Gemeente Alkmaar
Concept-Masterplan voor havenkwartier Schelphoek
Alkmaar, 22 april 2004
De adviezen van de voormalige Begeleidingsgroep Schelphoek hebben
geleid tot menige wijziging in de oorspronkelijke plannen voor het
nieuwe havenkwartier ten oosten van de Alkmaarse binnenstad. Dat
blijkt uit het concept-Masterplan Schelphoek, dat het college van
burgemeester en wethouders nu voorlegt aan de raadscommissie
Stedelijke Ontwikkeling en Beheer (SOB).
De begeleidingsgroep, waarin vertegenwoordigers zaten van bijvoorbeeld
de Historische Vereniging, wijkraden, bewonersverenigingen en
woonbootbewoners, presenteerde vorig jaar september haar adviezen.
Daarna werden de plannen bijgesteld. Zo is de bebouwing bij het
Baanpad nu kleinschaliger en lager dan in de eerste voorstellen. Om
dit te compenseren, wordt bebouwing in het hart van het plan hier en
daar hoger, zoals de Begeleidingsgroep dat voorstelde. In het
concept-Masterplan wordt niet meer gerept over verplaatsing van
woonboten aan de Baansingel. Ook de brug voor langzaam verkeer tussen
Schelphoek en Baansingel komt niet meer in het plan voor. Wel is nu
een bruggetje gepland tussen Schelphoek en Baanpad. Het plan gaat
verder uit van behoud van het scheepswerfje bij de hoek Baanpad/
Baansingel.
Openbare ruimte in het havenkwartier
Er is bovendien meer ruimte gekomen voor een aantal doorkijkjes en
groenstroken. Hierdoor neemt de hoeveelheid water in het gebied minder
toe dan eerst de bedoeling was. Tegelijkertijd wordt daardoor de oude
Singelstructuur beter herkenbaar, wat een andere wens was vanuit de
Begeleidingsgroep. De aansluiting bij de binnenstad wordt gevonden
door vergelijkbare materialen te gebruiken als te zien zijn op straat
in de binnenstad. De toe te passen materialen ondersteunen het
historische karakter en zijn duurzaam. Uitgangspunt is het gebruik van
gebakken klinkers en natuursteen. Waar mogelijk wordt historisch
materiaal hergebruikt.
Uitgangspunten
Nadat de gemeenteraad eind 2002 de visie op de kanaalzone vastlegde in
de nota "Oostelijke Kanaalzone: ontwikkeling op hoofdlijnen", kon de
planvorming voor de Schelphoek van start gaan. Door het vertrek van
machinefabriek NMA en Eriks ontstaan hier nieuwe kansen.
Uitgangspunten bij de planvorming waren dat de Schelphoek een
levendige, waterrijke woonbuurt moet worden, aangevuld met
kleinschalige bedrijfjes. Naast plek voor nieuwe woningen en meer
water moet er ruimte worden gevonden voor een passantenhaven en een
(ondergrondse) parkeergarage voor bewoners en bezoekers van de
binnenstad en Schelphoek. Bovendien moet ergens een kleine
brandweerpost komen. Voor de bestaande woonschepen moet plek zijn in
het gebied, en het gemeentebestuur wilde ook dat de bestaande
monumenten, zoals de zoutziederij, in het nieuwe plan goed tot hun
recht zouden komen.
Gezamenlijk resultaat van planontwikkelaars en gemeente
Het Masterplan bevat het stedenbouwkundig plan voor het havenkwartier,
de beeldkwaliteit met richtlijnen voor de architecten en de
ruimtelijke onderbouwing voor de planologische procedures. Het
Masterplan is een gezamenlijk product van de gemeente Alkmaar en de
twee ontwikkelende partijen, BAM Vastgoed en ontwikkelmaatschappij de
Eendragt. Hiervan maakt woningbouwvereniging Woonwaard deel uit.
Gezamenlijk zitten alle partijen in de Stuurgroep Schelphoek. Deze
samenwerking zal leiden tot een bijzondere woonbuurt en een verrijking
van de binnenstad van Alkmaar.
Concept-Masterplan voor de inspraak
"De Stuurgroep heeft de inbreng van de begeleidingsgroep zeer serieus
genomen, en dat wil ik met alle inspraakreacties die straks
binnenkomen weer doen", aldus wethouder Kloos, die sinds begin april
projectwethouder is. Het college vraagt aan de Commissie SOB dit plan
vrij te geven voor een inspraakprocedure. Als de commissie hiertoe
tijdens de vergadering op 11 mei besluit, wordt de inspraaktermijn
kort daarna aangekondigd bij de Officiële Mededelingen in het Alkmaars
Nieuwsblad. Het plan wordt uiteindelijk vastgesteld door de
gemeenteraad, die hierin het laatste woord heeft. Vervolgens is het de
beurt aan de architecten om tekeningen te maken van nieuwe bouwwerken
die dienen voor de bouwaanvragen en overige procedures. Voordat de
eerste paal in de Schelphoek geslagen kan worden, is er dus nog een
heel traject te gaan. Vast staat wel dat de bouw in fases zal
plaatsvinden, te beginnen in het oostelijk deel van het gebied.
27 april 2004