Gemeente Alkmaar


Concept-Masterplan voor havenkwartier Schelphoek

Alkmaar, 22 april 2004

De adviezen van de voormalige Begeleidingsgroep Schelphoek hebben geleid tot menige wijziging in de oorspronkelijke plannen voor het nieuwe havenkwartier ten oosten van de Alkmaarse binnenstad. Dat blijkt uit het concept-Masterplan Schelphoek, dat het college van burgemeester en wethouders nu voorlegt aan de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer (SOB).

De begeleidingsgroep, waarin vertegenwoordigers zaten van bijvoorbeeld de Historische Vereniging, wijkraden, bewonersverenigingen en woonbootbewoners, presenteerde vorig jaar september haar adviezen. Daarna werden de plannen bijgesteld. Zo is de bebouwing bij het Baanpad nu kleinschaliger en lager dan in de eerste voorstellen. Om dit te compenseren, wordt bebouwing in het hart van het plan hier en daar hoger, zoals de Begeleidingsgroep dat voorstelde. In het concept-Masterplan wordt niet meer gerept over verplaatsing van woonboten aan de Baansingel. Ook de brug voor langzaam verkeer tussen Schelphoek en Baansingel komt niet meer in het plan voor. Wel is nu een bruggetje gepland tussen Schelphoek en Baanpad. Het plan gaat verder uit van behoud van het scheepswerfje bij de hoek Baanpad/ Baansingel.

Openbare ruimte in het havenkwartier
Er is bovendien meer ruimte gekomen voor een aantal doorkijkjes en groenstroken. Hierdoor neemt de hoeveelheid water in het gebied minder toe dan eerst de bedoeling was. Tegelijkertijd wordt daardoor de oude Singelstructuur beter herkenbaar, wat een andere wens was vanuit de Begeleidingsgroep. De aansluiting bij de binnenstad wordt gevonden door vergelijkbare materialen te gebruiken als te zien zijn op straat in de binnenstad. De toe te passen materialen ondersteunen het historische karakter en zijn duurzaam. Uitgangspunt is het gebruik van gebakken klinkers en natuursteen. Waar mogelijk wordt historisch materiaal hergebruikt.

Uitgangspunten
Nadat de gemeenteraad eind 2002 de visie op de kanaalzone vastlegde in de nota "Oostelijke Kanaalzone: ontwikkeling op hoofdlijnen", kon de planvorming voor de Schelphoek van start gaan. Door het vertrek van machinefabriek NMA en Eriks ontstaan hier nieuwe kansen. Uitgangspunten bij de planvorming waren dat de Schelphoek een levendige, waterrijke woonbuurt moet worden, aangevuld met kleinschalige bedrijfjes. Naast plek voor nieuwe woningen en meer water moet er ruimte worden gevonden voor een passantenhaven en een (ondergrondse) parkeergarage voor bewoners en bezoekers van de binnenstad en Schelphoek. Bovendien moet ergens een kleine brandweerpost komen. Voor de bestaande woonschepen moet plek zijn in het gebied, en het gemeentebestuur wilde ook dat de bestaande monumenten, zoals de zoutziederij, in het nieuwe plan goed tot hun recht zouden komen.

Gezamenlijk resultaat van planontwikkelaars en gemeente Het Masterplan bevat het stedenbouwkundig plan voor het havenkwartier, de beeldkwaliteit met richtlijnen voor de architecten en de ruimtelijke onderbouwing voor de planologische procedures. Het Masterplan is een gezamenlijk product van de gemeente Alkmaar en de twee ontwikkelende partijen, BAM Vastgoed en ontwikkelmaatschappij de Eendragt. Hiervan maakt woningbouwvereniging Woonwaard deel uit. Gezamenlijk zitten alle partijen in de Stuurgroep Schelphoek. Deze samenwerking zal leiden tot een bijzondere woonbuurt en een verrijking van de binnenstad van Alkmaar.

Concept-Masterplan voor de inspraak
"De Stuurgroep heeft de inbreng van de begeleidingsgroep zeer serieus genomen, en dat wil ik met alle inspraakreacties die straks binnenkomen weer doen", aldus wethouder Kloos, die sinds begin april projectwethouder is. Het college vraagt aan de Commissie SOB dit plan vrij te geven voor een inspraakprocedure. Als de commissie hiertoe tijdens de vergadering op 11 mei besluit, wordt de inspraaktermijn kort daarna aangekondigd bij de Officiële Mededelingen in het Alkmaars Nieuwsblad. Het plan wordt uiteindelijk vastgesteld door de gemeenteraad, die hierin het laatste woord heeft. Vervolgens is het de beurt aan de architecten om tekeningen te maken van nieuwe bouwwerken die dienen voor de bouwaanvragen en overige procedures. Voordat de eerste paal in de Schelphoek geslagen kan worden, is er dus nog een heel traject te gaan. Vast staat wel dat de bouw in fases zal plaatsvinden, te beginnen in het oostelijk deel van het gebied.

27 april 2004