Time : 2:01:15 PM
Date : Wednesday, April 21, 2004
Sender Name: VREG
VREG: Enquête bij de Vlaamse huishoudens over de vrije energiemarkt : een euro op zijn kant
Voornaamste vaststellingen:
* De meerderheid van de Vlaamse gezinnen heeft niet actief naar
informatie over de vrijmaking gezocht, wacht af en is niet van plan
te kiezen in de eerstvolgende jaren
* Nochtans vinden de Vlaamse gezinnen energie een belangrijke post in
het gezinsbudget en vinden rationeel energiegebruik belangrijk
* De helft van de Vlaamse gezinnen voelt zich voldoende geïnformeerd
m.b.t. de vrijmaking van de energiemarkt
* Van de gezinnen die een contract sloten met een energieleverancier,
betaalt de meerderheid minder dan vroeger
* Veranderen van leverancier is gemakkelijk en levert weinig
problemen op
* Wie geen contract sloot, denkt dat hiermee geen prijsvoordeel te
behalen valt
* De VREG website, teletekstpagina en vergelijking van prijzen en
leveringsvoorwaarden zijn nuttige, maar nog te weinig bekende
instrumenten
* De leveranciersvergelijking op de VREG website geeft aan
huishoudelijke afnemers de mogelijkheid om op maat van het eigen
energiegebruik het aanbod van de verschillende leveranciers objectief
vergelijken, ook via een telefoontje naar de VREG kan dit voor
niet-internetgebruikers.
Inleiding
De VREG liet een onderzoek uitvoeren naar de situatie van de Vlaamse
huishoudens op de elektriciteitsmarkt. Doelgroep van de enquête waren
de huishoudelijke elektriciteitsafnemers die vanaf 1/7/03 in
aanmerking komende afnemers werden. Het gaat om iets minder dan 2,5
miljoen Vlaamse gezinnen.
De antwoorden zijn afkomstig van 2.031 persoonlijke interviews,
afgenomen tussen 26 januari en 12 maart 2004 met de
energieverantwoordelijke van het gezin, die in 55% van de gevallen de
vrouw des huizes bleek te zijn.
Energie is een belangrijke post in het gezinsbudget
Twee derde van de respondenten beschikt over enkelvoudig tarief, 33%
heeft tweevoudig uurtarief (dag/nacht) en 2% meldt dat ze 3 tellers
(tweevoudig tarief en exclusief nacht) hebben. Daarnaast meldt 4% dat
hun verbruik wordt afgerekend aan sociaal tarief.
76% van de gezinnen vindt het aandeel van het energiebudget in de
totale kosten belangrijk, gaande van zeer belangrijk (32%) tot nogal
belangrijk (43%). Voor 22% is deze kost niet zo belangrijk, voor 3%
zelfs helemaal niet belangrijk. 4% van de gezinnen heeft geen
oordeel.
Logischerwijze vindt 92% van de gezinnen spaarzaam omgaan met energie
dan ook belangrijk, waarvan 50% zelfs zeer belangrijk. 2% vindt het
helemaal niet belangrijk.
Is de Vlaming voldoende geïnformeerd?
51% van de respondenten vindt dat ze voldoende geïnformeerd werden
rond de vrijmaking en de gevolgen ervan (16% zeker wel, 35% eerder
wel). 45% voelt zich onvoldoende geïnformeerd (22% zeker niet, 23%
eerder niet). 4% heeft geen mening. Mensen die de VREG-website
kennen, voelen zich in 66% van de gevallen goed geïnformeerd.
TV (59%) en radio (31%) springen er bovenuit als kanalen via welke de
Vlaamse gezinnen werden geïnformeerd. In de kranten was er veel
aandacht voor de vrijmaking, zodat dit kanaal op een derde plaats
(21%) eindigt. 1% kreeg een telefoontje of persoonlijk bezoek van een
leverancier. 15% van de gezinnen beweert via geen enkel kanaal
geïnformeerd te zijn.
