APK-onderzoek ANWB afgekeurd
23 April 2004
Het onderzoek van de ANWB naar de kwaliteit van APK-keuringen mag
volgens BOVAG en RAI niet worden goedgekeurd. Zowel bij de
keuringsmethodiek als bij de conclusies kunnen vraagtekens worden
geplaatst, zegt algemeen directeur Koos Burgman namens BOVAG en RAI.
De ANWB heeft 48 autos van medewerkers eerst zelf bekeken en
vervolgens voor APK-keuring en beperkt onderhoud naar 48 verschillende
autobedrijven gebracht. Op basis van deze volstrekt te kleine
steekproef (48 op ruim 6,2 miljoen keuringen per jaar) denkt de ANWB
nu te kunnen concluderen dat consumenten onvoldoende zijn beschermd
tegen misbruik bij de APK.
Het aantal van 48 autos in het onderzoek van de ANWB staat ook in
schril contrast met de 190.000 steekproeven waarmee de RDW, die belast
is met het toezicht op de APK, jaarlijks de kwaliteit van de keuringen
controleert en al helemaal met de 6,2 miljoen APK-keuringen per jaar.
Toezichthouder RDW komt met haar steekproeven tot een veel lager
percentage fouten.
Vrijwel iedere automobilist weet ook dat je kunt kiezen, dat is juist
het voordeel van het Nederlandse APK-systeem. Kiezen voor uitsluitend
de hoogst noodzakelijke reparaties om de auto weer APK-goedgekeurd te
krijgen. Of kiezen voor alle benodigde onderhoud om de auto weer voor
langere tijd veilig en bedrijfszeker te maken. Voor dat laatste kiezen
overigens de meeste klanten. Over de precieze wensen van de klant
wordt in elk autobedrijf, elke dag weer, met klanten overlegd.
BOVAG en RAI vinden dat de ANWB met de publicatie van dit onderzoek
onzorgvuldig en ongefundeerd de goede naam van 8830 bedrijven met een
APK-erkenning voor personenautos en van 22.300 APK-keurmeesters
volkomen onterecht in diskrediet brengt. Van structureel misbruik kan
geen sprake zijn. Bedrijven kijken wel uit om herhaaldelijk fouten te
maken, omdat zij dan door de RDW gestraft worden met verlies van hun
keuringsbevoegdheid.
BOVAG en RAI willen natuurlijk graag blijven meewerken aan mogelijke
verbeteringen van het APK-systeem. Juist daarom heeft de BOVAG vijf
jaar geleden voorstellen gedaan voor verbeterpunten, die inmiddels
zijn ingevoerd en geëvalueerd. BOVAG en RAI hebben de ANWB ook al
eerder aangeboden om te overleggen over verdere verbeteringen van de
APK-systematiek.
Overigens heeft de ANWB de laatste vijf jaar zelf geen enkel
verbeteringsvoorstel ingediend in de stichting die in ons land de APK
begeleidt. In deze stichting hebben zowel de ANWB als BOVAG, RAI, RDW
en vele andere belangengroepen zitting.
BOVAG