april 2004
Start campagne 'Doe gek, doe gewoon' (22 april)
Op donderdag 22 april gaat om middernacht in de Haagse discotheek
ASTA een publiciteitsaktie van start over het gedrag in het
uitgaansleven van de Hofstad. Deze aktie, herkenbaar aan de slogan
'Doe gek, doe gewoon', besteedt aandacht aan de mindere kanten van
uitgaansgedrag, zoals agressie, geweld en (vermeende) discriminatie
aan de voordeur van uitgaansgelegenheden. De aktie is onderdeel van
de normen en waarden-campagne 'Dat zien we graag in Den Haag' en is
een samenwerkingsverband van horeca-ondernemers, politie en gemeente.
Tijdens de aktie worden diverse communicatiemiddelen ingezet die
passen bij het thema, zoals een bioscoopspotje, bierviltjes en
posters. Het bioscoopspotje bevat voorbeelden van irritant
uitgaansgedrag en reacties daarop. Het spotje draait tot eind juni in
de Haagse Pathétheaters Buitenhof, Scheveningen en Metropool.
Bierviltjes en posters worden ingezet om café- en andere
horecabezoekers direct aan te spreken. De bierviltjes worden verspreid
onder de horecaondernemingen in de uitgaanskernen Plein, Scheveningen,
Grote Markt en Buitenhof. De posters worden opgehangen in cafés,
discotheken en andere uitgaansgelegenheden. Ze zijn ook te zien in
stadsdeelkantoren, bibliotheken, welzijnsinstellingen, scholen, en
andere openbare gebouwen.
Uitreiking SMO rapport
Aansluitend vinden vrijdag 23 april in ASTA twee bijeenkomsten plaats
die in het teken staan van 'Doe gek, doe gewoon'. 's Middags om 14:30
uur neemt burgemeester Deetman het eerste exemplaar in ontvangst van
een onderzoeksrapport van de Stichting Maatschappij en Onderneming
(SMO) over uitgaansgeweld.
SMO heeft vorig jaar een landelijk onderzoek gedaan naar de oorzaken
van uitgaansgeweld. In haar rapport adviseert SMO onder andere dat
gemeenten, ondernemers en politie beter kunnen samenwerken om agressie
en geweld te bestrijden en meer aan 'belevingsmanagement' kunnen doen.
Theatersportvoorstelling
's Avonds om 19:30 vindt een openbaar debat plaats in de vorm van een
interactieve toneelvoorstelling waarin herkenbare scènes worden
gespeeld over irritant gedrag in het uitgaansleven. Toneelspelers en
publiek gaan daarna met elkaar in discussie. De scènes worden nogmaals
gespeeld en het publiek mag hier op reageren, de scènes stoppen, het
spel bijstellen en meespelen. Iedereen, zowel jongeren als
professionals uit de horeca, is welkom bij deze
theatersportvoorstelling
Normen en waarden
'Doe gek, doe gewoon' maakt deel uit van de normen en waarden campagne
'Dat zien we graag in Den Haag' die de gemeente sinds vorig jaar voert
en is specifiek gericht op het uitgaansleven in Den Haag. Gemeente,
politie en horeca-ondernemers slaan de handen ineen om een extra
impuls te geven aan het bevorderen van de prettige omgang met elkaar
in het uitgaansleven. 'Doe gek, doe gewoon' besteedt aandacht aan de
mindere kanten van uitgaansgedrag, zoals agressie, geweld en
(vermeende) discriminatie aan de voordeur van horeca-gelegenheden. Ook
besteedt de aktie aandacht aan de vele positieve acties die al zijn
ondernomen om het uitgaan in Den Haag zo veilig en prettig mogelijk te
maken.
Meer informatie over de aktie 'Doe gek, doe gewoon' is te vinden op:
MACROBUTTON HtmlResAnchor www.denhaag.nl/datzienwegraag
Gemeente Den Haag