De VREG (1%) en de VREG website (1%) werden spontaan weinig vernoemd
als informatiekanaal. Nochtans kent 10% van alle respondenten de
VRT-teletekstpagina 696, waar steeds de meest actuele lijst van de
leveranciers die zich richten op de huishoudelijke markt te vinden
is. 13% van alle respondenten kent de VREG-website. 38% van de mensen
die de VREG-website bezochten, hebben gebruik gemaakt van de
leveranciersvergelijking.
In slechts 14% van de gevallen, zocht iemand binnen het gezin actief
naar informatie. Voor de grootverbruikers (gezinnen met een verbruik
boven 10.000 kWh per jaar) stijgt dit aantal naar 27%.
Opmerkelijk is dat 40% van de respondenten geen idee heeft wie de
lokale distributienetbeheerder (energie-intercommunale) is. Ook na
bijkomende verduidelijking, kan nog steeds 37% deze vraag niet
beantwoorden. De bekendheid van de netbeheerders laat dus te wensen
over. Daarentegen kan slechts 4% geen enkele leverancier opnoemen.
Hebt u al gekozen? En voor hoelang?
83% van alle respondenten had nog geen enkele spontane offerte van
een leverancier ontvangen, 10% ontving er slechts één. Desondanks had
87% van de gezinnen ook zelf geen contact opgenomen met leveranciers
om een offerte te vragen. 8% contacteerde slechts 1 leverancier.
85% van de gezinnen verklaarde nog steeds een toegewezen afnemer te
zijn. 5% had een contract afgesloten met de eigen
standaardleverancier, waarbij al dan niet een korting verkregen werd.
1% sloot een contract af met een andere dan zijn
standaardleverancier. 9% stapte over naar een nieuwe leverancier.
De prijs blijkt ook voor de gezinnen de eerstgenoemde keuzefactor:
van de afnemers die een contract ondertekenden met een andere dan hun
standaardleverancier, maakte 95% deze overstap vooral op basis van
prijsoverwegingen. Een betere dienstverlening (64%) of een
betrouwbaarder imago (56%) zijn bijkomende motieven. 62% beweert dat
ook het criterium 'hernieuwbare energie' meespeelde in hun keuze.
Voor 58% is het belangrijk dat de leverancier zowel elektriciteit als
aardgas aanbiedt. 39% volgde het voorbeeld van familieleden of
kennissen die overstapten.
2 op 3 van alle afgesloten contracten heeft een duurtijd van 1 jaar.
22% kent de duurtijd van zijn contract niet. De opzegtermijn van het
contract kent 54% van de gezinnen niet.
Hoeveel betaalt u voor elektriciteit?
15% van alle respondenten, ongeveer 300 gezinnen, hebben een contract
aangegaan. 27% van hen heeft echter geen idee over de prijsevolutie.
Van de overige gezinnen die een contract aangingen, antwoordt 60% dat
ze nu een lagere prijs betalen, al kan 22% onder hen niet zeggen met
hoeveel procent de prijs gedaald is. 1 op 5 meldt een daling kleiner
dan 3%, 1 op 3 zegt dat deze 3 à 5% bedraagt, nog eens 1 op 3 spreekt
van 6 à 10%, de resterende 15% profiteert van een daling van meer dan
10%.
Ook de niet-kiezers werden gevraagd naar de prijsevolutie sinds de
vrijmaking. 32% heeft hier geen mening over. 44% meent dat de prijs
gelijk gebleven is. 14% is van oordeel dat de prijs gestegen is.
Mogelijk is hun passieve houding dus ingegeven voor een verkeerde
inschatting van de prijsevolutie.
Is veranderen van leverancier moeilijk?
De overgang is voor de meerderheid van de gezinnen goed verlopen. 18%
van de klanten die overstapten naar een nieuwe leverancier en die de
betreffende vragen beantwoord hebben, vonden de eindfactuur van de
oude leverancier niet duidelijk. 10% van de gezinnen heeft de indruk
dat de oude leverancier getracht heeft de overgang te vertragen.
