Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 19 april 2004

Op 21 april verschijnt in alle Nederlandse dagbladen* de winnende advertentie van de ADCN/ Cebuco Workshop voor Nintendo. Het is voor het eerst dat het winnende team het concept mocht uitwerken en dat de advertentie daadwerkelijk wordt geplaatst in alle dagbladen. Cebuco wil met dit project aantonen wat de impact kan zijn van een creatieve, opvallende advertentie in de dagbladen.

Cebuco organiseert in samenwerking met de ADCN jaarlijks een workshop voor jonge creatieven, met als doel jongeren te inspireren tot het maken van goede dagbladadvertenties en het creatieve peil te verhogen. Met de hulp van een aantal mentoren wordt een dag gewerkt aan een dagbladuiting naar aanleiding van een briefing van een adverteerder, dit keer dus Nintendo. Traditiegetrouw nodigt Cebuco voor deze workshop een niet-dagblad adverteerder uit, om deze kennis te laten maken met de kracht van het mediumtype dagbladen. Uit de presentaties van de 15 deelnemende teams werd het concept van Ute Geissler en Kim Triesscheijn (beiden werkzaam bij reclamebureau ONLY) gekozen door een jury van topcreatieven en de marketingmanager van Nintendo.

De boodschap die de advertentie moet overbrengen is dat Nintendo voor de Nintendo Game Cube (in tegenstelling tot de perceptie) heel veel games in het assortiment heeft, namelijk 250 stuks. De advertentie verschijnt op 21 april**, in full colour op een hele pagina in alle dagbladen. Cebuco heeft in overleg met haar leden besloten de advertentie te plaatsen om aan te tonen wat de impact kan zijn van een goede dagbladadvertentie. Cebuco koppelt een Reclame Reactie Onderzoek aan de plaatsing om die impact achteraf met cijfers te kunnen aantonen; dit onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau R&M Interactive. Frank Rittinghaus (marketingmanager Nintendo) over de inschakeling van dagbladen: 'dat je met één inschakeling van alle dagbladen 56 procent van alle jongeren tussen de 13 en 25 jaar bereikt was mij eigenlijk niet bekend'.

De workshop is tevens de voorronde voor de Europese workshop Best YET (Best Young European Team) die dit jaar voor de derde keer plaatsvindt. Na Amsterdam en Antwerpen vindt het dit jaar plaats in Londen. Best YET is een initiatief van 7 Europese dagbladorganisaties waaronder Cebuco. Elk land stuurt jaarlijks de twee beste teams van de nationale workshop naar Best YET. De winnaars van de Best YET award ontvangen toegangskaarten voor het Cannes Lions Press & Poster festival bovendien vergaren zij Europese roem omdat hun foto gedurende een jaar op het Best YET-logo prijkt.

Cebuco is de marketing organisatie van de Nederlandse dagbladen en heeft als doel de positie van het mediumtype dagblad op de advertentiemarkt te versterken.

In de bijlagen treft u een afbeelding van het winnende concept van Ute Geisler en Kim Triesscheijn (Only) aan en van de uitgewerkte advertentie. Fotografie: Herman Poppelaars en Maarten de Groot, Post productie: Ronald ter Voort (Mont Blanc)


* m.u.v. Reformatorisch Dagblad, Nederlands Dagblad en Friesch Dagblad. ** Utrechts Nieuwsblad, Amersfoortse-, Goudsche- en Haagsche Courant plaatsen op 22 april. __________________________________________________________________________