22-4-2004
Hyundai Elantra en XG behalen topscore in veiligheid
De Amerikaanse National Highway Traffic and Safety Administration
heeft de botsveiligheid van de Hyundai Elantra en de XG beloond met de
hoogste score van vijf sterren. De gezaghebbende Amerikaanse instantie
voerde NCAP-botsproeven uit waarbij de autos met een snelheid van 56
km/u tegen een niet vervormbare barrière rijden.
De vierdeurs Elantra sedan en de vijfdeurs hatchback ontvingen een
waardering van vijf sterren voor de bestuurdersveiligheid, zowel bij
de frontale botstest als de bij de gesimuleerde aanrijding in de
flank. Sensoren op de dummys meten bij de botsproeven de krachten op
het hoofd, de borstkas en de benen van de inzittenden. De waardering
van vijf sterren betekent dat de kans op zwaar letsel minder dan tien
procent bedraagt. De aanrijding met een snelheid van 56 km/u tegen een
massieve barrière komt overeen met zware een frontale botsing van twee
autos die elk 56 km/u rijden.
De passagiersveiligheid van de Elantra werd beloond met de hoge score
van vier sterren bij de frontale aanrijding en de hoogste score van
vijf sterren bij de side crash test. De XG behaalde bij dezelfde zware
testprocedures een waardering van vijf sterren voor zowel de
bestuurders- als passagiersveiligheid.
Depowered airbags
In Nederland is de Elantra standaard uitgerust met ABS, EBD, airbags,
zij-airbags, gordelspanners met drukbegrenzer en remkrachtversterker
bij een noodstop. Hyundai monteert depowered airbags die minder
agressief worden opgeblazen, wat de kans op letsel verkleint. Binnen
twintig milliseconden na de aanrijding wordt de airbag opgeblazen en
dertig milliseconden later is de airbag voor tachtig procent gevuld en
wordt de inzittende opgevangen. Nog eens ruim vijftig milliseconden
later loopt de airbag leeg.
AutoRai