Ingezonden persbericht
Koninklijk Nederlands Vervoer, Transport en Logistiek Nederland, EVO,
MKB-Nederland, Raad Nederlandse Detailhandel, Nederlands Verbond voor de
Groothandel en het ministerie van Verkeer en Waterstaat
P E R S B E R I C H T
Platform stedelijke distributie eervol uitgeluid
Den Haag 22 april 2004 Op 22 april 2004 hebben de deelnemende partijen aan
het Platform Stedelijke Distributie na 9 succesvolle jaren de samenwerking
beëindigd. Met nieuw elan worden andere paden betreden om de Nederlandse
binnensteden bereikbaar te houden.
Het Platform Stedelijke Distributie heeft pionierswerk verricht op het
gebied van stedelijke distributie en is vooruitstrevend geweest als
publiek-privaat samenwerkingsverband. De succesvolle projecten hebben
geresulteerd in de ontwikkeling van standaardmethoden, zoals de
procesaanpak. Ruim 60% van de gemeenten in Nederland kent het PSD en bij
56% van alle gemeenten staat stedelijke distributie inmiddels op de
politieke agenda. Het PSD heeft ertoe bijgedragen dat stedelijke
distributie in de Verkeers- en Vervoerplannen van gemeenten, provincie en
rijk is opgenomen. Dat komt mede door in het oog springende successen
waarvan medegebruik busbanen voor het vrachtverkeer in Groningen, De Schone
Stad in Den Haag waar ondernemers op eigen initiatief samenwerken en een
nieuw ontheffingsregime in de Amsterdamse binnenstad, goede voorbeelden
zijn. Het PSD is succesvol geweest, maar nu is het moment aangebroken om de
volgende stap te zetten.
De vertegenwoordigers van het bedrijfsleven zetten het werk van het PSD
verder voort in een gezamenlijke aanpak van de bereikbare binnenstad. Het
goede werk van het Platform Stedelijke Distributie gaat niet verloren. De
vertegenwoordigers van het bedrijfsleven uit het Platform (EVO, Koninklijk
Nederlands Vervoer, MKB-Nederland, Raad Nederlandse Detailhandel en
Transport en Logistiek Nederland) willen de opgedane kennis levend houden
en beschikbaar stellen aan alle partijen die zich bezig houden met
stedelijke bereikbaarheid. Zij zullen daartoe de websites van het PSD ?
www.psd-online.nl en www.levedestad.nl - overnemen en actueel houden. Via
deze websites kan iedereen ondersteuning vragen bij het bereikbaar houden
van onze binnensteden.
Met de ondertekening van de verklaring "Naar een gezamenlijke aanpak van de
bereikbare binnenstad" in oktober 2003 benadrukken de partijen, waaronder
het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het belang om een nationaal
proceskader voor stedelijke distributie op te stellen. In dit nationale
kader worden kwaliteitseisen gesteld aan lokale regelgeving, over
bijvoorbeeld venstertijden en voertuigeisen. Centraal daarbij staat de
afstemming met onder meer buurgemeenten, bedrijfsleven en maatschappelijke
organisaties. De heer Lemstra (eerste kamerlid CDA) is bezig met een
verkenning en brengt in mei advies uit aan de minister van Verkeer &
Waterstaat.
Verder bereiden het ministerie en de vertegenwoordigers van het
bedrijfsleven een gebiedsgerichte pilot voor, die zich richt op het
ontwikkelen van een gezamenlijke aanpak om de bereikbaarheid van stedelijke
regio's in heel Nederland te versterken. Tot slot spannen de
vertegenwoordigers van het bedrijfsleven zich middels drie brancheprojecten
in om de voertuigbewegingen ten behoeve van de detailhandel met 10 procent
te verminderen.
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht