Regionaal Verkeers- en Vervoerplan vrij voor inspraak
vrijdag 23 april 2004 - Bron: Bestuur Regio Utrecht
Het algemeen bestuur van het Bestuur Regio Utrecht (BRU), heeft het
concept Regionaal Verkeers- en Vervoerplan 2005-2015 (RVVP)
vrijgegeven voor inspraak. In het RVVP worden de plannen en ambities
voor het verkeers- en vervoerbeleid van de regio Utrecht beschreven.
Om de plannen te kunnen realiseren moeten keuzen gemaakt worden, die
tijdens de komende inspraakperiode ter discussie kunnen staan.
Zonder extra maatregelen loopt het verkeer in onze regio vast. Dit
vraagt om aanpassingen van het beleid en een goede samenwerking tussen
alle partijen: overheden (rijk, provincie, BRU en gemeenten), het
bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Op een aantal
kernpunten moeten keuzen worden gemaakt. Bijvoorbeeld:
Auto
Het RVVP kiest voor selectieve bereikbaarheid, waarbij gebieden worden
aangewezen die voor het functioneren van de regio het belangrijkst
zijn. Er wordt prioriteit gegeven aan de bereikbaarheid van deze
gebieden.
Fiets
De fiets is een ideaal vervoermiddel: efficiënt met ruimte, goedkoop,
schoon en gezond. Daarom wil het BRU het gebruik van de fiets
stimuleren. De fiets is vooral geschikt voor de korte afstanden, tot
circa 7 kilometer. Daarvoor wordt nu nog vaak de auto gebruikt. In het
RVVP is een fietskernnet ontwikkeld. Projecten om dit kernnet te
realiseren of te verbeteren worden door het BRU met voorrang
gesubsidieerd.
Openbaar vervoer
Wat betreft het openbaar vervoer wordt de aandacht eerst gericht op de
projecten die al lopen: Randstadspoor, de HOV-bril en de Openbaar
Vervoerterminal in het Stationsgebied Utrecht. Het realiseren van deze
grote projecten en de inpassing ervan in de bestaande structuur van
het openbaar vervoer, is een grote opgave voor de regio. Er worden
geen nieuwe, grote openbaar vervoerprojecten aangekondigd in het RVVP.
Het RVVP kiest voor het uitbouwen van de openbaar vervoerlijnen, waar
veel reizigers gebruik van maken. Lijnen met weinig reizigers moeten
in de visie van het BRU worden opgevangen met de Regiotaxi en niet met
lijngebonden openbaar vervoer. Het BRU blijft werken aan verbetering
van het bestaande netwerk door middel van de inzet van
marketinginstrumenten en marktwerking.
Parkeerbeleid
Het parkeerbeleid is vanuit regionaal perspectief een belangrijk
instrument om de mobiliteit en de bereikbaarheid te bevorderen. Dit
betekent dat regionale afstemming en afspraken nodig zijn. Daarbinnen
bestaat ruimte voor verdere lokale invulling van het beleid, zodat kan
worden ingegaan op specifieke lokale omstandigheden.
Transferia
Door de inmiddels opgedane ervaringen met de transferia is het inzicht
ontstaan dat transferia niet altijd succesvol zijn. Het BRU is
voorstander van klein beginnen en pas als bijvoorbeeld
P&R-voorzieningen goed worden gebruikt, ze uit te bouwen tot
transferia. Die transferia moeten dichter bij de herkomst van de
reiziger worden aangelegd; het liefst vóór hij in de file staat.
Prijsbeleid
Het RVVP spreekt zich uit voor de introductie van prijsmaatregelen als
instrument om de doorstroming van het autoverkeer te verbeteren.
Verwachting is dat deze maatregelen meer effect sorteren op het
terugdringen van de filevorming dan andere maatregelen. Op landelijk
niveau gaan inmiddels stemmen op voor het uitgangspunt dat prijsbeleid
een plaats moet hebben in het toekomstig mobiliteitsbeleid. Zo heeft
verkeersminister Peijs aangegeven dat zij prijsbeleid op termijn
onvermijdbaar acht. Bij de bespreking van prijsbeleid met de
Rijksoverheid, zijn voor de regio Utrecht de afspraken hierover uit
het Bereikbaarheids-offensief Randstad (BOR) leidend.
Procedure
Het concept RVVP is tot stand gekomen in nauw overleg met deskundigen
van de betrokken gemeenten en belangenorganisaties. In de afgelopen
maanden konden de tien BRU-gemeenten in een consultatieronde hun
mening geven over het plan. Deze reacties zijn nu verwerkt in het
concept voor inspraak. Het woord is nu aan de lokale bestuurders,
belangstellende burgers, maatschappelijke organisaties en omringende
overheden. Het RVVP ligt van 15 april tot 15 juli 2004 ter inzage bij
het BRU en bij de tien gemeenten die deel uitmaken van het BRU:
Bunnik, De Bilt, Driebergen-Rijsenburg, Houten, Maarssen, Nieuwegein,
Utrecht, Vianen, IJsselstein en Zeist. Op 2 juni aanstaande wordt een
inspraakbijeenkomst gehouden. Informatie over programma, plaats en
tijd worden op een later moment gepubliceerd via de website van het
BRU en in de lokale media van de BRU-gemeenten.
Het BRU verzamelt de reacties uit de inspraak en voorziet deze van
commentaar. Het algemeen bestuur besluit in oktober 2004 over de
wijzigingen en aanpassingen en stelt het RVVP vervolgens definitief
vast.
Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2004
Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET
beheerd door de overheid (gemeente Houten).
Digitale Gemeente Houten