Anderzijds is 13% niet tevreden over de dienst-na-verkoop van de
nieuwe leverancier.
Zit er nog beweging in?
83% van de nog steeds toegewezen gezinnen is niet geïnteresseerd in
een overstap naar een leverancier. 76% van deze gezinnen geeft als
verklaring nog geen of nog geen gunstigere offertes te hebben
ontvangen. 20% was zelfs niet op de hoogte van het feit dat ze een
vrije keuze hebben.
Slechts 7% van de respondenten die nog geen contract ondertekenden,
overweegt om dit te doen in de komende 6 maanden. 44% zal de volgende
6 maanden zeker niet overstappen. De VREG-website draagt een steentje
bij om te kiezen: mensen die de website kennen, zeggen in 12% van de
gevallen dat ze waarschijnlijk een actieve keuze zullen maken. Ook
van de goed geïnformeerde gezinnen zegt 81% toch niet op korte
termijn te zullen kiezen. Appartementsbewoners en mensen die de
energiekost niet belangrijk vinden, overwegen meestal geen actieve
leverancierskeuze.
Op een termijn van 3 jaar overweegt 13% van de Vlaamse gezinnen om
een leverancier te kiezen. 32% zegt nog steeds resoluut neen.
Uitgaande van deze vaststellingen, lijkt het potentieel voor een
verdere ontwikkeling van de markt eerder beperkt.
Groene stroom
Groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen is nog onbekend.
Slechts 28% beweert eerder goed geïnformeerd te zijn hierover. Mensen
die de VREG-website kennen, zeggen in 38% van de gevallen goed
geïnformeerd te zijn over groene stroom. Bij de groep die de
leveranciersvergelijking al eens maakten, stijgt dit percentage naar
43%.
Onder gelijkblijvende omstandigheden heeft 50% van de Vlaamse
gezinnen een voorkeur voor groene stroom. 10% verkiest grijs en 40%
weet het niet. 52% van de mensen met een voorkeur voor groene stroom,
is bereid hiervoor tot 3% meer te betalen.
Nota aan de redacteurs:
1. De VREG (Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en
Gasmarkt) staat in voor de regulering en controle van de vrijgemaakte
elektriciteits- en gasmarkt in Vlaanderen. Ze volgt de evoluties van
de Vlaamse energiemarkt, bekeken in een Europese context, op via
studies. In haar adviserende taak aan de Vlaamse regering verwerkt ze
haar kennis over de Vlaamse energiemarkt. Ze neemt gepaste
maatregelen om de uitvoering van het beleid te ondersteunen. De VREG
ijvert voor een transparante Vlaamse energiemarkt en realiseert haar
opdrachten via een open communicatie met de Vlaamse overheid, de
marktspelers en de afnemers.
2. U vindt een vollediger en meer gedetailleerd rapport over de
resultaten van dit marktonderzoek op de VREG website:
http://www.vreg.be/vreg/documenten/rapporten/RAPP-2004-4.pdf
3. Mogen we u vragen enkel de volgende weblink te publiceren voor wat
de leveranciersvergelijking betreft:
http://www.vreg.be/vreg/particulieren/input.asp.
4. Voor objectieve informatie over de vrijmaking van de Vlaamse
energiemarkt bekijkt u best onze website op: www.vreg.be.
5. U vindt steeds de actuele lijst van de contactgegevens van de
elektriciteits- en aardgasleveranciers die zich richten op
particulieren op VRT-teletekstpagina 696.
Voor meer informatie over dit persbericht: André Pictoel, voorzitter
VREG, via 02/553.13.53 of info@vreg.be
URL: (None)
Picture: (None)
Attachments: (None)
Translations: (None)
VREG: Enquête bij de Vlaamse huishoudens over de vrije energiemarkt : een euro op zijn kant1