Digitale Gemeente Houten

Regionaal Verkeers- en Vervoerplan vrij voor inspraak

vrijdag 23 april 2004 - Bron: Bestuur Regio Utrecht

Het algemeen bestuur van het Bestuur Regio Utrecht (BRU), heeft het concept Regionaal Verkeers- en Vervoerplan 2005-2015 (RVVP) vrijgegeven voor inspraak. In het RVVP worden de plannen en ambities voor het verkeers- en vervoerbeleid van de regio Utrecht beschreven. Om de plannen te kunnen realiseren moeten keuzen gemaakt worden, die tijdens de komende inspraakperiode ter discussie kunnen staan.

Zonder extra maatregelen loopt het verkeer in onze regio vast. Dit vraagt om aanpassingen van het beleid en een goede samenwerking tussen alle partijen: overheden (rijk, provincie, BRU en gemeenten), het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Op een aantal kernpunten moeten keuzen worden gemaakt. Bijvoorbeeld:

Auto
Het RVVP kiest voor selectieve bereikbaarheid, waarbij gebieden worden aangewezen die voor het functioneren van de regio het belangrijkst zijn. Er wordt prioriteit gegeven aan de bereikbaarheid van deze gebieden.

Fiets
De fiets is een ideaal vervoermiddel: efficiënt met ruimte, goedkoop, schoon en gezond. Daarom wil het BRU het gebruik van de fiets stimuleren. De fiets is vooral geschikt voor de korte afstanden, tot circa 7 kilometer. Daarvoor wordt nu nog vaak de auto gebruikt. In het RVVP is een fietskernnet ontwikkeld. Projecten om dit kernnet te realiseren of te verbeteren worden door het BRU met voorrang gesubsidieerd.

Openbaar vervoer
Wat betreft het openbaar vervoer wordt de aandacht eerst gericht op de projecten die al lopen: Randstadspoor, de HOV-bril en de Openbaar Vervoerterminal in het Stationsgebied Utrecht. Het realiseren van deze grote projecten en de inpassing ervan in de bestaande structuur van het openbaar vervoer, is een grote opgave voor de regio. Er worden geen nieuwe, grote openbaar vervoerprojecten aangekondigd in het RVVP.

Het RVVP kiest voor het uitbouwen van de openbaar vervoerlijnen, waar veel reizigers gebruik van maken. Lijnen met weinig reizigers moeten in de visie van het BRU worden opgevangen met de Regiotaxi en niet met lijngebonden openbaar vervoer. Het BRU blijft werken aan verbetering van het bestaande netwerk door middel van de inzet van marketinginstrumenten en marktwerking.

Parkeerbeleid
Het parkeerbeleid is vanuit regionaal perspectief een belangrijk instrument om de mobiliteit en de bereikbaarheid te bevorderen. Dit betekent dat regionale afstemming en afspraken nodig zijn. Daarbinnen bestaat ruimte voor verdere lokale invulling van het beleid, zodat kan worden ingegaan op specifieke lokale omstandigheden.

Transferia
Door de inmiddels opgedane ervaringen met de transferia is het inzicht ontstaan dat transferia niet altijd succesvol zijn. Het BRU is voorstander van klein beginnen en pas als bijvoorbeeld P&R-voorzieningen goed worden gebruikt, ze uit te bouwen tot transferia. Die transferia moeten dichter bij de herkomst van de reiziger worden aangelegd; het liefst vóór hij in de file staat.

Prijsbeleid
Het RVVP spreekt zich uit voor de introductie van prijsmaatregelen als instrument om de doorstroming van het autoverkeer te verbeteren. Verwachting is dat deze maatregelen meer effect sorteren op het terugdringen van de filevorming dan andere maatregelen. Op landelijk niveau gaan inmiddels stemmen op voor het uitgangspunt dat prijsbeleid een plaats moet hebben in het toekomstig mobiliteitsbeleid. Zo heeft verkeersminister Peijs aangegeven dat zij prijsbeleid op termijn onvermijdbaar acht. Bij de bespreking van prijsbeleid met de Rijksoverheid, zijn voor de regio Utrecht de afspraken hierover uit het Bereikbaarheids-offensief Randstad (BOR) leidend.

Procedure
Het concept RVVP is tot stand gekomen in nauw overleg met deskundigen van de betrokken gemeenten en belangenorganisaties. In de afgelopen maanden konden de tien BRU-gemeenten in een consultatieronde hun mening geven over het plan. Deze reacties zijn nu verwerkt in het concept voor inspraak. Het woord is nu aan de lokale bestuurders, belangstellende burgers, maatschappelijke organisaties en omringende overheden. Het RVVP ligt van 15 april tot 15 juli 2004 ter inzage bij het BRU en bij de tien gemeenten die deel uitmaken van het BRU: Bunnik, De Bilt, Driebergen-Rijsenburg, Houten, Maarssen, Nieuwegein, Utrecht, Vianen, IJsselstein en Zeist. Op 2 juni aanstaande wordt een inspraakbijeenkomst gehouden. Informatie over programma, plaats en tijd worden op een later moment gepubliceerd via de website van het BRU en in de lokale media van de BRU-gemeenten. Het BRU verzamelt de reacties uit de inspraak en voorziet deze van commentaar. Het algemeen bestuur besluit in oktober 2004 over de wijzigingen en aanpassingen en stelt het RVVP vervolgens definitief vast.

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2004 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).