22-4-2004
Subaru wéér klassenwinnaar!
Op initiatief van de ANWB Kampeer- en Caravan Kampioen vergelijkt een
tienkoppige jury voor de Trekauto van het Jaar-verkiezing elk jaar 20
à 25 nieuw op de markt verschenen auto's, om te bepalen welke over de
beste trekeigenschappen beschikt. Steeds weer weet Subaru torenhoog in
deze verkiezing te scoren. Ook nu weer!
Nadat een vierwielaangedreven Subaru in 1994 al de eerste overall
Trekauto van het Jaar-titel binnenhaalde en ook in volgende jaren zich
de voordelen van Subaru's All Wheel Drive ten opzichte van haar
tweewielaangedreven concurrenten duidelijk manifesteerden, werd al
gauw een aparte AWD-klasse in het leven geroepen. Hiermee bevestigden
de organisatoren van de verkiezing feitelijk de belangrijke voorsprong
die een Subaru met (standaard) vierwielaandrijving bij het trekken van
een caravan heeft op auto's met tweewielaandrijving.
Mededingers op achterstand
Tot vreugde van Subaru wist ook de recent geïntroduceerde Subaru
Legacy 2.0i Touring Wagon deze speciale AWD-categorie aan te voeren,
waarmee de Legacy dus (weer) klassenwinnaar werd. Dankzij z'n
uitstekende overall prestaties zette de nieuwe Subaru Legacy AWD al
zijn mededingers op achterstand: zowel de BMW X3, de Suzuki Vitara, de
Nissan X-Trail, de Toyota RAV4 als de Mitsubishi Outlander delfden
tegenover de Subaru het onderspit.
Het zal duidelijk zijn dat de klassenoverwinning in de ogen van Subaru
een terechte keuze is, mede omdat het hier om een model van 's werelds
grootste en meest ervaren fabrikant van personenauto's met
vierwielaandrijving gaat. Sterker nog: er zijn niet eens Subaru's
verkrijgbaar zónder All Wheel Drive. Overigens blijkt de enorme
ervaring en know-how van Subaru ook uit de lánge, lange lijst van
overwinningen die het merk al eerder in de Trekauto van het
Jaar-verkiezing behaalde. Zo werd Subaru met vrijwel alle modellen wel
één of meerdere keren klassenwinnaar en ook nog twee keer overall
winnaar.
'Vakantievriendelijkheid'
Tijdens de testritten beoordelen de juryleden de kandidaat-auto's met
name op de prestaties, het weggedrag en het comfort als
caravantrekker, terwijl een speciaal team zich een beeld vormde over
de 'vakantievriendelijkheid'. Dit team lette onder meer op de inhoud
van de bagageruimte, het zitcomfort op de achterbank, de passing van
de hulpspiegels en het gemak waarmee een caravan aan de auto te
koppelen is.
AutoRai