Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

ANWB: kritiek op APK

Den Haag, 22 april 2004

De consument is onvoldoende beschermd tegen misbruik bij de APK. Dat concludeert de ANWB in haar rapport "Consumentenbescherming en de APK". De bond stuurt het rapport naar de Tweede Kamer als bijdrage aan het debat over de APK dat op 25 mei wordt gehouden. Daarnaast zal de ANWB het rapport met RDW en BOVAG bespreken.

De ANWB is geen tegenstander van de "APK-in- de-beurt" zoals in Nederland mogelijk is. Dit systeem biedt de consument vele voordelen. Toch wil de ANWB de kans op misbruik voorkomen als de keuring en het APK klaarmaken in dezelfde garage plaatsvindt. Een mystery steekproef van de ANWB, waarbij 48 auto's voor de APK werden aangeboden, laat zien dat meer dan een kwart van de eigenaren werden geconfronteerd met onterechte meerkosten voor reparaties om de auto APK klaar te maken. Daarbij werd met nadruk gevraagd wel reparaties ten behoeve van de APK maar geen reparaties voor onderhoud uit te voeren . De ANWB pleit daarom dat garages voor de consument schriftelijk vastleggen wat voor het onderhoud en wat voor de APK gerepareerd zou moeten worden. En wel zodanig dat dit onderwerp kan zijn van inspectie en toezicht van rijkswege.

De ANWB moest ook constateren dat meer dan de helft van de APK-keuringen in de steekproef niet correct is uitgevoerd.


Noot voor de redactie,