Karin Schop
---
---------
- PERSBERICHT -
Siebel Systems neemt Eontec over
Siebel Systems breidt Siebel Retail Finance uit met oplossing
voor geldautomaten en internetbankieren
SAN MATEO, Calif. - 21 april 2004 - Siebel Systems heeft Eontec Limited
overgenomen. Eontec is een toonaangevende aanbieder van multichannel
oplossingen voor retail banken. Met deze acquisitie breidt Siebel Systems de
producten voor financiële instellingen uit met een oplossing voor
geldautomaten en internetbankieren. Hiermee is de enige oplossing ontstaan
die banken in staat stelt om de winstgevendheid van kantoren te verbeteren
door het aanbieden van een geïntegreerde reeks van voorzieningen voor
financiële transacties, marketing, verkoop, serviceverlening en business
intelligence. De nieuwe oplossing biedt tevens een op open standaarden
gebaseerde en 'service oriented' architectuur die in staat is een brede
reeks van interacties met klanten te beheren, ongeacht het gebruikte
communicatiekanaal. Denk aan lokale kantoren, call centers, internet en
geldautomaten.
De nu afgesloten overeenkomst regelt dat in eerste instantie een bedrag van
70 miljoen dollar in cash wordt betaald aan de aandeelhouders van Eontec. Op
basis van doelstellingen ten aanzien van omzet en winst over 2005 en andere
contractuele afspraken wordt in een tweede aanvullende tranche naar
verwachting 30 miljoen dollar tot maximaal 60 miljoen dollar betaald.
Uitgezonderd de impact van een eenmalige kostenpost als gevolg van de
overname, zal de transactie de inkomsten over het tweede kwartaal van
fiscaal 2004 verminderen met een bedrag van 0,01 dollar per aandeel. Voor
het tweede kwartaal wordt een eenmalige last ter grootte van 3 tot 7 miljoen
dollar verwacht. Siebel Systems heeft de analyse van de overname echter nog
niet afgerond, zodat dit bedrag nog kan veranderen. Alle werknemers van
Eontec zullen toegevoegd worden aan het team van Siebel Retail Finance. Zij
voegen uitgebreide expertise ten aanzien van het ontwikkelen en aanbieden
van multichannel oplossingen voor retail banken toe aan de reeds aanwezige
kennis en kunde.
"De samenvoeging van Siebel Systems en Eontec levert een 'winning team' op
voor retail banken", zegt Thomas M. Siebel, chairman en chief executive
officer van Siebel Systems. "Retail banken realiseren zich in toenemende
mate dat zij hun lokale kantoren moeten omvormen van op transacties gerichte
vestigingen tot nadrukkelijk op klanten gerichte centra voor verkoop en
serviceverlening die bovendien probleemloos kunnen samenwerken met de andere
communicatiekanalen die banken gebruiken. Om dit doel te bereiken hebben zij
behoefte aan nieuwe technologie die niet alleen verouderde geldautomaten kan
vervangen, maar die tevens optimaal gebruik mogelijk maakt van CRM en
business intelligence, zodat zij hun kosten kunnen verlagen, de
productiviteit van de medewerkers verder kunnen verbeteren en de
businessprocessen die nodig zijn voor het verstevigen van de relaties met
klanten kunnen ondersteunen. Door deze acquisitie biedt Siebel Systems nu de
meest complete multichannel en de klant centraal plaatsende oplossing voor
retail banken."
"Met de oplossing van Siebel Systems en Eontec kunnen retail banken nu al
die brancheapplicaties en -infrastructuren vervangen die de afgelopen jaren
niet zijn uitgebreid met mogelijkheden voor internet, call centers en
geldautomaten", zegt Patrick Brazel, chief executive officer van Eontec.
Brazel krijgt de leiding over de Siebel Retail Finance-divisie. "Gezamenlijk
zullen Eontec en Siebel Systems de spelregels in de bancaire sector
veranderen door een complete oplossing aan te bieden voor multichannel
bankieren. Deze oplossing komt tegemoet aan de eisen en wensen van
financiële instellingen van welke omvang dan ook en waar ook ter wereld."
De technologie van Eontec biedt banken functionaliteit die gemakkelijk aan
toekomstige eisen kan worden aangepast. Gebaseerd op het Java 2 Enterprise
Edition (J2EE) platform is de technologie van Eontec uiterst schaalbaar en
zeer betrouwbaar. Het biedt flexibele mogelijkheden voor ingebruikname zodat
banken hun dienstenpakket op uniforme wijze, over meerdere
communicatiekanalen heen, kunnen aanbieden aan hun klanten. Daarnaast vormt
Eontec een uitbreiding op de strategie van Siebel Systems om oplossingen aan
te bieden die uitgaan van een op open standaarden gebaseerde 'services
architecture' die banken volop mogelijkheden biedt om de efficiency verder
te verbeteren.
"IBM is blij dat twee toonaangevende partners hun krachten hebben gebundeld
om een nieuwe, innovatieve oplossing voor retail banken aan te bieden", zegt
Mark Greene, general manager IBM global banking industry. "Banken waar ook
ter wereld hebben gestandaardiseerd op IBM's WebSphere. Dit biedt hen een
uitgelezen kans om hun op WebSphere gebaseerde multichannel strategie te
combineren met de enige oplossing voor retail banken die een combinatie
biedt van financiële transacties, CRM en business intelligence. Bovendien
biedt IBM hen interessante extra faciliteiten in de vorm van diensten op het
gebied van adviesverlening, integratie en implementatie."
Oplossing voor geldautomaten
Siebel Systems zal de oplossing van Eontec voor multichannel retail banken
combineren met de eigen oplossingen voor business intelligence en CRM.
Hierdoor ontstaat de enige complete bancaire oplossing die is opgebouwd uit
componenten die individueel of gecombineerd de winstgevendheid van een bank
kunnen vergroten, terwijl tegelijkertijd de relaties met klanten kunnen
worden versterkt en verdiept. Zo verbetert een nieuwe oplossing - Siebel
Branch Teller geheten - de mogelijkheden voor cross-selling en up-selling
van additionele producten en diensten. Dit wordt gerealiseerd door het
integreren van het inzicht in de behoeften van een klant dat wordt geboden
door de Siebel Customer Relationship Console met de voorzieningen voor
financiële transacties die worden geboden door Eontec Teller.
Siebel Branch Platform Sales and Service
Siebel Branch Platform Sales and Service is een oplossing waarmee
bankmedewerkers een klant kunnen helpen om betere beslissingen te nemen.
Deze oplossing zal worden uitgebreid met de voorzieningen van Eontec ten
aanzien van financiële transacties zodat een volledig geïntegreerde
oplossing kan worden geboden voor het beheren van de complete levenscyclus
van een klant. Deze oplossing zal de productiviteit van de bankmedewerker
aanzienlijk verbeteren. Dit is mogelijk doordat voorzien is in een
geïntegreerde vorm van 'incentive compensation management' en analytische
voorzieningen die in 'realtime' informatie verschaffen over het
prestatieniveau van lokale kantoren. Bovendien biedt Siebel Branch Platform
Sales and Service analytische voorzieningen voor het vaststellen van de
behoeften van klanten, productinformatie en aanbevelingen, 'lead tracking'
en voorzieningen voor het verwerken van aanvragen voor producten en
diensten.
Siebel Internet Banking
Een derde oplossing die ontstaat als gevolg van de overname van Eontec is
Siebel Internet Banking. Banken die deze oplossing toepassen, zijn in staat
om snel een uiterst schaalbaar en op standaarden gebaseerd platform voor
internetbankieren te creëren. Deze oplossing omvat tevens gepersonaliseerde
online diensten en transactievoorzieningen en maakt gebruik van vooraf
ontwikkelde businessprocessen voor verkoop, serviceverlening en marketing
die voor andere communicatiekanalen beschikbaar zijn. Met deze oplossing
maakt Siebel Systems het mogelijk de kosten voor het aanbieden van bankieren
via internet drastisch te verlagen, terwijl tegelijkertijd de mogelijkheden
voor het genereren van inkomsten via online diensten verder worden vergroot.
Commitment naar bestaande Eontec-klanten
Als gevolg van deze overname krijgen bestaande klanten van Eontec toegang
tot een complete bancaire oplossing. Zij kunnen profiteren van de
voortdurende investeringen in research & development van Siebel Systems voor
het verder integreren en uitbreiden van de technologie van Eontec. Siebel
Systems zal bestaande klanten van Eontec onbeperkt blijven ondersteunen.
Toonaangevende financiële instellingen maken gebruik van de oplossingen van
Siebel Systems en Eontec. Voorbeelden zijn: Abbey National plc, Allfirst
Bank, Bank of America Corporation, Bank of Ireland, Barclays Bank plc, BMO
Bank of Montreal, Canadian Imperial Bank of Commerce (CIBC), Commonwealth
Bank of Australia (CBA), Development Bank of Singapore (DBS), First National
Bank Omaha, Fleet National Bank, en de Standard Chartered Bank.
Door het combineren van Siebel Branch Teller, Siebel Branch Platform Sales
and Service en Siebel Internet Banking met bestaande oplossingen van Siebel
Systems, zoals Siebel Customer Relationship Console, Siebel Call Center,
Siebel Analytics en Siebel Incentive Compensation Management, zet Siebel
Systems een nieuwe standaard op het gebied van retail banking. Kijk voor
meer informatie op www.siebel.com/branchbanking
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van
zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan
klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via
meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4000 klanten
biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices',
CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig
zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in
de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure
klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden.
Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen.
Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op
www.siebelsystems.nl.
© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het
Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn
in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen,
logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.
Meer informatie
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000
Account Executive
Text 100 Public Relations
Tel: +31 20 5304347
E-mail: karins@text100.nl
Ingezonden persbericht