BOVAG

APK-onderzoek ANWB afgekeurd

23 April 2004

Het onderzoek van de ANWB naar de kwaliteit van APK-keuringen mag volgens BOVAG en RAI niet worden goedgekeurd. Zowel bij de keuringsmethodiek als bij de conclusies kunnen vraagtekens worden geplaatst, zegt algemeen directeur Koos Burgman namens BOVAG en RAI.

De ANWB heeft 48 autos van medewerkers eerst zelf bekeken en vervolgens voor APK-keuring en beperkt onderhoud naar 48 verschillende autobedrijven gebracht. Op basis van deze volstrekt te kleine steekproef (48 op ruim 6,2 miljoen keuringen per jaar) denkt de ANWB nu te kunnen concluderen dat consumenten onvoldoende zijn beschermd tegen misbruik bij de APK.

Het aantal van 48 autos in het onderzoek van de ANWB staat ook in schril contrast met de 190.000 steekproeven waarmee de RDW, die belast is met het toezicht op de APK, jaarlijks de kwaliteit van de keuringen controleert en al helemaal met de 6,2 miljoen APK-keuringen per jaar. Toezichthouder RDW komt met haar steekproeven tot een veel lager percentage fouten.

Vrijwel iedere automobilist weet ook dat je kunt kiezen, dat is juist het voordeel van het Nederlandse APK-systeem. Kiezen voor uitsluitend de hoogst noodzakelijke reparaties om de auto weer APK-goedgekeurd te krijgen. Of kiezen voor alle benodigde onderhoud om de auto weer voor langere tijd veilig en bedrijfszeker te maken. Voor dat laatste kiezen overigens de meeste klanten. Over de precieze wensen van de klant wordt in elk autobedrijf, elke dag weer, met klanten overlegd.

BOVAG en RAI vinden dat de ANWB met de publicatie van dit onderzoek onzorgvuldig en ongefundeerd de goede naam van 8830 bedrijven met een APK-erkenning voor personenautos en van 22.300 APK-keurmeesters volkomen onterecht in diskrediet brengt. Van structureel misbruik kan geen sprake zijn. Bedrijven kijken wel uit om herhaaldelijk fouten te maken, omdat zij dan door de RDW gestraft worden met verlies van hun keuringsbevoegdheid.

BOVAG en RAI willen natuurlijk graag blijven meewerken aan mogelijke verbeteringen van het APK-systeem. Juist daarom heeft de BOVAG vijf jaar geleden voorstellen gedaan voor verbeterpunten, die inmiddels zijn ingevoerd en geëvalueerd. BOVAG en RAI hebben de ANWB ook al eerder aangeboden om te overleggen over verdere verbeteringen van de APK-systematiek.
Overigens heeft de ANWB de laatste vijf jaar zelf geen enkel verbeteringsvoorstel ingediend in de stichting die in ons land de APK begeleidt. In deze stichting hebben zowel de ANWB als BOVAG, RAI, RDW en vele andere belangengroepen zitting.