AutoRai


22-4-2004

Subaru wéér klassenwinnaar!

Op initiatief van de ANWB Kampeer- en Caravan Kampioen vergelijkt een tienkoppige jury voor de Trekauto van het Jaar-verkiezing elk jaar 20 à 25 nieuw op de markt verschenen auto's, om te bepalen welke over de beste trekeigenschappen beschikt. Steeds weer weet Subaru torenhoog in deze verkiezing te scoren. Ook nu weer!

Nadat een vierwielaangedreven Subaru in 1994 al de eerste overall Trekauto van het Jaar-titel binnenhaalde en ook in volgende jaren zich de voordelen van Subaru's All Wheel Drive ten opzichte van haar tweewielaangedreven concurrenten duidelijk manifesteerden, werd al gauw een aparte AWD-klasse in het leven geroepen. Hiermee bevestigden de organisatoren van de verkiezing feitelijk de belangrijke voorsprong die een Subaru met (standaard) vierwielaandrijving bij het trekken van een caravan heeft op auto's met tweewielaandrijving.

Mededingers op achterstand
Tot vreugde van Subaru wist ook de recent geïntroduceerde Subaru Legacy 2.0i Touring Wagon deze speciale AWD-categorie aan te voeren, waarmee de Legacy dus (weer) klassenwinnaar werd. Dankzij z'n uitstekende overall prestaties zette de nieuwe Subaru Legacy AWD al zijn mededingers op achterstand: zowel de BMW X3, de Suzuki Vitara, de Nissan X-Trail, de Toyota RAV4 als de Mitsubishi Outlander delfden tegenover de Subaru het onderspit.

Het zal duidelijk zijn dat de klassenoverwinning in de ogen van Subaru een terechte keuze is, mede omdat het hier om een model van 's werelds grootste en meest ervaren fabrikant van personenauto's met vierwielaandrijving gaat. Sterker nog: er zijn niet eens Subaru's verkrijgbaar zónder All Wheel Drive. Overigens blijkt de enorme ervaring en know-how van Subaru ook uit de lánge, lange lijst van overwinningen die het merk al eerder in de Trekauto van het Jaar-verkiezing behaalde. Zo werd Subaru met vrijwel alle modellen wel één of meerdere keren klassenwinnaar en ook nog twee keer overall winnaar.

'Vakantievriendelijkheid'
Tijdens de testritten beoordelen de juryleden de kandidaat-auto's met name op de prestaties, het weggedrag en het comfort als caravantrekker, terwijl een speciaal team zich een beeld vormde over de 'vakantievriendelijkheid'. Dit team lette onder meer op de inhoud van de bagageruimte, het zitcomfort op de achterbank, de passing van de hulpspiegels en het gemak waarmee een caravan aan de auto te koppelen is.