EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO roept op om proef A6 Muiderberg te staken

Verladersorganisatie EVO doet een dringend beroep op Rijkswaterstaat om de proef bij het knooppunt Muiderberg A1/A6 terug te draaien. Het experiment lost het fileprobleem niet op maar leidt alleen maar tot meer opstoppingen.

Sinds afgelopen donderdag is een wisselstrook voor verkeer van de A6 ingeruild voor twee invoegstroken voor het invoegende verkeer van de A6 op de A1.

Dit infrastructurele knelpunt staat nummer 11 op de Infrastructurele Wegwijzer, de lijst met knelpunten die de Nederlandse economie de meeste schade berokkenen. Door onder andere dit knelpunt loopt het bedrijfsleven jaarlijks 14 miljard euro aan inkomsten mis. De A1/A6 vormt een belangrijke verbinding tussen de economische gebieden van Amsterdam, Schiphol, de Sierteelt in Aalsmeer en het achterland. Voor een gezonde economie is een goede doorstroming op dit knelpunt essentieel.

EVO juicht innovatietoepassingen om de bereikbaarheid in Nederland te verbeteren toe. Bij het uittesten van proeven moet echter worden ingeschat welk effect dit heeft op het verkeer. Fileverdubbeling en verwarring onder verkeersgebruikers zijn anders het gevolg, zoals bij het knooppunt Muiderberg het geval is.

EVO is voorstander van moderne technieken die het rijgedrag beïnvloeden. Bijvoorbeeld door alle motorvoertuigen uit te rusten met een slimme snelheidsregelaar. Dit is een techniek die van buitenaf de snelheid van de auto beïnvloedt. Als alle motorvoertuigen zo?n systeem hebben, worden rijsnelheden homogener. Het verkeersbeeld wordt hierdoor rustiger, waardoor het verkeer vloeiender kan invoegen. Recent onderzoek van EVO wijst uit dat dit de filekans met vijftien procent vermindert. De slimme snelheidsregelaar verhoogt ook de verkeersveiligheid en brengt minder uitstoot van schadelijke stoffen met zich mee.