Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Directie Voorlichting en Communicatie
Toespraak van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Clémence Ross - Van Dorp, ter gelegenheid van de officiële start van
CamCare.
Den Haag, 21 april 2004
Dames en heren,
Graag ben ik op uw uitnodiging ingegaan om vandaag CamCare officieel in
gebruik te stellen. Ik mag dat zo meteen doen door met behulp van camera
en tv in contact te komen met één van de gebruikers van CamCare. Dat lijkt
me een bijzondere ervaring. Ik ben heel benieuwd om te zien hoe dat
allemaal in zijn werk gaat.
We kennen inmiddels allemaal de Webcam, een klein cameraatje dat je op je
computer kunt zetten en waardoor je over de hele wereld jouw opname kunt
laten zien.
Voor mensen die familieleden of vrienden ver weg hebben wonen, is dat een
geweldige uitvinding. Maar dan moet je wél een computer in huis hebben en
weten hoe je er mee om moet gaan. Voor veel ouderen en andere mensen
die zijn aangewezen op thuiszorg is dat vaak toch te gecompliceerd.
Het ideale van CamCare is dat iedereen het kan gebruiken. Ook al ben je de
grootste digibeet. Je hoeft de tv maar aan te zetten om contact te krijgen
met een verpleegkundige. Dat moet voor veel mensen een geweldig fijn
gevoel zijn. Iedereen kan omgaan met een tv en heeft er ook een in huis.
Veel mensen die hulpbehoevend zijn, hebben de televisie dagelijks meerdere
uren aan staan. Het is hún venster op de buitenwereld. Die functie krijgt nu
nog meer inhoud door CamCare.
Gebruikers van thuiszorg kunnen contact maken met de verpleegkundige in
het call-centrum en de verpleegkundige kan, dankzij kleine cameraatjes,
prima zien wat er met de cliënt aan de hand is. De tv wordt hierdoor een
interactief venster!
Ik vind het door dit gebruikersgemak en de laagdrempeligheid ervan een
geweldige uitvinding! Toespraak
Parnassusplein 5 Doorkiesnummer Hebt u 's avonds of in het weekend dringend een
Postbus 20350 (070) 340 60 00 voorlichter nodig, belt u dan met het ministerie,
2500 EJ DEN HAAG Fax (070) 340.62.92 telefoon (070) 340 79 11. Daar regelt men dat u
Telefoon (070) 340 79 11 wordt teruggebeld.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 2 -
Maar niet alleen voor de cliënten van de thuiszorg is dit systeem een prima
uitvinding. Het kan ook een forse bijdrage leveren aan de doelmatigheid in de
zorg.
Zoals u wellicht weet is nu ongeveer 12 procent van de Nederlandse
bevolking 65 jaar of ouder. Over een jaar of 25 is dat percentage ruwweg
verdubbeld. Als we de komende jaren op dezelfde manier met de zorg
omspringen als we nu doen, heeft dat tot gevolg dat in 2020 maar liefst 22
procent van de beroepsbevolking in de zorg- en welzijnssector moet werken!
Nu is dat 13 procent en het merendeel daarvan werkt in de ouderenzorg.
U begrijpt dat zó'n enorme personeelsgroei niet reëel is. Ten eerste zal het
gewoonweg niet lukken om zo veel extra personeel aan te trekken. Ten
tweede zou de zorg daardoor onbetaalbaar worden.
We moeten daarom vooral gaan werken aan de doelmatigheid van de zorg.
Dat betekent dat we ernaar moeten streven om met het zelfde aantal
mensen dat nú in de zorg werkt, goede zorg te kunnen blijven verlenen aan
de steeds groter wordende groep patiënten en cliënten. Met andere
woorden: méér werk, maar niet meer mensen.
Willen we dat realiseren dan moeten we het personeel `slimmer' gaan
inzetten. En daarvoor zijn ontwikkelingen in de ICT en andere technische of
logistieke uitvindingen en aanpassingen onontbeerlijk.
Een bekende uitvinding die zorgverleners veel werk uit handen heeft
genomen, is de veelbesproken rollator. Dankzij de rollator kunnen mensen die
slecht ter been zijn zélf ergens naar toe lopen in plaats van aan de arm van
een verzorgende. Die kan dan iemand anders helpen.
CamCare is ook zo'n uitvinding. Het zorgt ervoor dat we met evenzoveel
zorgverleners méér mensen kunnen bedienen. Thuiszorg is arbeidsintensief
werk, met veel heen en weer gereis. Dat zal met deze uitvinding
verminderen. Bovendien, en dat is ook een niet te onderschatten voordeel,
zorgt CamCare ervoor dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen
en niet naar een verzorgingshuis hoeven.
En ook de mantelzorgers ondervinden voordeel van CamCare. Als zij bij hun
zorgbehoevende ouder of buurvrouw zijn en met een zorgvraag zitten,
kunnen ze op een eenvoudige wijze antwoord krijgen.
Toespraak
Betekent dit dat CamCare louter voordelen kent?
De toekomst zal dat moeten uitwijzen. Het is daarom goed dat u Prismant
heeft gevraagd het project te volgen en de effecten ervan voor de klant én
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 3 -
voor de kosten te onderzoeken. Ik ben erg nieuwsgierig naar de uitkomsten
daarvan.
Maar voor nu wens ik Sensire en Zorgkantoor Amicon en zijn cliënten veel
succes met de start van CamCare.
Toespraak
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport