Gemeente Den Haag

april 2004
Start campagne 'Doe gek, doe gewoon' (22 april)

Op donderdag 22 april gaat om middernacht in de Haagse discotheek ASTA een publiciteitsaktie van start over het gedrag in het uitgaansleven van de Hofstad. Deze aktie, herkenbaar aan de slogan 'Doe gek, doe gewoon', besteedt aandacht aan de mindere kanten van uitgaansgedrag, zoals agressie, geweld en (vermeende) discriminatie aan de voordeur van uitgaansgelegenheden. De aktie is onderdeel van de normen en waarden-campagne 'Dat zien we graag in Den Haag' en is een samenwerkingsverband van horeca-ondernemers, politie en gemeente.

Tijdens de aktie worden diverse communicatiemiddelen ingezet die passen bij het thema, zoals een bioscoopspotje, bierviltjes en posters. Het bioscoopspotje bevat voorbeelden van irritant uitgaansgedrag en reacties daarop. Het spotje draait tot eind juni in de Haagse Pathétheaters Buitenhof, Scheveningen en Metropool. Bierviltjes en posters worden ingezet om café- en andere horecabezoekers direct aan te spreken. De bierviltjes worden verspreid onder de horecaondernemingen in de uitgaanskernen Plein, Scheveningen, Grote Markt en Buitenhof. De posters worden opgehangen in cafés, discotheken en andere uitgaansgelegenheden. Ze zijn ook te zien in stadsdeelkantoren, bibliotheken, welzijnsinstellingen, scholen, en andere openbare gebouwen.

Uitreiking SMO rapport
Aansluitend vinden vrijdag 23 april in ASTA twee bijeenkomsten plaats die in het teken staan van 'Doe gek, doe gewoon'. 's Middags om 14:30 uur neemt burgemeester Deetman het eerste exemplaar in ontvangst van een onderzoeksrapport van de Stichting Maatschappij en Onderneming (SMO) over uitgaansgeweld.
SMO heeft vorig jaar een landelijk onderzoek gedaan naar de oorzaken van uitgaansgeweld. In haar rapport adviseert SMO onder andere dat gemeenten, ondernemers en politie beter kunnen samenwerken om agressie en geweld te bestrijden en meer aan 'belevingsmanagement' kunnen doen.

Theatersportvoorstelling
's Avonds om 19:30 vindt een openbaar debat plaats in de vorm van een interactieve toneelvoorstelling waarin herkenbare scènes worden gespeeld over irritant gedrag in het uitgaansleven. Toneelspelers en publiek gaan daarna met elkaar in discussie. De scènes worden nogmaals gespeeld en het publiek mag hier op reageren, de scènes stoppen, het spel bijstellen en meespelen. Iedereen, zowel jongeren als professionals uit de horeca, is welkom bij deze theatersportvoorstelling

Normen en waarden
'Doe gek, doe gewoon' maakt deel uit van de normen en waarden campagne 'Dat zien we graag in Den Haag' die de gemeente sinds vorig jaar voert en is specifiek gericht op het uitgaansleven in Den Haag. Gemeente, politie en horeca-ondernemers slaan de handen ineen om een extra impuls te geven aan het bevorderen van de prettige omgang met elkaar in het uitgaansleven. 'Doe gek, doe gewoon' besteedt aandacht aan de mindere kanten van uitgaansgedrag, zoals agressie, geweld en (vermeende) discriminatie aan de voordeur van horeca-gelegenheden. Ook besteedt de aktie aandacht aan de vele positieve acties die al zijn ondernomen om het uitgaan in Den Haag zo veilig en prettig mogelijk te maken.

Meer informatie over de aktie 'Doe gek, doe gewoon' is te vinden op: MACROBUTTON HtmlResAnchor www.denhaag.nl/datzienwegraag