ANWB: kritiek op APK
Den Haag, 22 april 2004
De consument is onvoldoende beschermd tegen misbruik bij de APK. Dat
concludeert de ANWB in haar rapport "Consumentenbescherming en de
APK". De bond stuurt het rapport naar de Tweede Kamer als bijdrage
aan het debat over de APK dat op 25 mei wordt gehouden. Daarnaast zal de
ANWB het rapport met RDW en BOVAG bespreken.
De ANWB is geen tegenstander van de "APK-in- de-beurt" zoals in
Nederland mogelijk is. Dit systeem biedt de consument vele voordelen.
Toch wil de ANWB de kans op misbruik voorkomen als de keuring en het
APK klaarmaken in dezelfde garage plaatsvindt. Een mystery steekproef
van de ANWB, waarbij 48 auto's voor de APK werden aangeboden, laat
zien dat meer dan een kwart van de eigenaren werden geconfronteerd met
onterechte meerkosten voor reparaties om de auto APK klaar te maken.
Daarbij werd met nadruk gevraagd wel reparaties ten behoeve van de APK
maar geen reparaties voor onderhoud uit te voeren . De ANWB pleit daarom
dat garages voor de consument schriftelijk vastleggen wat voor het
onderhoud en wat voor de APK gerepareerd zou moeten worden. En wel
zodanig dat dit onderwerp kan zijn van inspectie en toezicht van
rijkswege.
De ANWB moest ook constateren dat meer dan de helft van de
APK-keuringen in de steekproef niet correct is uitgevoerd.
Noot voor de redactie,
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB