Persbericht 21 april 2004 Begin
---
Einde daling verkeersslachtoffers vraagt om nieuwe aanpak
Opnieuw ligt het aantal verkeersslachtoffers in 2003 ruim boven de
1000. De daling die zich al heel lang aftekent, zet zich niet door in
de recente cijfers. 'De stagnatie in de daling vraagt om een nieuwe
aanpak', aldus Fred Wegman, directeur Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV tijdens het Nationaal
Verkeersveiligheidscongres 2004 op 21 april 2004 in de Doelen. Hij
pleit voor de oprichting van een Nationaal Comité dat binnen een jaar
een akkoord voorbereidt met heldere afspraken over het toekomstige
verkeersveiligheidsbeleid op basis van de succesvolle visie Duurzaam
Veilig.
Voor een juist interpretatie van de ontwikkeling van de
verkeersveiligheid is het nodig om de cijfers over een langere periode
te bezien. Dan valt op dat de laatste jaren het aantal verkeersdoden
in Nederland minder sterk gedaald dan in de jaren negentig. Die daling
is mede het gevolg van maatregelen zoals de aanleg van 30 km/uur
gebieden, 60 km/uur zones, de aanleg van rotondes, meer handhaving en
bijv. bromfietsers op de rijbaan. Aan deze maatregelen ligt de visie
Duurzaam Veilig ten grondslag die begin jaren negentig geïntroduceerd
werd als centrale aanpak.
Nieuwe maatregelen blijven te lang uit
Mogelijke oorzaak voor het gelijkblijvende aantal verkeersdoden is het
uitblijven van nieuwe maatregelen in de afgelopen jaren. De
initiatieven die de huidige minister recent heeft getoond onder de
titel 'de Rijbewijsrevolutie' (waaronder haar voorstel voor de
verhoging van de leeftijd voor brom- en snorfietsers en de invoering
van puntenrijbewijs) getuigen van nieuwe aandacht voor de
verkeersveiligheidsproblematiek. Ook zijn er andere maatregelen
denkbaar die op steun onder de bevolking kunnen rekenen: meer
politietoezicht, lagere alcohollimieten voor beginnende bestuurders,
invoering van een black box in de auto, verbetering van de
rijopleiding, verbetering van wegen en meer voorlichting.
"Verkeersslachtoffers kunnen voorkomen worden en we weten ook hoe"
Fred Wegman pleit op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres 2004
voor de oprichting van een Nationaal Comité Duurzaam Veilig. Dit
Comité moet het komende jaar een verkeersveiligheidsakkoord
voorbereiden waarin een vijftal onderwerpen verder worden uitgewerkt:
· duidelijke afspraken tussen alle betrokkenen over de uitvoering van
maatregelen om de nationale doelstelling te bereiken
· meer integratie tussen het beleid voor verkeersveiligheid en
mobiliteit, bereikbaarheid, leefbaarheid, milieu en gezondheidszorg
· meer aandacht en stimulans voor innovatie en creativiteit
· meer aandacht voor en samenwerking op het gebied van
kennisontwikkeling
· meer profijt van elkaars ervaringen en kennis door meer sturing van
kennisoverdracht
Deze uitwerkingen moeten leiden tot een Tweede Generatie Duurzaam
Veilig Maatregelen. Het akkoord moet in 2005 worden ondertekend door
alle betrokken partijen (overheden, politie, maatschappelijke
organisaties, private sector) op het gebied van de verkeersveiligheid.
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid