Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
d.d. 20 april 2004, 50-04-SZW Proj. Walvis/SUB/04/29843
Onderwerp Datum
Verzoek om informatie t.b.v. de plenaire 22 april 2004
behandeling van Walvis
De vaste commissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft mij 20 april jl. verzocht om
informatie te verstrekken ten behoeve van de plenaire behandeling van het wetsvoorstel Walvis.
De vaste commissie acht het van cruciaal belang om over het wetsvoorstel financiering sociale
verzekeringen (Wfsv) te kunnen beschikken. Ik kan u, mede namens de Minister van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Staatssecretaris van Financiën en de Staatssecretaris van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid, berichten dat naar verwachting het wetsvoorstel, alsmede het
wetsvoorstel Invoeringswet Wfsv, heden 22 april - mogelijk vrijdagochtend
23 april - bij uw Kamer aanhangig zal worden gemaakt.
Tevens wenst de vaste commissie een actualisatie van de kosten en baten van de trajecten Walvis
en samenwerking UWV en Belastingdienst na de tweede nota van wijziging. In de antwoorden op
vragen van uw Kamer inzake het eindrapport Samenwerking UWV- Belastingdienst
(Kamerstukken II, 2003/04, 28 371, nr. 7, blz. 3-4), is ingegaan op de kosten en baten van de
Walvis en SUB operatie. De kosten en baten zoals die daar zijn opgenomen zijn nog steeds
actueel.
Ter nadere toelichting daarop het volgende wat betreft de uitvoeringskosten van Belastingdienst
respectievelijk UWV. De wijziging van het loonbegrip heeft voor de systemen van de
Belastingdienst geen grotere gevolgen dan het loonbegrip zoals dat vóór de tweede nota van
wijziging is voorgesteld. Immers het nieuwe loonbegrip is nagenoeg gelijk aan het thans geldende
fiscale loonbegrip en het loonbegrip voor de heffing van de werknemersverzekeringen. Als zodanig
levert de tweede nota van wijziging geen ander beeld op voor de uitvoeringskosten Belastingdienst,
dan het loonbegrip thans.
2
Voor wat betreft het UWV geldt dat de voornaamste uitvoeringskosten worden opgeroepen door
de bouw van de polisadministratie en de aanpassingen van de uitkeringsadministraties. Voor wat
betreft het laatste geldt dat niet de tweede nota van wijziging daar invloed op heeft, maar het
concept Dagloonbesluit. Dit besluit is opgesteld in overleg met UWV. De uitvoeringskostenraming
is op dit concept Dagloonbesluit gebaseerd (zie het voornoemde Kamerstuk). Dit geldt tevens
voor de baten van 156 mln.
Ten aanzien van de administratieve lastenverlichting voor werkgevers als gevolg van de tweede
nota van wijziging is zowel in de toelichting op de tweede nota van wijziging (Kamerstukken II,
vergaderjaar 2003/04, 28 219, nr. 10, blz. 12), als in de antwoorden op de vragen naar aanleiding
van het eindrapport rekening gehouden met de tweede nota van wijziging (Kamerstukken II,
vergaderjaar 2003/04, 28 371, nr. 7, blz. 4). De daargenoemde actualisatie is gaande.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid