Voorwaarden vliegpassagiers voldoen niet aan de wet
22 april 2004
Bond wil overleg met overheid en sector voor betere consumentenrechten
Volledige vooruitbetaling verlangen van een ticket zonder
garantieregeling, reizigers op vluchten van een andere maatschappij
zetten zonder aankondiging, een ticketprijs verhogen als gevolg van
toeslagen zonder recht tot ontbinding. Allemaal voorbeelden van
boekingsvoorwaarden van luchtvaartmaatschappijen die in strijd zijn
met de wet. Dit blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond vandaag
heeft gepresenteerd bij de start van zijn campagne om betere rechten
af te dwingen voor luchtreizigers. Onderdeel van de campagne is de
nieuwe site www. vliegbond.nl met informatie en een klachtenmeldpunt
voor luchtreizigers.
De Universiteit Maastricht heeft in opdracht van de Consumentenbond
een aantal boekingsvoorwaarden bestudeerd die luchtvaartmaatschappijen
hanteren. Hieruit blijkt dat deze niet altijd voldoen aan de
Nederlandse wet- en regelgeving. De bond wil samen met de overheid en
de luchtvaartsector de voorwaarden verbeteren.
De consumentenproblemen in de luchtvaartsector zijn legio. Niet alle
voorwaarden voldoen aan de wet en de informatievoorziening laat te
wensen over. De Consumentenbond heeft zelf consumenten gevraagd naar
onder meer hun ervaringen bij het boeken van een los ticket. De
uitkomsten spreken voor zich: misleidende aanbiedingen;
superaanbiedingen die niet of nauwelijks te boeken zijn; onduidelijke
prijzen door de vele toeslagen en geen informatie over service en
kwaliteit zoals beenruimte, waardoor consumenten de aanbiedingen
moeilijk kunnen vergelijken. Bovendien worden consumenten niet op hun
rechten gewezen, zodat veel passagiers niet weten hoe te handelen bij
verlies van bagage, vertraging of overboeking.
Vandaag is op het jaarlijkse bondscongres van de Consumentenbond, de
campagne `Open kaart in de luchtvaart' van start gegaan. De bond eist
in deze campagne dat de overheid en de sector de rechten van
consumenten verbeteren. De bond pleit bij de Europese Commissie voor
een Richtlijn Luchtvaart, waarmee de rechten van luchtreizigers en de
informatievoorziening worden gewaarborgd. Daarnaast maakt de bond zich
hard voor de oprichting van een geschillencommissie voor de
Nederlandse vliegpassagier. Ook informatie over prijzen,
ticketvoorwaarden en de kwaliteit van de dienstverlening moet
verbeteren.
Zelf verstrekt de bond vanaf vandaag informatie over rechten van
luchtvaartreizigers via de nieuwe site vliegbond.nl. Op deze site is
tevens een klachtenmeldpunt geopend.
Consumentenbond