Lichte stijging verkeersdoden en daling ziekenhuisgewonden in 2003
In 2003 is het aantal verkeersdoden met 2% gestegen. Het aantal door
de politie geregistreerde ziekenhuisgewonden daalde in 2003 met 4
procent. Dit maakt minister Peijs van Verkeer en Waterstaat vandaag
bekend op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres. In absolute
aantallen steeg het aantal doden van 1066 in 2002 tot 1088 in 2003;
het aantal geregistreerde ziekenhuisgewonden was 11.018 in 2002 en
10.596 vorig jaar. Nederland blijft samen met Zweden en het Verenigd
Koninkrijk in de top drie van de (verkeers)veiligste van de Europese
Unie. Wel is de daling die sinds 1999 waarneembaar was, onderbroken.
Het is echter te vroeg om te spreken van een trendbreuk. Eerder is
voorgekomen dat het aantal verkeersdoden steeg waarna de dalende trend
het jaar daarna weer doorzette.
Enkele opvallende gegevens:
-Het aantal doden op 120 km-wegen is gestegen: van 68 in 2002 naar 89
in 2003.
-Het aantal doden binnen de bebouwde kom is nagenoeg gelijk gebleven,
echter het aantal doden op 30 km-wegen is gestegen van 27 in 2002 naar
47 in 2003. Deze stijging kan worden toegeschreven aan de uitbreiding
van het areaal van 30 km-gebieden. In 1998 vielen er in 30 km-gebieden
1,77 doden en 54 ziekenhuisgewonden per 1000 km weg, in 2003 waren dat
er respectievelijk 1,57 en 21,7. Het is de laatste vijf jaar dus wel
veiliger geworden in de 30 km-gebieden.
-Het aantal doden onder kinderen tot en met 11 jaar is gestegen: van
19 in 2002 naar 42 in 2003. Het aantal in de leeftijdscategorie is
1217 jaar is licht gedaald: van 80 naar 76. Onder de categorie 18-24
jarigen is er een forse daling zichtbaar: van 205 in 2002 naar 179 in
2003.
-Het aantal doden door rechtsafslaand vrachtverkeer is sinds 2001 ruim
gehalveerd.
-Tenslotte is het aantal doden onder inzittenden van bestelautos
gestegen: van 36 in 2002 naar 55 in 2003.
Er is in de afgelopen jaren veel aandacht geweest voor het verbeteren
van de verkeersveiligheid. De maatregelen spitsen zich onder andere
toe op snelheidsbeperking tijdens wegwerkzaamheden, het bevorderen van
het dragen van autogordels, de invoering van een verbod op
radardetectoren, het verplicht stellen van een dode hoekspiegel voor
vrachtwagens en het terugdringen van alcoholgebruik. De komende jaren
is er meer geld dan voorheen beschikbaar voor verkeersveiligheid: tot
en met 2010 is bijna 400 miljoen euro beschikbaar voor regionaal
verkeersveiligheidsbeleid. Op nationaal niveau is verder nog 23
miljoen per jaar beschikbaar. Verder werkt minister Peijs aan de
invoering van een aantal verkeersveiligheidsmaatregelen. Zo moet het
actieplan brommerveiligheid, dat binnenkort naar de Tweede Kamer wordt
gestuurd, zorgen voor een vermindering van minimaal 28 verkeersdoden
per jaar. Ook wil minister Peijs dit jaar de alcohollimiet voor
beginnende bestuurders aanscherpen van 0,5 naar 0,2 promille en wordt
voor de zomer een plan gelanceerd om invoering van een puntenrijbewijs
voor automobilisten mogelijk te maken. Verder werkt Verkeer en
Waterstaat in samenwerking met de branche aan de invoering van een
maatregelenpakket dat gericht is op het veiliger maken van het
bestelverkeer. Tot slot gaat Verkeer en Waterstaat door met de
verkeersveiligheidscampagnes.
-
Ministerie van Verkeer en Waterstaat