College investeert in bereikbaarheid
21 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves
Het gemeentebestuur van Amsterdam heeft alle plannen voor woningen,
kantoren, bedrijven voorzieningen, infrastructuur en openbare ruimte
laten doorlichten. Dat was nodig omdat de financiële vooruitzichten
zijn verslechterd. Het college van B&W heeft daarbij besloten om de
bereikbaarheid van de stad de komende jaren te versterken.
Het gemeentebestuur wil graag een leefbare en bereikbare stad houden
die werk-, woon- en leefruimte biedt aan alle bevolkingsgroepen.
Daarom wil het gemeentebestuur vasthouden aan de hoge ambities voor
bijvoorbeeld woningbouw en infrastructuur. De beschikbare capaciteit
en middelen moeten hierop worden gericht. Dus: een hoog en realistisch
ambitieniveau. Hiertoe wordt een investeringsprogramma gemaakt voor
wonen, werken, voorzieningen, infrastructuur en grootstedelijk groen
tot en met 2010, het zogenaamde Programma Ruimtelijke Investeringen
(PRI). Reden hiervoor is de conclusie van het college bij de
begrotingsbehandeling 2003 dat, gezien de beperkte financiële armslag,
niet meer 'alle ballen in de lucht kunnen worden gehouden'.
Het onderdeel infrastructuur uit het PRI wordt in de vorm van het
Meerjaren Infrastructuur Programma Amsterdam 2004-2014 later dit jaar
ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. In dit
investeringsprogramma worden keuzes gemaakt over de uit te voeren
infrastructuurprojecten. Wethouder Mark van der Horst (Verkeer,
Vervoer en Infrastructuur) geeft daarbij wat betreft de grote
projecten in Amsterdam de prioriteit aan:
* De uitvoering van de Noord/Zuidlijn.
* De aanleg van de 2e Coentunnel/Westrandweg.
* De doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol.
* De tweede wegverbinding naar IJburg.
* Het doortrekken van de Zuidtangent (2e OV-verbinding) naar IJburg.
Naast deze prioriteiten wordt de komende jaren vooral geïnvesteerd in
de doorstroming van het verkeer op belangrijke routes in de stad. Met
kleine maatregelen wordt geprobeerd de capaciteit van de wegen en het
openbaar vervoer te vergroten. Bijvoorbeeld door goede - 'real-time' -
informatie voor de reizigers, incidentmanagement en adequate
verwijsborden bij omleidingen. Hierdoor wordt verwacht dat de stad,
ondanks de grote ingrepen in de openbare ruimte, de komende jaren goed
bereikbaar blijft.
Voor financiering van een aantal geplande projecten zal naar
aanvullende dekking buiten de beschikbare infrastructuurfondsen worden
gezocht. Verwacht wordt dat, ondanks de tegenvallende financiële
situatie, de hoge ambitie kan worden waargemaakt.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam