekondigd. Binnen de huidige sterkte moet dus al het extra werk
worden gedaan. De ACP heeft daar haar zorg over aan de minister
kenbaar gemaakt. Deze antwoordde hierop dat hij onze zorgen overbracht
aan de korpsen, maar dat er voldoende geanticipeerd wordt en dat de
situatie vooralsnog blijft zoals die is.
Het standpunt van de ACP is helder: de minister is op tijd
gewaarschuwd. Het kan straks niet zo zijn dat uw verlof wordt
ingetrokken. Ook het gebruik van de ontheffingsmogelijkheid van
artikel 2.5 Arbeidstijdenwet zullen wij vanaf juli zeer kritisch
volgen. De opgedane ervaringen met het oprekken en terzijde schuiven
van de arbeidsbepalingen voor politiemensen maken ons niet gerust op
de toekomst
Meer en minder uren
Na een recent (technisch) overleg over het onderwerp meer en minder
uren, zijn bonden en de minister niet nader tot elkaar gekomen. De
minister is met een voorstel gekomen dat voor de ACP niet aanvaardbaar
is. Met dat voorstel zou het erop neerkomen dat korpsen extra
arbeidstijd konden 'kopen' voor het volgend jaar. Wat er op neer komt
dat er geen -principieel- oordeel over het voorkomen van meer en
minder uren wordt ingenomen, maar dat korpsen juist voor hun verkeerde
planning en aansturing worden beloond! Dat gaat er bij de ACP en de
andere bonden niet in. Afgesproken is dat de bonden nog eenmaal een
voorstel doen over dit onderwerp, om te zien of we er dan alsnog
uitkomen.
Rechercheteams Antillen
Minister en bonden delen de opvatting dat er een politie specifieke
regeling moet komen op het vlak van recherche samenwerking tussen
Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba. Er moet duidelijkheid
komen over de rechtsposities van collega' s die voor dit
samenwerkingsverband beschikbaar worden gesteld. Op korte termijn
vindt het overleg rond de uitwerking van dit onderwerp plaats. Tot die
tijd blijft de huidige regelgeving van kracht.
Kennis op waarde schatten
Met de komst van PO2002 is in de voorlaatste CAO ook de term EVC
geïntroduceerd. EVC staat voor Erkenning Verworven Competenties. Niet
alleen (zij) instromers in het nieuwe politieonderwijs kunnen een
beroep doen op EVC's. Ook zittend personeel kan op deze manier
opleiding en kennis gelijkschakelen aan het op competenties gerichte
nieuwe onderwijs. Dat is nu al van belang, maar helemaal wanneer in de
toekomst de functiebeschrijvingen bij functiewaardering voor de
politie (Fuwapol) aan competenties worden gekoppeld. Het blijkt dat er
binnen veel regio's weinig met EVC's wordt gedaan. De minister wil
eerst een feitenonderzoek verrichten om na te gaan of dat klopt. De
bonden willen in gezamenlijkheid gaan werken aan een handreiking om
het gebruik en het doel van EVC's duidelijk te maken. Op die manier
wordt voorkomen dat het zittende personeel (straks) de dupe wordt van
het nieuw ingevoerde onderwijssysteem.
Ongeschikt of onbetrouwbaar
Voor de liefhebbers van regels: in de formele regelgeving werden weer
enkele wijzigingen doorgevoerd. Een aanpassing ging over de verwerking
van justitiële gegevens en het stellen van regels over de verwerking
van persoonsgegevens in persoonsdossiers vanuit het Ministerie van
Justitie betekende ook een wijziging in de artikelen 8c Barp en 4c
Brvp (uitvoeringsregeling antecedentenonderzoek politie). Deze
wijziging is al op 1 april van dit jaar ingegaan en is vervolgens aan
de politievakorganisaties op een zeer laat tijdstip 'meegedeeld'. De
minister is namelijk van mening dat het slechts een tekstuele
aanpassing betreft waarover geen overeenstemming met de bonden bereikt
hoeft te worden. Het verschil van mening doet zich met name voor op
het gebruik van het woord 'geschiktheid' (van de functie) naast het
woord 'betrouwbaarheid'. De minister is van mening dat iemand die niet
betrouwbaar is, automatisch niet geschikt is voor de uitoefening van
de functie binnen de politie. Volgens ons zijn deze begrippen echter
op meerdere manieren uit te leggen. De ACP vraagt zich af of de
minister wel open en reëel overleg wil voeren over dit onderwerp. In
de toelichting op de regeling in het Barp en Brvp is opgenomen dat de
bonden niet akkoord zijn gegaan met de regeling. Daarbij wordt ook de
reden uitgelegd.
Veiligheidsvesten
Tijdens het overleg is een voorstel aan de orde geweest voor de
(aanbesteding) van veiligheidsvesten voor de Nederlandse politie.
Hierin zijn politiespecifieke eisen vastgelegd, zoals waaraan het vest
moet voldoen in worstelingssituaties of in de auto. Ook is de norm
voor de kogel, steek en naaldwerendheid aan de orde geweest. Het
totale pakket wordt beoordeeld op de mate van veiligheid en
draagcomfort. Bovendien is de verdere voortgang van het proces
uitgediept. TNO zal een aantal tests uitvoeren voordat het complete
eisenpakket wordt vastgelegd. Daarna kan de aanbesteding plaatsvinden.
Politiebond ACP