Hartstichting positief over reclamecode VAI
Zeker 45% meer hart- en vaatpatiënten in 2020
Den Haag, 21 april 2004 - De Nederlandse Hartstichting is verheugd
over het vandaag gepresenteerde beleid van de Nederlandse
Voedingsmiddelen Industrie VAI over het terugdringen van overgewicht.
Wel plaatst de Hartstichting kritische kanttekeningen bij de
formulering van de door de branche geformuleerde gedragscode voor
marketing van voedingsmiddelen. De principes zijn vrij algemeen
geformuleerd, missen heldere grenzen en zijn daarom moeilijk toetsbaar
in de praktijk.
Met dit initiatief geeft de industrie aan dat ze haar
verantwoordelijkheid neemt voor het groeiende probleem van
overgewicht. Om te komen tot scherpere formulering en criteria, die
beter toetsbaar zijn in de praktijk, is verder overleg met de branche
noodzakelijk.
Het vandaag gepresenteerde beleid bevat een apart onderdeel specifiek
gericht op kinderen en reclame op scholen. Ook deze principes zijn nog
te weinig specifiek en dienen aangescherpt. Uit onderzoek blijkt dat
kinderen onder de 12 jaar kwetsbaar zijn, omdat ze het mechanisme van
reclame nog niet volledig kunnen doorzien. Karen van Reenen, programma
manager Jongeren bij de Hartstichting: 'Daarom zijn juist voor die
doelgroep duidelijke richtlijnen noodzakelijk. Als in een commercial
voor snoep een directe relatie wordt gelegd tussen het snoepgoed en
bijv. een sinaasappel, labellen kinderen (en vaak ook hun ouders) dit
snoepje als gezond, terwijl dat in de praktijk niet zo hoeft te zijn.'
Kids, Kilo's en Kijkcijfers
Als reactie op de verontrustende ontwikkelingen op het gebied van
overgewicht en obesitas bij kinderen is de Hartstichting samen met De
Stichting De Kinderconsument dit voorjaar het project ''Kids, Kilo's
en Kijkcijfers' gestart. Dit project bestudeert de effecten van
voedingsmarketing op kinderen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
De Nederlandse Hartstichting
Karen van der Vorst, Communicatieadviseur t: 070 - 31 55 637
Karen van Reenen, Programma Manager Jongeren t: 070 - 31 55 624
Nederlandse Hartstichting