http://www.evo.nl
EVO roept op om proef A6 Muiderberg te staken
Verladersorganisatie EVO doet een dringend beroep op Rijkswaterstaat
om de proef bij het knooppunt Muiderberg A1/A6 terug te draaien. Het
experiment lost het fileprobleem niet op maar leidt alleen maar tot
meer opstoppingen.
Sinds afgelopen donderdag is een wisselstrook voor verkeer van de A6
ingeruild voor twee invoegstroken voor het invoegende verkeer van de
A6 op de A1.
Dit infrastructurele knelpunt staat nummer 11 op de Infrastructurele
Wegwijzer, de lijst met knelpunten die de Nederlandse economie de
meeste schade berokkenen. Door onder andere dit knelpunt loopt het
bedrijfsleven jaarlijks 14 miljard euro aan inkomsten mis. De A1/A6
vormt een belangrijke verbinding tussen de economische gebieden van
Amsterdam, Schiphol, de Sierteelt in Aalsmeer en het achterland. Voor
een gezonde economie is een goede doorstroming op dit knelpunt
essentieel.
EVO juicht innovatietoepassingen om de bereikbaarheid in Nederland te
verbeteren toe. Bij het uittesten van proeven moet echter worden
ingeschat welk effect dit heeft op het verkeer. Fileverdubbeling en
verwarring onder verkeersgebruikers zijn anders het gevolg, zoals bij
het knooppunt Muiderberg het geval is.
EVO is voorstander van moderne technieken die het rijgedrag
beïnvloeden. Bijvoorbeeld door alle motorvoertuigen uit te rusten met
een slimme snelheidsregelaar. Dit is een techniek die van buitenaf de
snelheid van de auto beïnvloedt. Als alle motorvoertuigen zo?n systeem
hebben, worden rijsnelheden homogener. Het verkeersbeeld wordt
hierdoor rustiger, waardoor het verkeer vloeiender kan invoegen.
Recent onderzoek van EVO wijst uit dat dit de filekans met vijftien
procent vermindert. De slimme snelheidsregelaar verhoogt ook de
verkeersveiligheid en brengt minder uitstoot van schadelijke stoffen
met zich mee.