Nog 9 dagen tot de volgende race van Tom Coronel: 2 mei 2004, FIA GT /
ETCC Valencia.
---
22 April 2004: Tom Coronel met topteam naar Le Mans
Het kan verkeren in de autosport, hoe zeer bleek vandaag maar eens.
Gisteren was Tom Coronel nog op zoek naar een team voor de 24 uurs
race van Le Mans en vandaag werd hij alweer aangekondigd door een team
dat tot eergisteren nog met maar één van hun twee auto's op de
startlijst stond. Het team waarover we praten is natuurlijk Racing for
Holland. Jan Lammers zag tot zijn ontsteltenis dat de Franse
organisatie aanvankelijk maar één van de twee Dome-Judd's op de
voorlopige deelnemerslijst had gezet. De tweede auto stond nog laag op
de reservelijst. Het recht zegevierde echter alsnog toen het één na
het andere team hun inschrijving terugtrok. Dinsdag werd bekend dat de
tweede Racing for Holland is toegelaten tot de kwalificatie
trainingen, en dus in principe ook tot de race. Met de testdag van
aanstaande zondag in het vooruitzicht moest Racing for Holland dus
snel in actie komen om een bezetting te contracteren voor de tweede
wagen. Lammers en zijn zakenpartner Mark Koense zijn er in geslaagd om
met een sensationeel trio voor de dag te komen. Tom Coronel zal
terugkeren bij het team en voor de vierde keer onder de Racing for
Holland vlag op Le Mans rijden. Zijn teamgenoten zijn niemand minder
dan ex-Formule 1 rijders Justin Wilson en Ralph Firman. Lammers zal
zelf zijn auto delen met de Amerikaan Chris Dyson en de Japanner
Katsutomo Kaneishi.
Jan Lammers reageerde enthousiast op de recente ontwikkelingen rondom
zijn team. "Ik ben echt dolgelukkig met deze topcoureurs. Pas
afgelopen dinsdag hoorden we dat we naast de auto voor Chris,
Katsumoto en mijzelf ook onze tweede auto aan de start mogen brengen
bij de test van zondag en de race. De auto was gelukkig al
geprepareerd. Afgelopen woensdag heb ik op het Circuit Park Zandvoort
beide autos voor de laatste keer getest en dat verliep probleemloos.
Als ik eerlijk ben was het financieel gezien misschien beter geweest
als ik voor andere rijders had gekozen, maar ik wilde geen plastisch
chirurg uit Hollywood die met zijn geld bij mij de show komt stelen en
schittert door achteraan te rijden en daarmee onherstelbare littekens
in ons imago veroorzaakt. Ik wil toppers. Die heb ik nu. Chris Dyson
rijdt voor het eerst in Le Mans en zal komend weekend tijdens de test
zoveel mogelijk kilometers moeten maken. Ik heb met hem samen gereden
tijdens de 12 uur van Sebring en daar maakte hij indruk. Samen zorgen
we voor de Holland-Amerika lijn binnen het team. Katsumoto Kaneishi is
snel, maar ook nieuw op Le Mans. Het is het voor het team en onze
partner Dome erg plezierig dat we een Amerikaan en een Japanner als
coureurs hebben. Dome is niet alleen een Japans bedrijf met veel
interesse in de Amerikaanse markt, maar hun steun is voor Racing for
Holland van levensbelang. Tom Coronel heeft zich al vaak bewezen.
Justin Wilson reed tijdens de afgelopen 12 uur van Sebring met een
minder competitieve auto maar liet daarmee bijzondere dingen zien.
Zoals hij ook al in de Formule 1 had gedaan. Hij heeft veel karakter
en is enorme aanwinst voor het team. Het aardige is dat ik in een
grijs verleden 2,5 jaar lang met zijn manager Jonathan Palmer heb
gereden in de Groep C Canon Porsche. Het contact met Ralph Firman werd
gelegd via Tom Coronel. Ook met hem kwam het contract in zeer korte
tijd tot stand. Daardoor heb ik drie absolute topcoureurs in de tweede
auto. Waanzinnig, aldus Jan Lammers.
Uiteraard was Tom Coronel ook uitermate tevreden. "Dit wordt echt een
superteam en Jan heeft de afgelopen jaren wel laten zien dat de Dome
een absolute topwagen is. Ik ben superblij dat ik er dit jaar weer bij
ben en met dit team maken we zeker een kans om hoog te eindigen",
aldus Tom.
Tom Coronel